Kantar Polska: Odnotowano wyraźny wzrost liczby osób sięgających po jabłka

Aktualności

Kantar Polska: Odnotowano wyraźny wzrost liczby osób sięgających po jabłka

10 lipca 2025

Realizowany przez Kantar Polska monitoring konsumpcji owoców i warzyw, pokazuje, że coraz więcej Polaków je jabłka. Pierwsze oznaki poprawy koniunktury odnotowano zimą, porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy od lat ilość konsumentów nie spadła. Wiosna przyniosła pierwsze od 5 lat, od kiedy prowadzone są comiesięczne badania, znaczące wzrosty ilości konsumentów. Wyniki komentują sadownicy.

– “Bo jabłka są fajne!” – z takim hasłem umieściłam post o wzroście liczby konsumentów jabłek na stronie „Jabłka Wielkopolskie”. Małymi krokami, ale udaje nam się odczarowywać postrzeganie tych owoców. Jabłka nie są już zwykłe, nijakie, nieciekawe. Widzimy, że polski konsument odkrywa je na nowo, przekonuje się do nowych odmian, odkrywa smak, zdumiewa go ich chrupkość, nawet po kilku miesiącach przechowywania. Jako producenci cały czas się rozwijamy, stajemy się coraz lepszymi sadownikami. Efekty są bardzo widoczne, a badania konsumpcji tylko je potwierdzają” – mówi Karolina Dębska-Zeidler, sadowniczka, Gospodarstwo Sadownicze „Dębski-Sad”.

Badania pokazują zmianę trendu

Konsumpcja jabłek spadała od lat. Już zima przyniosła zahamowanie spadku ilości konsumentów „rok do roku”. Trudno było mówić o zmianie trendu, ale już wtedy widać było 9,7 mln konsumentów regularnie spożywających jabłka. Ta grupa zwiększyła się „styczeń do stycznia” o 1,3 mln, do poziomu 30 % populacji.

– Jabłko wraca na stoły nie tylko jako zdrowa przekąska, ale też jako produkt, z którym ludzie znów się identyfikują. Także dlatego, że coraz częściej pojawia się ono w ważnych, pozytywnych kontekstach. Jabłko jest bardzo polskie, potrafimy o nie walczyć, protestować w jego obronie, było symbolem naszej prezydencji w Radzie UE, widzimy je często w rękach naszych sportowców – wymienia Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sady Grójeckie.

Jabłku pomaga moda na polskie

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Według Kantar Polska 65 % konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30 %) i jabłka (29 %).

– Odbudowanie wizerunku jabłka to efekt pracy wielu środowisk. Współpracowaliśmy przy projektach: #GoodMove #ApetytnaPolskie #PolskieSuperowoce #MocPolskichWarzyw #WybieramPolskieJabłka i #1jabłkoDziennie. One razem tworzą dobrze uzupełniający się system wspierania producentów i kreowania zachowań konsumentów. Dobry wynik jest zwieńczeniem realizacji i wymiany doświadczeń wielu kampanii. Cieszmy się współpracą, zgraniem i oczywiście wynikami monitoringu konsumpcji – dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

Wiosna przyniosła pierwsze wzrosty

W maju jabłko jadło 85 % Polaków vs 81 % w maju 2024 roku. Różnica jest duża, istotna statystycznie. Majowe i czerwcowe wzrosty ilości konsumentów jabłek nie są niespodzianką w kontekście wyników zimowych i marcowych deklaracji większych zakupów w sezonie. Niespodzianką jest natomiast ich skala i fakt, że dotyczą wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych.

– Efekt uzyskany w wielu grupach odbiorców to zasługa synergii i spójności działań promocyjno-edukacyjnych. Współpraca jest kluczem do sukcesu, którego dziś miernikiem jest tak długo oczekiwany wzrost ilości konsumentów. Cieszy, że tak wiele środowisk producentów owoców i warzyw bierze odpowiedzialność za zdrowie kolejnych pokoleń Polaków – podsumowuje Paulina Kopeć, Unia Owocowa.

Jedno jabłko dziennie dla każdego

Historyczny wzrost jest obserwowany we wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Wzrosła konsumpcja wśród kobiet i mężczyzn (w podziale na płeć). Wzrosła w większości przedziałów wiekowych i regionów Polski. We wszystkich przedziałach związanych z wykształceniem – wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym, zawodowym, średnim i wyższym. Wśród pracujących i wśród niepracujących (sytuacja zawodowa). We wszystkich przedziałach dochodów netto na osobę i na gospodarstwo domowe. Wreszcie, we wszystkich segmentach związanych z miejscem zamieszkania. Więcej osób je jabłka na wsi, więcej w miastach od 10 do 19 tys. mieszkańców, od 20 do 99, od 100 do 499 i więcej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, w tym w Warszawie.

– Sektor dostrzega wartość realizowanej od kilku lat promocji. Postawiliśmy w niej na integrację środowisk i wielopoziomowe synergie. Jabłko korzysta dziś z doświadczeń grupy gatunków jagodowych i promujących się razem warzyw. Współpracuje ze sobą wiele organizacji i realizowanych równolegle kampanii. Angażują się plantatorzy, grupy, samorządowcy i administracja. Gratuluję pracy wykonanej w mijającym sezonie. Życzę konsekwencji. Plantatorzy owoców jagodowych realizują dziś VII edycje projektu „Czas na polskie superowoce!”. I trzeba powiedzieć, że jest to siedem lat „tłustych”. Mamy modę na codzienną konsumpcje, dobry wizerunek i stały wzrost ilości konsumentów. Korzystajmy z tych doświadczeń – powiedział Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw

Promocji jabłka w Polsce przyświeca idea współpracy wielu środowisk sadowników. Przykładem jest projekt „Jedno jabłko dziennie” realizowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie, Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Związkiem Sadowników RP i Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw. Innym przykładem są realizowane dla całego sektora badania konsumpcji, dzięki którym wiemy, że wzrosty na rynku jabłek są faktem. Projekty finansowane są z Funduszu Promocji.

– Warto być konsekwentnym. Mając sukcesy w kreowaniu zachowań zakupowych w kraju, łatwiej myśleć o budowaniu pozycji polskiego jabłka na rynkach międzynarodowych. Raz jeszcze gratuluję sadownikom przełamania wieloletniego trendu i pierwszych wzrostów w tak wielu segmentach” – podsumował Witold Boguta, wieloletni przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Wyniki prezentowane na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010+ Polaków w wieku 15+.

– Badanie w dniach 9-14 maja 2025 r., w którym Kantar pyta respondentów m.in. o częstotliwość spożywania 21 gatunków owoców i warzyw w tygodniu poprzedzającym badanie.

– Badanie w dniach 14-19 marzec 2025 r. Pytanie: Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas, poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?

– Badanie w dniach 12-22 stycznia 2025 r. w ramach monitoringu konsumpcji.

Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
oprac.: K. Walkowiak