Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość oraz pochodzenie owoców i warzyw, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Według Kantar Polska 65 % konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30 %) i jabłka (29 %). Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji częstszego zakupu borówki (54 %), truskawki (34 %), malin (18,4 %) i jabłek (18 %). To dobre informacje dla producentów i detalistów.
Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków, kucharzy i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywność funkcjonalna (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.
Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw
W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65 % badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas.
Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30 %), jabłek (29 %), czereśni (20 %) oraz malin (18 %). Dalej śliwek (13,3 %), gruszek (12,5 %), borówki (11 %), agrestu (5 %), porzeczki (4,5 %) i jagody kamczackiej (4,2 %).
Wśród polskich warzyw deklarowano chęć częstszego spożycia pomidorów (24 %), ogórków (21 %) i ziemniaków (20 %). A także marchwi (15 %), papryki (12,9 %), cebuli (12,8 %), kapusty (11 %), kalafiora (10 %), pieczarek (9 %) oraz cukinii (5 %).
Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”
Podobne badania wiosną 2024 roku, realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych, deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.
Wśród owoców deklaracje dotyczyły jabłek (25 %), truskawek (22 %), czereśni (17 %), malin (15 %), w dalszej kolejności śliwek (13 %) i gruszek (12 %). W przypadku warzyw najchętniej sięgać chcieliśmy po pomidory (27 %), ogórki (24 %), ziemniaki (21 %), marchew, cebulę, kapustę i paprykę.
Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki (54 %) i truskawki (34 %). Także malin (18,4 %), czereśni (18 %), jabłek (15 %) i papryki (8 %).
– Cieszy rosnące zapotrzebowanie. Tym większa motywacja by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce, o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy – mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.
– Od lat obserwujemy, że „jakość owoców zawsze się broni”. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora, broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu „truskawka”. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce – powinniśmy kupować polskie – przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, Dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Rośnie znaczenie owoców i warzyw
Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33 %) oraz warzyw i owoców, jako żywności nieprzetworzonej (22 %).
Kwestie związane z promocją zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży (30 %) zajmują wysoką pozycję w hierarchii spraw „na tyle ważnych, że powinien się nimi zająć przyszły prezydent”. Tak adresowane są wyzwania długookresowe, wykraczające poza horyzont jednej kadencji.
źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
oprac.: K. Walkowiak