KANTAR opublikował raport „Najcenniejsze marki świata 2023”.

Producenci

KANTAR opublikował raport „Najcenniejsze marki świata 2023”.

15 czerwca 2023

Pierwsza trójka najcenniejszych marek świata w raporcie Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023 to firmy z branż IT (Apple, Google i Microsoft), ale branże FMCG i HoReCa są silnie reprezentowane w pierwszej setce raportu. Na 4 miejscu znalazł się McDonald’s, na 10 Coca-Cola, na 27 Starbucks, #28 Walmart, #30 Malboro, #45 L’Oreal Paris, #80 KFC, #81 Nongfu Spring, #88 Budweiser, #91 Pepsi, #93 Red Bull, #95 Colgate, #100 Pampers.

Sukces kategorii „Jedzenie i napoje”

W szczegółowym ujęciu Top 20 marek w kategorii „Jedzenie i napoje” oprócz wymienionych już marek z pierwszej setki znalazły się również: Lay’s, Nespresso, Yili, Nescafe, Haitian, Fanta, Kinder, Diet Coke, Lindt, Mengniu, Monster, Sprite, Gatorade, Cadbury, Doritos i Kraft.

Całkowita wartość czołowych światowych marek sektora „food and beverages” spadła rok do roku o 3 pkt. procentowe, jednak biorąc pod uwagę, że w dobie światowego kryzysu gospodarczego całkowita wartość światowych marek spadła o 20%, ten niewielki spadek kategorii „jedzenie i napoje” należy uznać za sukces – jest to najlepszy wynik pośród wszystkich badanych przez Kantar kategorii.

Siła marek FMCG

W czasie pandemii COVID-19 konsumenci chętnie sięgali po uznane marki, opierając się na ich ugruntowanej pozycji w czasie gdy cały świat odwracał się do góry nogami. Ten trend utrzymywał się w czasie rosnącej presji inflacyjnej i światowej recesji. W ostatnich dwóch latach czołowe marki takie jak Cola, Pepsi, Lay’s czy Dorito wykazały się silną zdolnością do obrony swoich zysków – podnosząc ceny gdy było to potrzebne – nie tracąc jednocześnie klientów. Dzięki ugruntowanej renomie oraz wyróżniającej się wartości, która przełożyła się na ugruntowanie pozycji marek na świecie.

Coca-Cola i PepsiCo w ostatnich latach odniosły sukces kontynuując inwestycje w innowacje w czasach gdy wiele firm skupiło się na dotychczasowych produktach i zrezygnowało z wprowadzania nowości – czytamy w raporcie Kantar.

Najszybciej rosnąca marka FMCG

Pepsi świętowało w tym roku 125-lecie, a wartość tej marki wg raportu Kantar stabilnie rosła w ostatnich 4 latach. W tegorocznym badaniu Global Top 100 – Pepsi a drugim najszybciej rosnącym brand’em (17% rok do roku) świata, a pierwszym w kategorii FMCG. Na trzecim miejscu jeśli chodzi o wzrosty uplasowała się Fanta, na piątym Sprite, na szóstym Gatorade, na dziewiątym Coca-Cola, a na dziesiątym Johnnie Walker.

Powracający do Top 100

Warto odnotować, że 5 z 11 marek, które w 2022 dołączyły do raportu Top 100 reprezentuje branżę FMCG: Nongfu Spring, Pepsi, Red Bull, Colgate i Pampers. 4 z tych marek FMCG wróciły do pierwszej setki rankingu, podczas gdy chiński producent wody – Nongfu Spring pierwszy raz pojawia się w tym zestawieniu Kantar BrandZ.

Szczegóły raportu można znaleźć pod adresem:

https://www.kantar.com/campaigns/brandz/global?utm_campaign=brandz-global-launch-2023&utm_source=cs-teams-insights&utm_medium=email&utm_content=link&custom_source=brandz-global-launch-2023_email-cs-insights