Wśród najpopularniejszych gatunków stycznia Kantar Polska wymienia jabłka, gruszki i borówki. W porównaniu do stycznia 2024 roku znacząco wzrosła liczba konsumentów malin i borówki wysokiej.
Konsumpcja owoców w styczniu
W styczniu najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało 9 na 10 Polaków (88 %). Spożycie jabłka w porównaniu do listopada (ostatni pomiar) wzrosło o 1 pp. Drugie miejsce w rankingu spożycia zajmuje gruszka – 35 %. Trzecie miejsce należy do borówki – 30 %.
Badani zdeklarowali także spożycie malin (28 %). Kolejne wskazania to: śliwki (20 %), truskawki (19 %), przetwory z czarnej porzeczki (17 %) oraz z aronii (13 %).
Porównując do poprzedzającego pomiaru (listopad 2024), spożycie jabłka wzrosło o 1 pp., gruszki spadło o 11 pp., a borówki wzrosło o 3 pp.
Wzrost liczby konsumentów owoców „styczeń 2025 do stycznia 2024”
Analizując dane rok do roku, ilość spożywających w styczniu maliny wzrosła w perspektywie rocznej o 22 % (28 % vs 23 %; +5 pp.) a borówki o 7 % (30 % vs 28 %; +2 pp.).
Liczba konsumentów jabłek pozostała na tym samym poziomie. Co ciekawe, daje to w tym zestawieniu trzecie miejsce.
Wzrost ilości konsumentów malin trwa od kilku lat. 5 lat temu, tuż przed rozpoczęciem pandemii, maliny jadło 5,2 mln Polaków (16 %). Dziś, w styczniu 2025 roku, deklaracje konsumpcji przekroczyły 9,1 mln (28 %).
W przypadku malin wzrost – styczeń’25 do styczeń’24 – wyniósł 1,7 mln. W liczbach bezwzględnych tylko borówce przybyło więcej – 2,6 mln konsumentów. Borówki w styczniu 2025 roku jadło 9,7 mln Polaków.
Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”. Badania są realizowane przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
oprac.: K. Walkowiak