W tym roku na targach przewidziany jest dodatkowy sektor Chłodniczych Łańcuchów Dostaw i Logistyki w Temperaturze Kontrolowanej ColdChain Poland. Organizatorzy w ten sposób chcą wesprzeć sprzedaż owoców i warzyw, a także mrożonek. W ciągu ostatniego roku rynek mrożonek powiększył się o 5,8 proc. pod względem wolumenu oraz o 7,4 proc. wartościowo. Co ważne, ten pozytywny trend dotyczy wszystkich rodzajów mrożonek, począwszy od mieszanek warzywnych, przez warzywa na patelnię a skończywszy na niszy, jaką są mrożone owoce.
Polska jest istotnym producentem warzyw i owoców w skali Europy. W 2016 w Unii Europejskiej produkcja owoców wyniosła 39,5 mln ton (według nieostatecznych danych AMI – Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH), gdzie udział Polski stanowi 4,6 mln (wzrost o 14,7% względem roku poprzedniego). Polska umocniła się też na pozycji największego w UE producenta zagęszczonych soków owocowych i mrożonych owoców. Polski rynek odpowiada za ok 50% produkcji we Wspólnocie. Krajowa produkcja warzyw wyniosła natomiast 5,9 mln ton, co stanowi ponad 9% udziału w produkcji unijnej (64,2 mln ton).
Polskie produkty stają się coraz bardziej rozpoznawalne na całym świecie i kojarzą się z jakością. Jej utrzymywanie stanowi wyróżnik, na który kładziony jest nacisk w realizowanych działaniach promocyjnych. Dzięki temu Polska stała się ważnym graczem w regionie i liderem w pozyskiwaniu nowych rynków zbytu.
„Polskie sadownictwo przez ostatnie 30 lat bardzo się zmieniło. Jakość handlowa i konsumpcyjna polskich owoców i warzyw powoduje, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem partnerów handlowych na rynkach z całego świata. Jednym z bezdyskusyjnych sukcesów jest otwarcie na polskie owoce i warzywa rynku chińskiego, który charakteryzuje się wyjątkowo wymagającym konsumentem. Kolejnym celem dla krajowych producentów warzyw i owoców jest dalsza ekspansja na światowe rynki, na przykład na rynki afrykańskie”- dostrzega Waldemar Żółcik, Prezes Zarządu Unii Owocowej Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców
i Warzyw.
Bardzo dynamicznie rozwija się też rynek produktów mrożonych w Polsce. Co prawda, nadal bardzo odstajemy od standardów europejskich, jednakże widoczne jest zwiększenie spożycia mrożonek. W ciągu ostatniego roku rynek mrożonek powiększył się o 5,8 proc. pod względem wolumenu oraz o 7,4 proc. wartościowo. Co ważne, ten pozytywny trend dotyczy wszystkich rodzajów mrożonek, począwszy od mieszanek warzywnych, przez warzywa na patelnię
a skończywszy na niszy, jaką są mrożone owoce.
Polacy kupują rocznie już blisko 92 mln kg mrożonej żywności, przeznaczając na nią około 770 mln zł.
Produkty mrożone nie tracą znacząco na wartości odżywczej oraz jakości poprzez mrożenie. Badania przeprowadzone przez naukowców z California Institute of Technology (CALTECH) pokazały, że żywność mrożona zawiera niewiele mniej składników odżywczych niż świeże warzywa i owoce, jeśli zostały zachowane odpowiednie warunki przechowywania warzyw
i owoców. Na przykład zamrożony świeżo po zerwaniu groszek zawiera o 25% więcej witaminy C niż niemrożony dwutygodniowy produkt. Do wzrostu znaczenia żywności mrożonej w Polsce niewątpliwą rolę ma dzisiejsza intensywność życia, a co za tym idzie brak czasu, a konsumenci
w Polsce są coraz bardziej świadomi, wybierają produkty wartościowe, zawierające, jak najmniej konserwantów i ulepszaczy smaku.
Logistyka produktów głęboko mrożonych jest jedną z najtrudniejszych gałęzi logistyki z uwagi na konieczność zachowania ciągłej temperatury minimum -18°C podczas całego łańcucha logistycznego przy zmiennej temperaturze zewnętrznej. Przerwanie procesu wpływa katastrofalnie na jakość produktów.
„Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumenta, rynku i firm logistycznych w tym roku oferujemy dodatkowy sektor Chłodniczych Łańcuchów Dostaw i Logistyki w Temperaturze Kontrolowanej ColdChain Poland. Jest świetna okazja aby połączyć firmy produkujące towary wymagające takich usług z firmami świadczącymi usługi chłodnicze i logistyczne, czyli V Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, organizowane, jak co roku wiosną w Warszawie„ – podkreśla Agnieszka Szpaderska, manager Targów.
Patronat nad tą edycją Targów objęli Zarząd Unii Owocowej Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw i Krajowa Unia Producentów Soków KUPS. Dlatego, już dziś zapraszamy wszystkich zainteresowanych branżą owocowo – warzywną i rozwojem tego rynku do udziału w panelach tematycznych, dyskusji, ale przede wszystkim rozmów B2B, profesjonalnie zorganizowanych przez Organizatorów.
Do zobaczenia w kwietniu 2018 podczas WorldFood Warsaw.
Więcej informacji na www.worldfood.pl
Zgłoszenia do udziału w Targach: info@worldfood.pl