Już nie tylko liczą się tanie zakupy. Polacy przed świętami coraz mocniej stawiają na jakość

Aktualności

Już nie tylko liczą się tanie zakupy. Polacy przed świętami coraz mocniej stawiają na jakość

14 kwietnia 2025

W tym roku 84 % Polaków planuje kupować art. spożywcze na Wielkanoc w promocjach, a 3,1 % – tylko w regularnych cenach. Tu nie ma dużych różnic rdr. Podobnie jak w zeszłym roku, najwięcej rodaków sięgnie po wypróbowane produkty i doda trochę nowości na świąteczny stół. Tylko tym razem będzie to dotyczyło 24,7 % , co stanowi spadek rdr. o 14 p.p. Natomiast jednym z najmocniejszych sygnałów płynących z badania jest wzrost rdr. o 21 p.p. znaczenia ceny jako czynnika decyzji zakupowych. Obecnie kieruje się nią 79,5 % osób. Kolejną istotną zmianą jest zwiększenie wpływu jakości – rdr. aż o 24,5 p.p. Teraz stawia na nią 65,7 % kupujących. I ta kwestia stała się nawet ważniejsza niż sama promocja, która jako główny powód danego zakupu jest wskazywana przez 55,3 % Polaków.

Jak wykazało coroczne badanie Grupy BLIX, w tym roku 84% Polaków zamierza kupować produkty spożywcze na Wielkanoc w promocjach (w ub.r. – 81,2%), tj. kompletnie bądź w jakiejś części. Dla 7,6% konsumentów nie ma to znaczenia (poprzednio – 7,3%). 5,3% rodaków jeszcze nie potrafi się określić (5,6%). Tylko 3,1% ankietowanych planuje nabywać świąteczną żywność w cenach regularnych (poprzednio 5,5%).

– Wzrost odsetka osób deklarujących zakupy w promocjach o 2,8 p.p. rok do roku to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to oznaczać bezpośrednio pogorszenia sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że Polacy są bardziej świadomi i pragmatyczni w podejściu do wydatków. Widzimy tu efekt długofalowy. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły nas planowania zakupów i szukania okazji. To stało się nawykiem – komentuje Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX.

Dodatkowo autorzy badania podkreślają, że rozwój aplikacji i narzędzi mobilnych ułatwia porównywanie cen i śledzenie promocji. To wzmacnia trend ich poszukiwania. W efekcie, dla wielu osób kupowanie w promocjach to nie tylko konieczność, ale wręcz styl konsumpcji. – Sam fakt, że tylko 3,1% deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, iż rynek promocyjny w Polsce ma się dobrze. Natomiast dla sieci handlowych oznacza to konieczność jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym – analizuje Piotr Biela, drugi ze współautorów badania z Grupy BLIX.

Z badania wynika też, że 24,7% konsumentów kupi wypróbowane produkty na świąteczny stół i doda trochę nowości (w ub.r. – 38,9%). 21,3% ankietowanych postawi na sprawdzone marki (poprzednio – 25,3%), 20% badanych nabędzie wyłącznie zaufane produkty. 19,2% osób jest otwartych na nowości (16,2%). Z kolei 8% sięgnie po marki własne sieci handlowych (rok temu – 10,1%). Dla 4% respondentów ta kwestia jest bez znaczenia (wcześniej – 6,3%). Natomiast 2,9% jeszcze nie wie, co zrobi (przed rokiem – 3,2%).

– Polacy przed Wielkanocą stawiają przede wszystkim na sprawdzone produkty i marki. Podobnie jak rok temu, najwięcej osób deklaruje wybór wypróbowanych artykułów z dodatkiem nowości. Jednak w porównaniu z ub.r. widać spadek aż o ponad 14 punktów procentowych. Jednocześnie pojawia się nowa, silna grupa – aż 20% konsumentów planujących kupić wyłącznie sprawdzone produkty. To pokazuje, że część rodaków wycofuje się z jakichkolwiek eksperymentów zakupowych i stawia na absolutną pewność – zauważa Marcin Lenkiewicz.

Uczestnicy badania wskazują też, co ostatecznie zdecyduje o wyborze konkretnych produktów na świąteczny stół. Deklarują, że przede wszystkim będzie to cena – 79,5% (rok temu – 58,3%). Zdaniem ekspertów z Grupy BLIX, wzrost jej znaczenia jako głównego czynnika decyzji zakupowych to jeden z najbardziej wyrazistych sygnałów, jakie płyną z tegorocznych danych. Taki skok, o ponad 21 punktów procentowych rok do roku, to efekt zwiększonej przezorności konsumenckiej.

– Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. Widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów. Dla wielu rodzin święta oznaczają wydatek, na który trzeba się szczególnie przygotować, by w wyjątkowy sposób je przeżyć – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz.

Według autorów badania, z punktu widzenia rynku FMCG i marketingu ww. wynik oznacza, że konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. W tym kontekście wygrywają marki, które potrafią połączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością. Widać to też po kolejnych danych. 65,7% w czasie przedświątecznych zakupów postawi na jakość (poprzednio – 41,2%), a 55,3% – na promocję (48,7%).

– Jakość zanotowała wzrost rdr. o 24,5 p.p. i po raz pierwszy w naszym badaniu wyprzedziła promocję. To bardzo mocne sygnały, że Polacy nie chcą już kupować wyłącznie tanio, tylko szukają rozsądnego kompromisu między ceną a jakością. Oznacza to zmianę w podejściu do robienia zakupów – nawet w okresie świątecznym. Dodatkowo, konsumenci są coraz lepiej poinformowani. Porównują składy, korzystają z aplikacji zakupowych, a dostępność recenzji czy rankingów produktów online zwiększa ich świadomość dot. codziennych zakupów – dodaje Piotr Biela.

Na kolejnych pozycjach w zestawieniu widać takie czynniki decyzyjne, jak własne doświadczenie – 25,1% (poprzednio – 33,2%), dostępność – 14,7% (24%), a także marka – 9,8% (8,7%). – Dotychczasowe doświadczenia konsumentów ustępują miejsca wiodącym trendom, takim jak ogólny wzrost cen, poszukiwanie produktów wyższej jakości i pogoń za promocjami. Jednocześnie polscy smart shopperzy są wyjątkowo dobrze wyedukowani w ofercie detalistów, więc własną opinię przyjmują jako zasób już posiadany. Są też zdecydowanie bardziej nastawieni na poszukiwanie danego typu produktu i znają jego dostępność – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

***

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28.03-03.04.2025 roku, metodą wywiadów internetowych (CAWI), przez Grupę BLIX oraz firmę technologiczną Proxi.cloud na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.

źródło: Grupa BLIX
oprac.: K. Walkowiak