Jakie zakupy drogeryjne robią seniorzy?

Aktualności

Jakie zakupy drogeryjne robią seniorzy?

24 października 2017

Co trzecia złotówka przeznaczana przez seniorów na kosmetyki i produkty piorąco-kosmetyczne jest wydawana w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. W porównaniu do sytuacji sprzed 5 lat, największy wzrost udziału w wydatkach seniorów na te kategorie odnotowano w przypadku zakupów online (o 204 proc.) oraz dyskontów (o 45 proc.) – informuje w najnowszym badaniu Instytut GfK.

W Polsce na koniec 2016 r. udział osób w wieku 60+ w populacji wynosił 23,6 proc. (ok. 9 mln osób). Przewiduje się, iż w 2050 r. liczba osób w wieku emerytalnym w Polsce wzrośnie do niemal 10 mln, co będzie stanowić prawie 30 proc. populacji w porównaniu do 19 proc. w 2015 r.

Oceniając własną sytuację finansową w porównaniu do roku ubiegłego, seniorzy deklarują, iż nie zmieniła się lub wręcz się pogorszyła (81 proc.). Jednak siła nabywcza seniorów nie różni się znacząco od siły nabywczej na osobę w populacji ogółem. Średnio w ciągu roku może on dokonać zakupu towarów i usług o wartości ponad 25 tys. zł.

Wydatki na kosmetyki stanowią 5 proc. całego koszyka produktów FMCG, produkty piorąco-czyszczące to 3 proc. Najwięcej pieniędzy seniorzy wydają na produkty do higieny ciała i włosów (28 proc.) i jest to odsetek zbliżony do tego, dla całej populacji. W porównaniu do populacji relatywnie większy udział w ich koszykach mają z kolei produkty do pielęgnacji ciała (16 proc.), prania (15 proc.) i sprzątania (11 proc.).

83 proc. seniorów dokonuje zakupów kosmetyków i produktów piorąco-czyszczących w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. Podczas pojedynczej wizyty wydają na te kategorie średnio 26 zł.

72 proc. z nich posiada dostęp do internetu, natomiast zakupów kosmetyków i produktów piorąco-czyszczących dokonuje w nim jedynie 8 proc. Choć 5 lat temu odsetek ten wynosił zaledwie 3 proc. Dokonując zakupów wymienionych kategorii w internecie seniorzy płacą jednorazowo dwukrotnie więcej niż w przypadku zakupów w sklepach drogeryjno-kosmetycznych – 53 zł.

4 na 5 twierdzi, że dobry wygląd jest dla nich ważny, a co drugiemu seniorowi kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność. Są oni lojalni wobec marki, którą znają (55 proc.) i produktu kosmetycznego, który już spróbowali i który ich nie zawiódł (65 proc.).

– Senior to trudny, ale wartościowy klient. Aby wykorzystać potencjał konsumenta-seniora, należy znaleźć indywidualne podejście, które pozwoli do niego dotrzeć i przekonać go do zakupu. Gdy już tak się stanie, możemy liczyć na lojalnego klienta – zauważyła Monika Hasslinger-Pawlak, ekspert GfK w dziale Consumer Goods & Retail

Foto: pixabay