Światowy rynek usług logistycznych stale rośnie, a prowadzone badania specjalistyczne wykazuję, że trend ten będzie się utrzymywał w przyszłości. Nic zatem dziwnego, że rośnie jednocześnie konkurencja na rynku TSL, a istniejące już podmioty muszą się liczyć z zagrożeniem ze strony nowych podmiotów wchodzących do branży.
Nowi gracze determinują korzystanie z najnowszych technologii i zasobów, ale także wpływają na zwiększenie nacisku w stronę reklamy własnej działalności. W poniższym artykule wskazujemy na potencjał marketingu i promocji dla usług takich jak transport, spedycja, magazynowanie, agencje celne i szeroko pojęta logistyka.
Rola promocji usług TSL (transport – spedycja – logistyka)
Branża logistyczna koncentruje się przede wszystkim na minimalizacji kosztów transportu, zwiększeniu produktywności oraz zapewnieniu efektywności wszystkich operacji logistycznych, w tym utrzymania na właściwym poziomie łańcuchów dostaw dla swoich klientów. Ponieważ większość czasu i zasobów inwestuje się w doskonalenie procesów i usług, niewiele czasu pozostaje na właściwe zaplanowanie akcji marketingowych tych usług. Jest to poważny błąd…
Nie da się ukryć, ze w dzisiejszych czasach to właśnie marketing internetowy stanowi najpotężniejsze narzędzie do promowania usług firmy logistycznej. Odpowiednio poprowadzony znacznie zwiększa zainteresowanie grup docelowych, jednocześnie wpływając na szybsze osiągania celów sprzedażowych. Skuteczna reklama usług TSL może wymiernie poszerzyć sieć klientów, zachęcić do oferty i zamienić ruch na stronach internetowych w realną sprzedaż.
Jeśli planujesz działania reklamowe dla swojej firmy, warto poznać ofertę domu mediowego, specjalizującego się w marketingu usług logistycznych. Szczegóły dostępne w poniższym linku:
Internetowy marketing firmy spedycyjnej – ogólne zasady
Przede wszystkim warto działać tutaj wielokanałowo (format omnichannel). Posiadanie dobrze zaprojektowanej strony www to za mało. Konieczne jest również właściwe zarządzenie ruchem na tej stronie, a zatem weryfikowanie i dostosowywanie strategii komunikacyjnej z klientami. bez reklamowania samej strony, wszelkie zamieszczone tam projekty i propozycje nie znajdą odbiorców – tylko tyle i aż tyle!
Jak to zrobić w praktyce? Potrzebne będzie dokładne określenie grupy docelowej. Tylko opracowany według tego klucza plan marketingowy ma szansę zaistnieć wśród adekwatnej do profilu firmy TSL klienteli – uderzenie właściwej oferty sprzedażowej (USP) będzie tym skuteczniejsze. Warto też zorientować się w konkurencyjnych pomysłach pokrewnych firm. Adaptacja skutecznych rozwiązań do własnych celów może przynieść nieoczekiwane sukcesy.
Projekt strony internetowej firmy TSL
Strona www powinna być dobrze zaprojektowana, co znaczy, że winna spełniać podstawowe zasady w ramach optymalizacji i pozycjonowania. W przypadku dostawców usług logistycznych potencjalni nabywcy aktywnie korzystają z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć i ostatecznie wybrać tych najlepszych. Dlatego właśnie firmy prowadzące działalność logistyczną, spedycyjną, transportową muszą rozwijać swoją obecność w Internecie, tworząc przejrzystą, przyciągającą wzrok i przyjazną dla użytkownika witrynę internetową.
Wysokiej jakości treści na stronie marki budują zaufanie, przyciągają odwiedzających i zachęcają ich do powrotu w przyszłości. Najistotniejsze jest tworzenie treści dla docelowych odbiorców, a sam przekaz powinien być jasny, merytoryczny i zgodnie rezonować z profilem promującej się firmy. Dla uatrakcyjnienia treści warto sięgać po dodatkowe narzędzia: teksty blogowe, e-booki, grafiki lub pokazy slajdów. Wszystko to zawiera się w pojęciu skutecznego content marketingu.
Dodatkowo informacje o danej stronie można zamieszczać w sieci w postaci reklam Google ADS – systemu reklamowego umożliwiającego wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania oraz reklam banerowych.
Last but not least, ważna jest także właściwa optymalizacja strony. Służą do tego sprawdzone w działaniu narzędzia SEO, zwiększające widoczność witryny w przeglądarkach internetowych. W tekstach promocyjnych warto używać zatem słów kluczowych adekwatnych do usług firmy TSL.
Reklama logistyki w mediach społecznościowych
Zgodnie ze wspomnianym wyżej formatem omnichannel, warto wychodzić z reklama poza właściwą stronę domową firmy. Doskonałe możliwości daje w tym aspekcie coraz prężniej rozwijający się rynek mediów społecznościowych. Platformy takie jak Facebook, Linkedin czy choćby YouTube sprzyjają promowaniu marki i powiększaniu zasięgów.
Tą drogą można przedstawiać zakres usług TSL firmy poprzez organizowanie internetowych webinarów i specjalistycznych podcastów, czy vlogów. Social media ułatwiają też kontakt z klientem oraz interakcję biznesową.
Korzystanie z serwisów biznesowych i PR
Na koniec warto wspomnieć o serwisach specjalizujących się w branży TSL. Giełdy transportowe i branżowe portale logistyczne umożliwiają szybkie docieranie do zainteresowanych. Zamieszczanie ogłoszeń, informacji prasowych, wywiadów i prowadzenie innych działań PR, pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność firmy.
Sprzedaż usług logistycznych – informacje dla handlowców
Handlowcy powinni pamiętać by każdorazowo opracować spersonalizowane propozycje dla potencjalnych klientów. Oferty powinny podkreślać zalety firmy, a także unikalne cechy, które wyróżniają ją na tle konkurencji.
Kolejnym krokiem jest bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Tutaj kluczem jest budowanie relacji, co często oznacza regularne spotkania, prezentacje i rozmowy. Ważne jest, aby być dobrze przygotowanym, znać swoją ofertę na wylot i być w stanie jasno wyjaśnić, jak Twoje usługi mogą przynieść wartość dla klienta.
Pamiętaj, że sprzedaż w branży transportu i logistyki to nie tylko transakcje, ale przede wszystkim budowanie długotrwałych relacji opartych na zaufaniu. Handlowiec powinien być dla klienta nie tylko dostawcą usług, ale też partnerem, który pomoże mu osiągnąć cele biznesowe.
*artykuł zewnętrzny*