Jak stworzyć mapę podróży klienta? 7 etapów customer journey

Aktualności

Jak stworzyć mapę podróży klienta? 7 etapów customer journey

28 maja 2021

Każdy punkt styku klienta z marką to etap jego podróży. Jeśli na tej ścieżce spotkają go pozytywne doświadczenia, chętnie skorzysta on z oferty ponownie. Dlatego tak ważne jest zidentyfikowanie wszystkich zachowań konsumenta i ich uporządkowanie. Powstały w ten sposób proces nazywa się mapą customer journey. Dowiedz się, jakie etapy powinien on obejmować!

Customer journey składa się z siedmiu etapów. Cztery z nich to zachowania prowadzące do zakupu, a dwa ostatnie dotyczą doświadczeń po skorzystaniu z oferty. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich.

  1. Uwaga

Aby klient miał szansę skorzystania z Twojej oferty, musi ona zwrócić jego uwagę. Możesz osiągnąć to na wiele różnych sposobów. Posłuży temu zarówno firmowy blog, jak i profil na Facebooku. Na tym etapie analizy customer journey należy więc zwrócić uwagę na wizerunek marki, jej unique selling proposition (USP) oraz wezwanie klienta do działania (CTA).

  1. Zainteresowanie

Jest wiele sposobów na to, aby przeprowadzić klienta z pierwszego etapu ścieżki do zainteresowania. Możesz wykorzystać w tym celu social media, content marketing albo newsletter. Najważniejsze jest to, aby przekonać go do rozważenia Twojej oferty.

  1. Rozważanie

Kiedy klient zastanawia się nad zakupem lub skorzystaniem z Twoich usług, wielokrotnie odwiedza Twoją stronę, zapoznając się z asortymentem. Aby skłonić go do podjęcia decyzji, możesz wspomóc się np. remarketingiem.

  1. Intencja

Przejawem intencji ze strony klienta jest oczywiście dodanie produktu do koszyka. Na tym etapie najważniejsze jest to, aby proces zakupowy był jak najbardziej intuicyjny i przejrzysty. Częstym wyzwaniem w customer journey bywają w tym przypadku porzucone koszyki.

  1. Zakup

Wszystkie dotychczasowe działania prowadziły do tego momentu. Rosnąca liczba transakcji to skutek dobrze skonstruowanej mapy customer journey. Pamiętaj jednak, że podróż klienta w rzeczywistości wcale nie kończy się w tym miejscu.

  1. Powtórzenie

Jeśli konsument skorzystał już z Twojej oferty, musisz postarać się, aby zrobił to ponownie. Takie działanie jest zdecydowanie tańsze i skuteczniejsze niż pozyskiwanie nowych klientów. Warto zadbać o takie doświadczenia jak kody rabatowe czy wystawianie opinii.

  1. Lojalizacja

Jeśli uda Ci się sprawić, żeby konsument do Ciebie wrócił, masz szansę pozyskać stałego klienta. Uwzględnij więc w mapie customer journey gesty wdzięczności ze swojej strony i zadbaj o personalizację dalszej komunikacji z odbiorcą.

Każdy z powyższych etapów customer journey należy szczegółowo rozpisać i przeanalizować. Pozwoli to na optymalizację doświadczeń klienta i poprawę service design w Twojej organizacji.

*artykuł zewnętrzny*