„Poradnik Handlowca”: Czy segment serów premium w Polsce będzie miał wpływ na wartość całej kategorii serów?
Jacek Wyrzykiewicz: Sery z segmentu premium są mało podatne na kryzys. Do tej grupy zaliczane są produkty wyróżniające się jakością, składem, miejscem pochodzenia oraz recepturą. Według ekspertów powinny to być produkty doskonałe jakościowo, firmowane znaną marką i elegancko opakowane. W krajach zamożnych udział żywności typu premium wynosi ok. 5-10% w całym rynku. W Polsce natomiast jest to ok. 3%, co sprawia, że rynek jest wciąż bardzo przyszłościowy, a przy tym odznacza się stabilnością i odpornością na cykle koniunkturalne. Konsumenci kupujący produkty premium nie zmieniają łatwo przyzwyczajeń zakupowych. W przyszłości ma być jeszcze lepiej. Mocną stroną segmentu serów premium jest brak dostępnych zamienników, dzięki czemu rosnący udział rynkowy dyskontów nie wpływa na zmniejszenie udziału produktów premium w obrotach ogółem. Sprzedaż detaliczna serów premium odbywa się poprzez wszystkie podstawowe kanały ze szczególnym naciskiem na sklepy specjalistyczne oraz delikatesy. Nasza strategia zakłada zaoferowanie ciekawych produktów dla każdego klienta. Do portfela marek dostępnych w Polsce należą najpopularniejsze sery, m.in. Hochland, Almette, Valbon.
Jeszcze kilka lat temu Polacy kupowali głównie sery żółte, dziś wybierają spośród szerokiej palety innych rodzajów serów. Które z grup asortymentowych będą mieć w najbliższej przyszłości największy potencjał rozwojowy i w jaki sposób Hochland Polska zamierza wykorzystać tę sytuację?
Rynek FMCG w Polsce zmienia się dynamicznie, a najbardziej znacząca jest zmiana oczekiwań konsumenckich. Współczesnym wyzwaniem są wyroby mleczarskie idealnie dopasowane do poszczególnych grup odbiorców tak, aby odnieść największy sukces rynkowy. Dobór takich produktów jest niezwykle ważny, bo daje gwarancję sukcesu. Optymalna może okazać się multidyscyplinarna współpraca, gdzie różne działy dostawcy i detalisty współpracują ze sobą nad wymyślaniem coraz to nowszych koncepcji produktów i dopasowywaniem ich do określonych grup odbiorców. W produkcie ważne są receptura i opakowanie, bowiem te dwie rzeczy budują preferencje konsumenckie. Zdrowy styl życia jest dla konsumentów coraz ważniejszy! Na fali tego trendu coraz więcej osób sięga po naturalne produkty.
Ile nowości średnio w roku Hochland Polska wprowadza na rynek? Jak Pan ocenia podejście Polaków do nowinek w kategorii serów?
Hochland Polska wprowadza na rynek najczęściej kilka nowości w roku. Kluczem do rozwoju kategorii serów jest wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie opakowań, smaku, składników. To miejsce na prawdziwe innowacje, które powiększą grupę konsumentów oraz wprowadzą nowe okazje do konsumpcji. Najcenniejsze są innowacje kreujące nowe okazje i zwyczaje konsumenckie. Kategorie, które mają szanse osiągnąć duży sukces na rynku powinny wpisywać się w masowe trendy i takie nowinki Polacy doceniają najbardziej!
Dziękujemy za rozmowę.