Z Jackiem Wyrzykiewiczem, PR & Marketing Services Managerem w firmie Hochland, rozmawiamy m.in. o zmieniających się trendach w kategoriach nabiałowych, społecznej odpowiedzialności biznesu i rosnącej popularności polskich serów na świecie. Rozmowa została opublikowana w sierpniowym wydaniu “Poradnika Handlowca”.
Nikodem Pankowiak: Czy w związku z pandemią zauważyli Państwo, by zmieniły się jakieś zachowania konsumentów jeśli chodzi o kategorie nabiałowe? Czy któreś produkty zaczęły np. cieszyć się większą popularnością?
Jacek Wyrzykiewicz: Sytuacja na rynku nabiału jest stabilna, a sery to nieodłączny element posiłków Polaków. Inwestujemy niezmiennie w obu naszych zakładach produkcyjnych w Kaźmierzu i Węgrowie. Pandemia nie wpłynęła na tempo naszych inwestycji. Mimo pandemii strategia firmy się nie zmieniła – Hochland Polska kontynuuje obraną kilka lat temu strategię zyskownego i zrównoważonego wzrostu. Nasz biznes jest ustawiony szeroko, zarówno co do portfolio, jak i do kanałów sprzedaży. Dla konsumenta bardzo ważne jest zaufanie do marki, do jakości produktu, a naszym markom i produktom Polacy ufają. Stawiamy przede wszystkim na pyszny smak, ale pamiętamy o dodatkowych benefitach i wprowadzamy innowacje dotyczące produktów, składu i opakowań. Zachowujemy elastyczność w działaniu i zdolność do dynamicznego reagowania na zmiany sytuacji rynkowej. To pozwala nam patrzeć w przyszłość z optymizmem.
Na promocji jakich produktów skupiają się Państwo obecnie? Czy konsumenci mogą liczyć na wprowadzenie w najbliższym czasie na rynek np. edycji limitowanych Waszych produktów?
W tym zabieganym świecie, konsumentom zależy na wygodnych rozwiązaniach, oraz takich, które są stworzone z myślą o środowisku. Wiedząc na czym najbardziej zależy Polakom, powstał wyjątkowy ser żółty w plastrach – Hochland Sielski, produkowany z mleka od polskich rodzinnych gospodarstw, w których dba się o krowy, ich bezpieczeństwo i higienę. Hochland Sielski to 3 niepowtarzalne smaki: Klasyczny, Śmietankowy i Wyrazisty. To również nowe, opatentowane opakowanie z innowacyjnym systemem zamykania na rzep, które jest unikalne na polskim rynku – wykorzystano w nim o 32% mniej plastiku, niż przy naszych standardowych opakowaniach do plastrów żółtych, a tacka, na której leżą plastry sera w 100% nadaje się do recyklingu. Kolejna tegoroczna nowość to coś dla fanów czekolady. Cieszymy się z możliwości zaoferowania konsumentom nowego, czekoladowego wariantu serka Hochland Kanapkowy. Produkt jest dostępny w dwóch wariantach: standardowym – 130 g i wersji Mini 120 g. Poszerzając linię serków Kanapkowych o ten słodki wariant, zwiększamy penetrację kategorii serków twarogowych. Dzięki niemu docieramy do nowych grup konsumentów – entuzjastów słodkich smaków, nie tylko dzieci.
Niedawno otworzyli Państwo nowe biuro w Poznaniu. Skąd ta decyzja? Docelowo jakie działy mają do niego trafić i ile osób będzie w nim pracować?
Nowa lokalizacja biura Hochland Polska w kompleksie Business Garden przy ul. Pastelowej 12 w Poznaniu funkcjonuje od marca tego roku. W nowej przestrzeni docelowo pracować będzie 70 osób. Choć w czasie pandemii praca ma wymiar hybrydowy, to nowa przestrzeń Hochland została stworzona z myślą nie tylko o dniu dzisiejszym, lecz także o przyszłości stale rozwijającej się firmy. Przestrzeń wyróżnia 15 sal konferencyjnych poświęconych markom Hochland. Każda z nich jest inna i każda wyraża najważniejsze wartości firmy Hochland – w tym rodzinność, wiarę w działania zespołowe i bliskość natury.
Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz ważniejsza dla firm działających w branży FMCG. Jakie zatem działania odpowiedzialne społecznie podjął Hochland w ostatnich miesiącach?
Hochland Polska w obszarze zrównoważonego rozwoju może pochwalić się wieloma dobrymi praktykami. Mimo trwającej pandemii, która skierowała oczy biznesu na optymalizację kosztów, Hochland pozostał wierny przyjętej strategii i nie zrezygnował z misji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Staramy się wdrażać zupełnie nowe działania, które mają angażować w szczególnie trudnym czasie pandemii. Opublikowany właśnie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu przegląd CSR i zrównoważonego rozwoju potwierdza ogromną mobilizację i zaangażowanie w walkę z pandemią. W 19. już edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” znalazło się aż 10 dobrych praktyk z Hochland Polska – trzy z zakresu pracy; cztery z zakresu środowisko; jedna z zakresu uczciwych praktyk operacyjnych oraz dwie praktyki z zakresu zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej. Jednym z przykładów dobrych praktyk naszej firmy jest opracowanie przez Hochland mapy drogowej dla zrównoważonych opakowań. Firma postawiła sobie cel, aby do roku 2025 opakowania Hochland Polska były w 100% zdatne do recyklingu.
Nasze działania zostały też docenione przez niezależnych ekspertów, a firma Hochland otrzymała ostatnio prestiżowe wyróżnienie złoty Laur Klienta 2021 w kategorii Ekologiczne strategie w biznesie/przemyśle.
Polska jest obecnie szóstym największym producentem sera na świecie. Czy Państwa zdaniem nasz rynek dalej będzie rósł? Na ile możemy zbliżyć się do największych światowych potęg?
Ser jest produktem podstawowym, kategoria sera dalej rośnie, a Polska w porównaniu z innymi krajami w Europie jest w rankingach nadal na dalekiej pozycji w stosunku do krajów z najwyższym poziomem konsumpcji tej kategorii. Patrzymy więc nie tylko optymistycznie w przyszłość, ale staramy się sprzyjać temu wzrostowi również poprzez nowe i ciekawe dla konsumentów produkty, które wprowadzamy na rynek.