J. Brudnicki, Polomarket dla „PH”: Przez lata zbudowaliśmy prężną ogólnopolską sieć

Ludzie

J. Brudnicki, Polomarket dla „PH”: Przez lata zbudowaliśmy prężną ogólnopolską sieć

08 sierpnia 2023

Rozmowa z Jarosławem Brudnickim, Członkiem Zarządu oraz Dyrektorem Zakupów w sieci POLOmarket.

Klaudia Walkowiak: W ubiegłym roku sieć obchodziła jubileusz 25-lecia działalności. Jak zmienił się POLOmarket na przestrzeni tych lat?

Jarosław Brudnicki: Zmieniło się praktycznie wszystko – technologia, zachowania konsumentów, nawyki żywieniowe i oczywiście konkurencja. To wszystko miało wpływ na to, jak ewoluowała nasza sieć do stanu obecnego, czyli ponad 280 supermarketów z obrotem netto ponad 3 mld zł rocznie. Zaczynaliśmy w latach 90. z 27. sklepami, ale od początku wiedzieliśmy, że nasze plany są znacznie bardziej ambitne. Przez te lata zbudowaliśmy prężną ogólnopolską sieć, obierając model biznesowy, który z sukcesem sprawdza się do dzisiaj. Klienci przyzwyczaili się do naszej marki, a my cieszymy się, że pomimo wielu różnych wyzwań, POLOmarket nadal jest siecią z wyłącznie polskim kapitałem. Warto przy tym zauważyć, że w tym czasie z rynku zniknęło wiele dobrych polskich sieci handlowych.

Jakie plany na rozwój ma sieć POLOmarket?

Obecnie mamy ponad 280 supermarketów. Zgodnie z przyjętą i konsekwentnie realizowaną strategią stawiamy przede wszystkim na modernizację naszych obiektów, tak aby spełniały najwyższe standardy rynkowe. Sieć rozwija się także organicznie. Zarówno sklepy modernizowane, jak i nowe lokalizacje, są inwestycjami realizowanymi według najnowszego konceptu handlowego. Jednym z kilku ważnych dla nas projektów, będących odpowiedzią na potrzeby naszych klientów, jest sprzedaż internetowa, za której wprowadzenie odpowiadał nasz dział marketingu. Jest to owoc digitalizacji wielu procesów w całej organizacji. E-sklep uruchomiliśmy w rekordowo krótkim czasie 3 tygodni, kiedy pojawiła się pandemia. Zdecydowaliśmy się na e-commerce na dużą skalę w formule click&collect. Obecnie ta usługa to również dowóz zakupów do domu klienta. W ogóle e-commerce to świetny barometr zmian zachowań konsumenckich. Dostrzegaliśmy to już wcześniej, ale szczególnie wyraźne stało się to teraz, w czasach wysokiej inflacji – wiele osób decyduje się na bardziej przemyślane zakupy. Mając szczegółowe dane z aplikacji i z e-sklepu, możemy reagować na zmiany preferencji konsumenckich, obserwując trendy i poznając oczekiwania naszych klientów.

Misją sieci POLOmarket jest „być ulubionym polskim supermarketem”. W jaki sposób zachęcacie klientów do robienia zakupów w Państwa placówkach handlowych?

Pomimo wielu zmian w otoczeniu biznesowym, nasza misja pozostaje niezmienna. Jej realizacja odbywa się na wielu płaszczyznach, zaczynając od szerokiego wyboru, najwyższej jakości i świeżej oferty, wyjątkowych produktów marki własnej, poprzez atrakcyjne promocje, nowoczesny program lojalnościowy oparty na zbierającej świetne oceny aplikacji z możliwością zakupów click&collect, a skończywszy na ponad 5 tysiącach zaangażowanych pracowników obsługi naszych marketów.

Staramy się też docierać do nowych grup klientów i tak konstruować naszą ofertę, żeby była ona atrakcyjna dla wszystkich grup wiekowych. Nie bez znaczenia jest też nasza wielokanałowa komunikacja – informacje o ofercie zamieszczamy w gazetkach online i papierowych, w aplikacji mobilnej, w naszych social mediach, a także w ramach dedykowanego dla naszych klientów kanału na YouTube „Na szlaku smaku”.

Dbamy również o to, aby w naszych sklepach pojawiały się sezonowe produkty food i non-food. Dobrym przykładem jest nasz POLOmarketowy Klub Przyjaciół Grilla, który wystartował przed majówką – klienci mogą się u nas zaopatrzyć we wszystko, co potrzebne do grillowania, od węgla i podpałek, przez akcesoria i grille, aż po ogromny wybór mięs, kiełbas, ryb, warzyw i serów idealnych do grillowania. Starania są dostrzegane i doceniane przez naszych klientów. Wyróżniamy się jakością obsługi. Świadczą o tym nagrody i wyróżnienia przyznawane naszej sieci w plebiscytach konsumenckich. Tylko w tym roku otrzymaliśmy Gwiazdę Jakości Obsługi 2023, Laur Konsumenta w dwóch kategoriach: „Odkrycie” oraz „Odpowiedzialna marka/firma”. Natomiast w ostatnim kwartale 2022 roku w plebiscycie „BLIX AWARDS Wybór Konsumentów” konsumenci wskazali POLOmarket jako sieć supermarketów z największym udziałem w ofercie produktów pochodzenia krajowego oraz lokalnego.

Sieć modernizuje sklepy. Na czym polegają nowe rozwiązania i czy zostaną wprowadzone stopniowo we wszystkich placówkach handlowych? W ilu sklepach remodeling został już przeprowadzony?

Koncept, który stopniowo wprowadzamy, to przede wszystkim rozwiązania zwiększające komfort codziennych zakupów, ergonomię obiektów, a przy tym wpływających pozytywnie na środowisko. Do tych pierwszych należą przede wszystkim nowoczesne sale sprzedaży z szerokimi alejami zakupowymi, kasy samoobsługowe w wybranych lokalizacjach oraz m.in. energooszczędne, samoobsługowe regały chłodnicze z zerowym potencjałem niszczenia warstwy ozonowej i bardzo niskim potencjałem tworzenia efektu cieplarnianego.

Do tych drugich zaliczają się m.in. kompletne oświetlenie LED, systemy wentylacji z odzyskiem ciepła, systemy odzysku energii z układu chłodzenia do ogrzewania wody, docieplenie czy fotowoltaika. Dzięki tym działaniom udaje nam się w znacznym stopniu poprawić współczynnik energii pierwotnej budynku z pozytywnym wpływem na środowisko naturalne. W planach mamy też montaż fotowoltaiki na dachach naszych centrów dystrybucyjnych. Przy obecnych cenach energii w ciągu czterech lat jesteśmy w stanie osiągnąć zwrot z takiej inwestycji. Już teraz w okresie letnim, jesteśmy niemal samowystarczalni energetycznie w tych sklepach, które mają na dachu panele fotowoltaiczne.

Podsumowując, naszym celem jest doprowadzenie sklepów do maksymalnej ergonomii i wydajności oraz jak najlepsze dopasowanie ich do potrzeb klienta. W ostatnim czasie udało nam się przeprowadzić remodeling w blisko połowie sklepów naszej sieci.

Jakie nowe trendy są Państwa zdaniem obecnie najbardziej widoczne w branży FMCG?

Po pierwsze od pewnego czasu widzimy, że nasi klienci zaczęli oglądać każdą wydawaną złotówkę. Jest to związane przede wszystkim z galopującą inflacją, za którą nie idzie proporcjonalny wzrost wynagrodzeń. Dobra oferta cenowa i ciekawe promocje to w obecnych czasach klucz do sukcesu.

Druga sprawa to dobór produktów, jakie klienci wkładają do koszyka – zauważamy, że coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość i skład. Nie bez znaczenia jest też ich pochodzenie – polskość jest dla konsumentów istotna i wypływa na ich wybory zakupowe.

Trzecim ważnym aspektem jest rozszerzanie oferty produktów zdrowej żywności. Polacy chcą jeść zdrowiej i to widać również na paragonach. Widzimy też, że rośnie zainteresowanie produktami dla osób z określonymi ograniczeniami zdrowotnymi – bezglutenowymi czy bez laktozy.

Czwarty i być może najważniejszy w długiej perspektywie trend to digitalizacja i personalizacja. Tak jak wspomniałem wcześniej, klienci przyzwyczaili się, że w internecie można zrobić wszystko – przejrzeć gazetkę, poznać promocje oraz zrobić zakupy. W tym kontekście bardzo ważnym dla nas narzędziem jest aplikacja mobilna, w której klient ma wszystko w jednym miejscu.