Rozmowa z Izabelą Wanatowską, Dyrektor Sprzedaży, Grupa Żywiec dla Czytelników “Poradnika Handlowca”.
Marta Rybko: Jak w lipcu podał Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie rynek piwa w pierwszym półroczu 2024 r. oscylował w okolicach zera pod względem dynamiki sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Co ciekawe: na minusie znalazły się piwa alkoholowe (prawie – 1%), natomiast piwa bezalkoholowe zanotowały wzrost dwucyfrowy: ponad 16%. Co wpływa na takie statystyki?
Izabela Wanatowska: W bardzo dużej mierze jest to kwestia zmieniających się trendów konsumenckich. Częstsze sięganie po piwo z obniżoną zawartością alkoholu lub po tzw. zerówki wynika z tego, że ludzie skupiają się coraz bardziej na trosce o swoje ciało i na szeroko rozumianym “wellbeingu”. Jak pokazują globalne badania,
aż 46% konsumentów stawia za główny cel troskę o swoje zdrowie fizyczne. Jest to widoczne przede wszystkim wśród młodszych pokoleń (zwłaszcza generacji Z), które często decydują się nawet na całkowite wykluczenie alkoholu ze swojego stylu życia. Właśnie dlatego tak mocno stawiamy na rozwój piw z kategorii 0.0%. Grupa Żywiec była pionierem rozwoju tego segmentu wtedy, kiedy nikt w nią nie wierzył. Zaryzykowaliśmy kilka lat temu, wprowadzając warianty bezalkoholowe na kilku naszych markach pod szyldem „Strefa Zero” i jak widać po wynikach branży – dobrze zdiagnozowaliśmy potencjał. Segment lagerów 0.0% notuje w tym roku wzrost o ponad 20%. Warto tutaj podkreślić tegoroczny sukces naszej linii Żywiec ze smakiem 0.0% oraz pozytywny trend piw z linii Warka Radler 0.0%.
Cieszy nas dynamiczny wzrost kategorii 0.0%, ale warto pamiętać, że wciąż jest to jeszcze niewielka część rynku. Większość piwa sprzedawanego w Polsce to klasyczne jasne pełne i tutaj branża nie powróciła do wzrostu sprzedaży. W dużej mierze jest to spowodowane tym, że konsumenci nadal ostrożnie podchodzą do wydatków, odczuwając jeszcze skutki wysokiej inflacji, widzimy, że kupują rzadziej, wybierając w pierwszej kolejności podstawowe artykuły, takie jak jedzenie czy środki czystości. Przekłada się to oczywiście na mniejszą obecność piwa w ich koszykach zakupowych.
Jakie są prognozy dla rynku piwa na 2025 rok w Polsce?
Jak widać po tym roku, rynek piwa potrafi być nieprzewidywalny. Wydawało się, że po bardzo obiecujących pierwszych miesiącach, kiedy na chwilę rynek wrócił do wzrostów (przy dobrej pogodzie oraz perspektywie dużych wydarzeń sportowych sprzyjających kibicowaniu), piwo zacznie rosnąć, jednak tak się nie stało. Na taką sytuację wpływa bardzo wiele czynników: pogoda, nastroje konsumentów uzależnione od sytuacji społeczno-ekonomicznej, czy inflacja. Bardzo dużym znakiem zapytania, jeśli chodzi o wpływ na branżę, jest także nadchodzący system kaucyjny, który nakłada na producentów i handel nowe obowiązki oraz koszty. Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu idą w dobrym kierunku i mamy nadzieje, że rząd zdąży z nowelizacją ustawy na czas – pozwalając na uniknięcie wszelkich wątpliwości
ze strony interesariuszy (przede wszystkim konsumentów) oraz na wykluczenie problemów logistycznych czy oszustw.
Niezależnie od warunków zewnętrznych, na które nie zawsze mamy wpływ, my jako duży i odpowiedzialny producent, będziemy w przyszłym roku kontynuować naszą strategię Evergreen. Zgodnie z nią planujemy budować silne marki oraz rozwijać ofertę produktową tak, aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby konsumentów. Chcemy też jeszcze bliżej pracować z naszymi klientami i wspólnie realizując nasze strategie, zadbać o to, aby piwo odpowiednio prezentowało się w sklepach i żeby dostępny asortyment był czytelny oraz atrakcyjny dla konsumenta. Planujemy też wiele angażujących aktywacji dla konsumentów, jakie jak wierzymy, pomogą zrewitalizować naszą kategorię, która przeszła przez kilka trudnych lat.
Według wyników ostatniej edycji europejskiego badania ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) z 2019 roku, przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie młodzieży szkolnej w wieku 16 lat, odsetek uczniów w naszym kraju, którzy pili alkohol w ciągu ostatnich 30 dni, wyniósł 47%. Jakie działania podejmują Państwo oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie na rzecz zmniejszenia spożycia alkoholu wśród niepełnoletnich?
Powinniśmy dążyć do tego, aby młodzież niepełnoletnia nigdy nie sięgała po alkohol. Co więcej, jako odpowiedzialny producent pracujemy z naszymi klientami nad tym, aby nie sprzedawali nieletnim piw bezalkoholowych (chociaż jest to dozwolone prawnie). Samodzielnie i z innymi firmami zrzeszonymi w Związku Browary
Polskie prowadzimy liczne działania edukacyjne w tym zakresie. W ramach Kampanii Trzymaj Pion wspólnie z ekspertami przygotowaliśmy Przewodnik dla rodziców nastolatków „Jak rozmawiać z dziećmi o alkoholu”, a także wiele dodatkowych treści, które można znaleźć na stronie www.trzymajpion.pl. Jako branża byliśmy też zaangażowani we współtworzenie z Sekretariatem Przemysłu Spożywczego NSZZ Solidarność kampanii o podobnej tematyce – pod szyldem „W rodzinie siła”.
Czy mają Państwo program wsparcia dla osób sprzedających alkohol w sklepach (zwłaszcza małoformatowych), który w praktyczny sposób pomaga im działać zgodnie z prawem, być asertywnym i odmawiać sprzedaży osobom nieuprawnionym do jego zakupu?
W tym roku jako branża piwna odświeżyliśmy szkolenie dla pracowników handlu dostępne za darmo na platformie www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, które w prosty i klarowny sposób przedstawia obowiązujący stan prawny w zakresie sprzedaży alkoholu. Zrobiliśmy to po to, aby przeciwdziałać niewątpliwie negatywnej praktyce, jaką jest sprzedaż alkoholu osobom nieletnim. Treść szkolenia powstała we współpracy z ekspertem z dziedziny psychologii, ponieważ przekazujemy w nim treści dotyczące właściwej postawy sprzedawcy w różnych sytuacjach, z którymi mogą mierzyć się w swojej pracy – np. gdy muszą odmówić sprzedaży alkoholu osobie pijanej, zachowującej się w sposób agresywny.
Jako Grupa Żywiec konsekwentnie koncentrujemy swoje wysiłki na promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji piwa, przekonując naszych klientów do tego, że wspólnie rewitalizujemy postrzeganie kategorii. Wierzymy, że od naszych zachowań i decyzji zależy to, jak konsument postrzega świat piwa. Nie idziemy na kompromisy i odpowiadamy na realne wyzwania środowiskowe – edukując naszych partnerów biznesowych, a z drugiej strony, poddając się samoregulacjom w ramach Związku Browary Polskie.