Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, Prezes Zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych na poziomie 5% to wynik, który symbolicznie, ale jednak zaskoczył analityków, którzy średnio spodziewali się wzrostu o 4,9%. Majowy odczyt może być pewnym powiewem optymizmu, tym bardziej że równo rok wcześniej mówiono raczej o załamaniu w konsumpcji – sprzedaż detaliczna w maju 2023 roku była o 6,8% niższa niż w maju 2022 roku, co było spowodowane głównie szalejącą inflacją. Rok temu wynosiła ona 13% w ujęciu rocznym, w maju 2024 roku spadła do 2,5%.
– Od początku bieżącego roku obserwujemy poprawę nastrojów konsumenckich. Inflacja osiągnęła poziomy, które nie są już tak dotkliwe dla konsumentów, i wpłynęło to wyraźnie na poprawę nastrojów, również na chęć zakupów. Zresztą wielu przedstawicieli sieci mówi dzisiaj o tym, że koszyki rosną, że konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Górnicka.
Według badania Inquiry w pierwszym kwartale 2024 roku Polacy mniej odczuwali wzrost cen. Znacząco spadł odsetek polskich konsumentów, którzy uważali, że ceny produktów spożywczych nadal rosną. W marcu 2024 roku odpowiedziało tak 56% badanych, a dla porównania pod koniec 2023 roku wynosił on 68%. Co 10. badany pod koniec pierwszego kwartału mówił nawet o spadku cen w tej kategorii. Dane GUS wskazują, że w kategorii żywność i napoje bezalkoholowe ceny w I kwartale wzrosły o 2,6% w ujęciu rocznym i o 1% w ujęciu kwartalnym.
Według GUS w maju 2024 roku szczególny wzrost sprzedaży detalicznej odnotowały podmioty z grup pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 23,8%), farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 10,2%), paliwa stałe, ciekłe, gazowe (o 9,0%). W dziale żywność, napoje i wyroby tytoniowe, która klasyfikowana jest jako grupa o największym udziale w sprzedaży detalicznej, odnotowano 1-proc. spadek.
Jak podkreślają eksperci, to, że mamy do czynienia z niższą inflacją niż przed rokiem, nie znaczy, że polscy konsumenci przestali zwracać uwagę na cenę. Ten czynnik jest nadal kluczowy w podejmowaniu decyzji zakupowych.
– Konsument nadal jest wrażliwy na ceny, bo wie, że sytuacja nie jest stabilna i że to, że w tej chwili jest nieco lepiej, niż było, to jeszcze nie znaczy, że tak będzie w przyszłości. Cały czas te większe zakupy jeszcze są odkładane w czasie – ocenia prezeska zarządu Inquiry.
Coraz mniej osób deklaruje dotkliwy wpływ wzrostu cen na sytuację gospodarstwa domowego. W marcu 33% Polaków, a rok wcześniej odsetek ten był prawie dwukrotnie wyższy. Mimo to Polacy nie są zbyt optymistyczni co do przyszłości – 2/3 badanych ocenia, że ceny produktów spożywczych w najbliższym czasie wzrosną, a jedynie 6% zakłada spadek cen. Podobnie jest w przypadku produktów niespożywczych i usług.
– Zmienia się całe społeczeństwo, wszyscy jesteśmy nowymi konsumentami. Mamy do czynienia zarówno z generacją Z i wchodzącą już w dorosłość generacją Alfa, która żyje w swoim cyfrowym świecie, jak i mamy do czynienia też z zupełnie nowymi trendami w innych grupach. To są zarówno trendy społeczne, polegające na zmianie postaw w odniesieniu chociażby do klasycznych wzorców kobiecości i męskości, to jest kwestia ekologii, świadomości konsumenckiej, zdrowia, własnego dobrostanu i oczywiście kwestia cen – wymienia Agnieszka Górnicka, zapytana o charakterystykę nowego konsumenta naszych czasów.
Wraz z obserwowanymi przemianami społecznymi oraz technologicznymi zmienia się sama branża handlowa. Dziś sprzedaż i cały proces wygląda zupełnie inaczej niż kilka lat temu. Nie mówimy tutaj wyłącznie o względach związanych z handlem w internecie, ale także o zbieraniu, analizowaniu i wykorzystywaniu danych z zakresu Big Data. To właśnie tutaj leży ważny czynnik transformacji sprzedaży.
– Podstawową siłą jest oczywiście technologia. Ona umożliwia rzeczy, które nie były dostępne wcześniej, technologia umożliwia zbieranie i procesowanie ogromnej ilości danych, przetwarzanie ich na podejmowane w czasie rzeczywistym decyzje, czy to o logistyce, czy o cenach, czy o asortymencie. Na handel wpływają również trendy konsumenckie, handel próbuje się do tych trendów dostosować, a przy dobrych wiatrach je antycypować – podkreśla ekspertka.
Kolejne istotne siły zmieniające handel to demografia oraz kwestie regulacyjne.
– Nikt chyba nie sądzi, że cały handel jak jeden mąż wprowadza rozwiązania zmierzające do zachowania zrównoważonego rozwoju jedynie z własnej nieprzymuszonej woli. To są też kwestie regulacyjne. One wpływają na handel w sposób czasami trudny implementacji. W Polsce oczywiście dużo się mówi o systemie kaucyjnym, ale także o zakazie handlu w niedzielę – mówi ekspertka.
Jak wynika z badania Inquiry ze stycznia br., 38% polskiego społeczeństwa popiera obowiązujący zakaz handlu w niedzielę. Podobny odsetek jest odmiennego zdania. Co ciekawe, jeszcze cztery lata temu o zakazie negatywnie wypowiadało się 57% ankietowanych.
– Polski konsument przyzwyczaił się do zakazu handlu w niedzielę i już mu to tak bardzo nie przeszkadza. Co nie zmienia faktu, że jak popatrzymy na to, co się dzieje w te handlowe niedziele, nawet te, które nie są bezpośrednio przed świętami, to jednak handel wtedy przeżywa oblężenie – zauważa prezeska Inquiry.
Najczęściej wskazywanym powodem poparcia zakazu handlu w niedziele jest sytuacja sprzedawców, którzy dzięki nałożonym ograniczeniom zyskują dzień wolny. Zakaz częściej odbierany jest jako nieuciążliwy lub mało uciążliwy (44% wskazań) niż jako raczej lub zdecydowanie uciążliwy (31%).
– Co jest równie ważne, do niedziel niehandlowych przyzwyczaił się również handel i słychać głosy, że sieci handlowe wcale nie są zachwycone powrotem do handlu w niedzielę, szczególnie jeżeli miałoby to oznaczać wyższe stawki dla pracowników. Myślę, że tutaj jest konieczne wypracowanie rozsądnego kompromisu pomiędzy handlem, pracownikami i konsumentem. Natomiast umówmy się, żyć bez handlu w niedzielę można – mówi Agnieszka Górnicka. – Z naszych badań wynika, że handel w niedzielę, jego zakaz lub brak zakazu nie jest w tej chwili w ogóle sprawą pierwszej wagi dla konsumentów, ważniejsze jest to, żeby ceny nie rosły i żeby był asortyment, którego potrzebujemy.
źródło: Newseria
oprac.: red.