Kasy dualne, lodówki vendingowe, ciekawe inicjatywy proekologiczne, śmiałe podejście do biznesu. To tylko niektóre z pomysłów na to, jak jeszcze bardziej zbliżyć się do klienta i w atrakcyjny sposób zaoferować mu swoje usługi. Nowy rok to dobry czas na wyraziste zmiany.
Przyszłość franczyzy należy do innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które usprawniają pracę, poprawiają komfort zakupów, a do tego pomagają chronić naszą planetę przed negatywnymi czynnikami związanymi z nieokiełznanym postępem technicznym. Największe sieci stają się liderami projektów, które jeszcze niedawno zarezerwowane były dla branży filmowej, zwłaszcza filmów science-fiction. Wszystko po to, by klientom lepiej i wygodniej się kupowało. Jakie rozwiązania wprowadzono ostatnimi czasy na naszym rodzimym poletku?
Prekursorskie kroki w przyszłość
Wiele sieci testuje nowatorskie narzędzia. Korzystając z nieograniczonych możliwości technologicznych, eksperymentują z rozmaitymi formami dotarcia do klientów. W ostatnim czasie jedna z sieci wprowadziła automat vendingowy do jednego z prywatnych szpitali w Warszawie. Został umiejscowiony w ogólnodostępnej części szpitala, obok izby przyjęć. Co można w nim kupić? Są to głównie dania gotowe, kanapki, płynne przekąski, soki i lemoniady. Istotne jest to, że urządzenie nie przysparza trudności w obsłudze, ponieważ posiada czytelny, intuicyjny panel sterowania. Płatności za zakupy można dokonać bezgotówkowo, używając karty płatniczej lub telefonu. To ciekawy projekt dający alternatywę dla stołówek i obiadów serwowanych w szpitalu. Kolejnym ciekawym pomysłem w jednej z sieci są tzw. kasy dualne, które łączą atuty klasycznej kasy obsługiwanej przez sprzedawcę z urządzeniem samoobsługowym skierowanym stricte do klienta. Takie rozwiązanie ma ułatwiać pracę personelu, który może wykonywać inne czynności. Prócz zrobienia zakupów, zazwyczaj można zamówić coś do zjedzenia na ciepło czy odebrać paczkę, dlatego kasjer ma wiele innych obowiązków. To typowe działanie w kierunku podniesienia jakości obsługi klientów. Sieci też wprowadzają kasy stricte samoobsługowe, które pomogą nie tylko rozładować kolejki, ale sprawią, że klient szybciej opuści sklep. Obsługa kasy jest łatwa i bezproblemowa, co sprawia, że niezależnie od wieku każdy poradzi sobie z tego typu urządzeniem.
Supernowoczesne placówki
Najwięksi gracze rynku nie boją się wyrazistych zmian oraz inwestycji. To dlatego proponują swoim klientom różne formaty sklepów, które sprawdzą się w wybranych lokalizacjach i specyficznych sytuacjach. I tak powstają sklepy mobilne, sklepy autonomiczne, np. w modelu store-in-the-store, czy placówki na stacjach benzynowych. Asortyment w tych miejscach jest dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. Przypomnijmy, że sklepy sezonowe powstają najczęściej w miejscowościach turystycznych nad polskim morzem, w górach i nad jeziorami. Sklepy mobilne, które kuszą ofertą gastronomiczną, napojami i lubianymi przekąskami sprawdzają się na festiwalach, koncertach i pozostałych wydarzeniach kulturalnych oraz sportowych. Jedna z sieci zaproponowała bardzo nowatorski koncept sklepu – typ bezobsługowy. Wejście do sklepu jest możliwe dzięki aplikacji, klienci sami ściągają z półki wybrane produkty i po prostu opuszczają lokal. Płatność jest automatycznie pobrana z ich konta. Sklepy na stacjach benzynowych mogą mieć w swoim asortymencie szeroki wybór przekąsek, kanapek, sałatek, dań na ciepło i gorących napojów, a także wybrane produkty z oferty motoryzacyjnej. Co jeszcze może uatrakcyjnić i zachęcić do zakupów? Na pewno cyfrowe ekrany wyświetlające aktualną ofertę promocyjną, czy multimedialne czytniki cen. Wszystkie te działania lansują nowy model, który idealnie współgra ze światowymi trendami lansowanymi przez współczesnych klientów. Efektem tych innowacji mają być niepowtarzalne i spersonalizowane doświadczenia zakupowe, gwarantujące niezwykle wysoki komfort. Nowoczesne sklepy mają łączyć świat cyfrowy z tym, co bliskie i lokalne.
Oddaj pan butelkę!
Jedna z dużych sieci powiadomiła klientów o kontynuacji programu odbioru butelek zwrotnych bez paragonu, który ruszył w kwietniu 2021 roku. Jak sieć podaje, liczba zwróconych butelek w hiper- i supermarketach wzrosła o 227%, do ponad 3 milionów sztuk. Dzięki temu mogły one wrócić do obiegu, co ograniczyło produkcję 900 ton śmieci tylko w ciągu 6 miesięcy. Ta proekologiczna inicjatywa mobilizuje klientów do ograniczania ilości odpadów, dając drugie życie tym, które już zostały zużyte. Rozwój systemu kaucyjnego opakowań zwrotnych to nowoczesne rozwiązanie, które umacnia pozytywny wizerunek sklepów w świadomości konsumentów coraz bardziej wrażliwych na ochronę zasobów naturalnych Ziemi. W zamian za oddanie butelek, klient otrzymuje zwrot kaucji w formie e-bonu, który może przeznaczyć na zakupy. Ten projekt idealnie wpisuje się w trend sprzeciwiania się marnotrawstwu. Wynik pokazał, że Polacy chcą korzystać z takich nowatorskich działań. Trzeba wspomnieć, że sieć wprowadziła także wodę w szklanych butelkach w systemie kaucyjnym. Pozwoliło to ograniczyć zużycie plastiku już w pierwszym roku o ok. 16 ton. Być może inni gracze tego rynku również zdecydują się na taki ruch? Już teraz w wybranych marketach można skorzystać z butelkomatów – automatów przyjmujących kaucjonowane butelki, których wartość można zamienić w bon na zakupy w sklepach danej sieci. Jakie jeszcze zmiany warto wprowadzić, by chronić nasz klimat? W coraz większej ilości placówek znajduje się miejsce na rozwiązania przyjazne środowisku, takie jak energooszczędne oświetlenie LED, czy ekologiczne meble chłodnicze umożliwiające wykorzystanie ciepła odpadowego do ogrzewania sklepów. Te patenty pozwalają na redukcję emisji dwutlenku węgla.
Zmiany, zmiany, zmiany
Innowacyjne podejście do biznesu to nie tylko inwestycje w najnowsze technologie. To także sposób myślenia o swojej marce i wprowadzanie śmiałych decyzji na najwyższym szczeblu strategicznym. Oczywiście wszystko po to, aby biznes rozwijał się i rósł w siłę. To dlatego ostatnio dwie znaczące grupy sieci połączyły swoje siły na zachodzie Polski i tak powstanie spółka zarządzająca 160 sklepami. Dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie to województwa, które obejmie swym zasięgiem nowa spółka z siedzibą w Warszawie. W efekcie synergii mogą być uzyskane dogodniejsze warunki handlowe dla sklepów, jeszcze bardziej owocna współpraca z producentami, a także z dystrybutorami. Ruch ten ma wzmocnić pozycję rynkową grupy i przyczynić się do jej jeszcze szybszego rozwoju. Sieci franczyzowe w Polsce oferują coraz nowocześniejsze rozwiązania, które mają ułatwić klientom codzienne zakupy, dając możliwość wykorzystania nowych technologii. Zabawa polega na tym, że korzystają na tym wszyscy. Konsumenci, którzy coraz śmielej posługują się cyfrowymi patentami i sieci, które zdobywają kolejnych lojalnych klientów. I wilk syty, i owca cała!
Autor: Angelika Drygas