Innowacje na półce

Aktualności

Innowacje na półce

Chemia gospodarcza to grupa asortymentowa, która powinna być obecna w każdej placówce handlowej przynajmniej w minimalnym zakresie. Jest to grupa produktów, które dla handlowca mają tę zaletę, że posiadają długi okres ważności. Z drugiej strony, zajmują sporo tak cennej powierzchni sklepowej. By zaradzić temu problemowi, należy stawiać na środki innowacyjne, szeroko reklamowane, co da pewność, że klient je zna i kupi.

Do produktów z kategorii chemii gospodarczej zaliczyć należy środki do prania, mycia, do czyszczenia urządzeń gospodarstwa domowego, podłóg, okien, odświeżacze powietrza, a także środki do konserwacji mebli czy obić tapicerskich. W kategorii chemii gospodarczej zaszły ogromne zmiany, które zostały wywołane przez globalne trendy, w tym eko.

Klienci świadomi zmian klimatycznych, na które wpływ ma m.in. produkcja środków chemicznych, poszukują przede wszystkim marek, którym mieli już okazję zaufać. Zwykle są to marki światowe, podczas produkcji których zachowane są środki bezpieczeństwa, ograniczające do minimum wpływ na środowisko. Te marki szeroko informują, poprzez specjalne kampanie, o swoich działaniach proekologicznych i modernizacjach zakładów produkcyjnych. Pod koniec ubiegłego roku na rynek trafił nowy produkt znanego brandu – proszek w formie tabletek. Producent informuje, że zawiera on o 97% mniej plastiku niż jego żel piorący, ma bardziej ekologiczne opakowanie, które jest wygodne i ekonomiczne. Tabletki zapewniają czystość ubrań i dają skuteczność prania w niskich temperaturach, nawet już w 20°C. A im niższa temperatura prania, tym niższe zużycie energii. Ten fakt nie jest bez znaczenia dla konsumentów zmagających się z inflacją.

W segmencie chemii gospodarczej pojawiają się też innowacyjne płyny „wyspecjalizowane” np. do prania odzieży sportowej, membranowej, elastanu, włókien syntetycznych i naturalnych, bo skutecznie eliminują zapach potu, a ich aromat utrzymuje się na odzieży długi czas. To odpowiedź producentów na rosnącą aktywność fizyczną społeczeństw. Pranie w owych płynach nie pozbawia tkaniny jej właściwości np. termoaktywnych. Jeśli więc w pobliżu sklepu znajduje się szkoła sportowa, ośrodek sportu, siłownia lub osiedle młodych, aktywnych mieszkańców, to tego typu płyn do prania na pewno spotka się z zainteresowaniem.

Na trzecim miejscu znajdują się środki, które wytwarzane są często tradycyjnymi sposobami i pochodzą z naturalnie dostępnych ekstraktów roślinnych. Oznaczone są hasłami „przyjazny dla środowiska”, „produkt ekologiczny” czy „produkt naturalny”.

Ze względu na szybkość i dynamikę wydarzeń w życiu dorosłych, pracujących osób, zmieniły się ich wymagania co do produktów przeznaczonych do sprzątania czy mycia. Zamiast zwykłych proszków czy płynów (zarówno do prania, jak i do zmywania) klienci poszukują przede wszystkim kostek i żeli. Te nie kruszą się, nie rozsypują, zajmują mniej miejsca, a poprzez wprowadzanie innowacji w procesie produkcji, mogą występować w formie 3in1 albo określanej jako działanie samoczynne. Konsumenci poszukują wyrobów łatwych w użyciu, środków, które wystarczy nanieść na brudną powierzchnię i przetrzeć, bez konieczności szorowania. Szukają produktów z informacją na opakowaniu: “łatwy w użyciu”, „wygodny”, „szybki efekt”. Za tę funkcję w produktach chemii gospodarczej odpowiedzialne są substancje powierzchniowo czynne (surfaktanty), które poprzez emulgację usuwają zabrudzenia. To ważna cecha m.in. przy czyszczeniu powierzchni nieodpornych na szorowanie. Szczególnie ważne są te cechy w przypadku kuchni (przypalenia), jak w myciu WC, czego chyba nikt nie lubi. Na kamień i rdzawe kręgi w muszli może pomóc profesjonalny booster odkamieniania. Innowacyjna receptura, dzięki sile zastosowanych składników, działa samoczynnie – po zetknięciu z wodą musuje, zmienia kolor i tworzy aktywnie czyszczącą pianę. Gruntownie czyści dno i odpływ w toalecie, usuwa uporczywy kamień, a muszli przywraca biel i nadaje połysk. Gotowa doza ujęta w jednorazową saszet
kę zapewnia wygodę użycia i skuteczność działania.

Kolejny trend związany jest z wymaganiami zdrowotnymi wielu osób, które uczulone są na pewne substancje chemiczne albo zmagają się z innymi chorobami np. skórnymi, które wymagają zastosowania środków szczególnie łagodnych. Dlatego tak dużym zainteresowaniem cieszą się produkty oznaczone informacjami: „odpowiedni dla skóry wrażliwej”, „hipoalergiczny” czy „przebadany dermatologicznie”.

Na końcu listy trendów kreujących innowacje kategorii chemii gospodarczej są zapachy. Jeszcze do niedawna najpopularniejszymi aromatami wśród tej grupy były morski, lawendowy, cytrusowy i leśny. Obecnie gama zapachów jest o wiele bogatsza np. o zapachy kojarzone ze Wschodem. Na niektórych produktach pojawiają się więc informacje, że ich aromat jest „stymulujący”, „energetyzujący”, „poprawiający samopoczucie”.

Kategoria produktów chemii gospodarczej powinna być obecna w każdym sklepie. Warto rozważyć wypełnienie regału dwoma podkategoriami: wspomnianymi wyżej markowymi, które aktualnie są szeroko reklamowane w mediach i na billboardach oraz podkategorią niszową, w ekonomicznej cenie. Należy przy tym bacznie obserwować ofertę konkurencji i pobliskiego supermarketu – starać się mieć na półce coś innego, a równie atrakcyjnego. Sporą grupę klientów sklepów osiedlowych stanowią osoby samotne i starsze. Z myślą o nich dobrze jest mieć opakowania zbiorcze danego produktu, które da się sprzedawać w ilościach jednostkowych.

Beata Marcińczyk