Strony internetowe pozycjonuje się w celu zwiększenia ich widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Działanie ma poprawić ilość odwiedzin na witrynie, a w konsekwencji zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów. Istnieje przekonanie, że działania związane z pozycjonowaniem stron trwają krótko, a efekt widoczny jest niedługo po podjęciu pierwszych kroków w tym kierunku. Jest to jednak mylne stwierdzenie, o czym trzeba pamiętać podczas trwania procesu pozycjonowania.
Pozycjonowanie stron wymaga czasu
Celem pozycjonowania stron jest podniesienie pozycji witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Proces ten jest bardzo złożony i zależny od wielu czynników, co przekłada się na długi czas jego trwania. Efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu – zwykle pojawiają się dopiero po kilku miesiącach od podjęcia pierwszych kroków zmierzających do poprawy widoczności strony. Naturalny ruch, spowodowany wyświetlaniem się witryny po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa kluczowego, generowany jest więc na skutek żmudnego procesu, dlatego sukcesu nie można oczekiwać od razu. Należy na to uwrażliwić w szczególności klientów wymagających natychmiastowych efektów i wytłumaczyć, że nie tylko zbudowanie, ale także utrzymanie wypracowanych wyników wymaga systematycznej pracy. Z tego powodu nawet w obliczu kłopotów finansowych, firmy nie powinny przerywać działań SEO, gdyż spowoduje to konieczność rozpoczynania całego procesu na nowo.
Co składa się na pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron jest złożone. Wdrożenie odpowiednej strategii ma spowodować, że w dłuższej perspektywie czasu witryna internetowa zacznie wyświetlać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, co przełoży się na wyższą liczbę odwiedzin użytkowników. Na strategię SEO składają się najczęściej:
- budowanie contentu, czyli tworzenie treści na stronie,
- rozwijanie profilu linkowego, oznaczające tworzenie odnośników do strony ze źródeł zewnętrznych,
- optymalizacja strony internetowej, polegająca na przystosowaniu kodu HTML strony, jej struktury, wyglądu i responsywności, tak aby były one bardziej przyjazne dla algorytmu wyszukiwarki.
Często do działań wchodzących w skład SEO doliczyć należy kroki zmierzające do naprawy dotychczasowych błędów w pozycjonowaniu. Jeśli strona internetowa klienta miała nałożony filtr przez Google, wówczas cały proces wydłuży się jeszcze bardziej. Trzeba o tym pamiętać i odpowiednio poinformować o tym swojego klienta.
Jak poprawić widoczność witryny w krótszym czasie?
W oczekiwaniu na poprawę wyników organicznych można wspierać się dodatkowo reklamami płatnymi. Kampanie Google Ads pozwalają na niemal natychmiastowe obserwowanie większej ilości wejść na stronę, dlatego wiele firm decyduje się na takie działanie w początkowym etapie pracy nad witryną. Kampanie linków sponsorowanych tworzone są na określone frazy, których poszukują użytkownicy sieci. Powodują przyrost zainteresowania witryną, jednak nie poprawiają jej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Powinny być więc wsparte długofalowymi działaniami SEO, które doprowadzić mają do zbudowania wysokiej pozycji strony w Google.
*artykuł zewnętrzny*