Jak wynika z najnowszych danych firmy Dun & Bradstreet sklepów typu FMCG przez ostatnie lata ubywa. W 2022 roku straty wyniosły niecały 1% w stosunku do roku poprzedniego. Na początku 2023 liczba placówek handlowych z sektora FMCG* (z uwzględnieniem sklepów niewyspecjalizowanych) wynosi 198 501.
Szybko rosnąca, w minionym roku, inflacja, wysokie ceny, a przede wszystkim drastyczne podwyżki opłat za prąd, gaz i ogrzewanie przyczyniły się w dużym stopniu do zamknięcia w ciągu ostatnich 12 miesięcy 1 829 sklepów branży FMCG*.
Zapewne z tych samych powodów właściciele handlowych placówek zdecydowali się na zawieszenie działalności. W ubiegłym roku zawieszono łącznie 4 578 sklepów z artykułami z branży FMCG, co stanowiło 2,3% ogółu istniejących.
Najwięcej zawieszonych punktów przypadło na profil spożywczy/ogólnospożywczy – 1 771 spośród 91 842 istniejących sklepów oraz kategorię sklepów niewyspecjalizowany ‒ 1 699 na 66 200 zarejestrowanych placówek tego typu. Procentowo najgorzej wypadła liczba zawieszonych sklepów owocowo-warzywnych ‒ 404 lokale, co stanowiło 5,4% z liczby 7 478 istniejących oraz ponad 6% sklepów rybnych ‒ 76 placówek na 1 264 sklepy istniejące na początku 2022 roku.
Należy zaznaczyć, że pomimo licznych zawirowań, w 2022 roku oficjalnie przybyło piekarni i cukierni – wzrost o 31 lokali, choć jednocześnie na jakiś czas zawieszono 157 z nich. Liczba sklepów tytoniowych pozostała na tym samym poziomie co w roku 2021. Jednakże w 2022 roku 50 z nich (tj. 7 więcej niż dwa lata temu) zostało zawieszonych.
*w zestawieniu uwzględniono: sklepy spożywcze lub z przewagą żywności, sklepy niewyspecjalizowane, które mogą sprzedawać żywność, sklepy owocowo-warzywne, sklepy mięsne, rybne, piekarnie i ciastkarnie, sklepy alkoholowe, tytoniowe, stacje paliwowe oraz drogerie.