Rozmowa „Poradnika Handlowca” z Maciejem Tomaszewskim, Dyrektorem Generalnym, Hochland Polska.
Klaudia Walkowiak: Hochland Polska obchodzi w bieżącym roku 30-lecie istnienia na polskim rynku. Z jakimi wyzwaniami zmagali się Państwo na przestrzeni trzech dekad? Jak zmieniła się firma w ciągu tych lat?
Maciej Tomaszewski: Przez ten czas firma Hochland w sposób znaczący przyczyniła się do rozwoju rynku mleczarskiego, wykreowała szereg nowych kategorii produktowych i rozwinęła aktywną komunikację z konsumentami, wpływając na zmianę ich nawyków żywieniowych. Od początku istnienia jesteśmy wierni swoim wartościom, dbając o najwyższą jakość i smak produktów. Dzięki temu nasze sery cieszą się ogromnym zaufaniem konsumentów, a firma Hochland zajmuje pozycję niekwestionowanego lidera rynkowego w swojej kategorii. Rozpoczęliśmy działalność w latach 90., kiedy w Polsce wszystko było tworzone od podstaw – musieliśmy znaleźć działkę, zatrudnić grupę zaangażowanych pracowników, rozpocząć współpracę z hurtownikami, przygotować produkcję. W 1995 roku w Kaźmierzu pod Poznaniem uruchomiono pierwszy zakład produkcyjny, który funkcjonuje do dziś. O sukcesie Hochland zdecydowali również pracownicy, którzy od zawsze czuli się odpowiedzialni za swoją firmę, a jednocześnie mieli przestrzeń do realizacji swoich talentów, ambicji i pasji. Jesteśmy firmą hołdującą tradycjom – łączymy pracowników, partnerów biznesowych, tworząc atmosferę wspólnoty i odpowiedzialnego, nowoczesnego biznesu. Od momentu powstania produkcja, ulepszanie i dystrybucja serów są zawsze na pierwszym miejscu w Hochland.
Pod koniec ubiegłego roku otrzymali Państwo nagrodę branżową w kategorii „Rozwój Pracownika”. Jakie inicjatywy edukacyjne i działania przyczyniły się do uzyskania przez firmę nagrody?
Działamy w branży spożywczej, która jest bardzo wymagająca. W firmie Hochland stwarzamy takie warunki pracy, aby odpowiadać zarówno na potrzeby młodszego pokolenia pracowników, ale jednocześnie kreować optymalne warunki pracy dla osób z dłuższym stażem. Staramy się tworzyć angażujące, etyczne środowisko pracy. Ostatnie lata przyniosły dużo zmian i wyzwań, przez które wspólnie przeszliśmy, pamiętając, że chcemy być pracodawcą dla najlepszych! Dlatego też bardzo cieszy nas nagroda przyznana w kategorii „Rozwój Pracownika”. Dajemy osobom zatrudnionym w firmie Hochland możliwość podnoszenia kompetencji zawodowych, jak i liderskich, poprzez dostęp zarówno do wewnętrznej platformy e-learningowej, ale również udział w szkoleniach zewnętrznych. Rocznie realizujemy nawet 400 szkoleń, co daje ponad 4700 godzin szkoleniowych. Tworzymy także programy rozwojowe w odpowiedzi na potrzeby biznesowe, takie jak wyróżnienia w konkursie „Pracodawca Jutra”, Akademia „First Time Line Manager”. Program ten przyczynił się do podniesienia kompetencji liderskich i w opinii samych uczestników, jak i ich przełożonych, przyniósł założony efekt.
Zdecydowali się Państwo odświeżyć identyfikację wizualną marki Hochland. Jakie są główne cele, które firma chce osiągnąć poprzez wprowadzenie zmian?
Podjęliśmy decyzję o istotnych zmianach w identyfikacji wizualnej marki Hochland, aby wzmocnić rolę tzw. distinctive brand assets, czyli charakterystycznych zasobów marki, a także odświeżyć jej wizerunek przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości. Spójny design opakowań, uporządkowany i jasny przekaz kluczowych informacji, pozwoli na łatwe rozróżnianie wariantów, a także poprawi widoczność produktów i skróci czas ich odnalezienia na sklepowej półce. W dobie coraz większego szumu komunikacyjnego, wyrazistość wizerunku marki, a także widoczność i szybkość rozpoznania jej produktów są absolutnie kluczowe. Dlatego zdecydowaliśmy się na istotne i kompleksowe zmiany w wizerunku marki Hochland, które poprzedziliśmy gruntownymi badaniami konsumenckimi. Nowe opakowania będą stopniowo pojawiać się na rynku od początku roku 2024 i będzie im towarzyszyć komunikacja przy półce, a także w mediach digitalowych.
W jakich gatunkach serów widzi Pan obecnie największy potencjał ich wzrostu na polskim rynku?
Sery Hochland, Almette czy Valbon cenione są za bardzo wysoką jakość i doskonały smak. Naszym priorytetem jest dostarczanie konsumentom produktów najwyższej jakości, naturalnych i smacznych. Z pewnością widzimy ogromny potencjał w marce Almette i rozwijamy z sukcesem ten brand. Jednym z naszych priorytetów jest kategoria serków wiejskich z 3 wariantami smakowymi – Almette Serek Wiejski Kremowy z kremowym twarożkiem, Almette Serek Wiejski Skyr z naturalnym skyrem i Almette Serek Wiejski Ricotta z delikatną ricottą. Każdy smak ma swoich fanów. Co więcej, produkty różnią się między sobą nie tylko smakiem, ale również gęstością i konsystencją. Polska jest najbardziej „cottage’owym” krajem na świecie – jemy rocznie prawie 65 tysięcy ton serków wiejskich, w dodatku co roku coraz więcej. Serki wiejskie są podstawą codziennej diety Polaków – doceniamy to, że są naturalne, lekkie i zdrowe, do tego łatwo i szybko można się nimi najeść. Widzimy wiele okazji, zarówno w domu, jak i poza nim, aby sięgnąć po serek wiejski – właściwie przez cały dzień. Polacy jedzą je zarówno na pierwsze, jak i drugie śniadanie, lunch, kolację czy przekąskę między głównymi posiłkami.
W PRL, jak wspomina nasz Wydawca, podstawą każdego śniadania była bułka z masłem (często solonym) oraz z żółtym serem „Salami”. Czy uważa Pan, że Polacy nadal mają takie przyzwyczajenia śniadaniowe?
Na pewno od wielu lat widoczny jest trend związany ze zwiększaniem świadomości żywieniowej wśród konsumentów. Z drugiej strony rynek produktów śniadaniowych rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom szeroki wachlarz rozwiązań zarówno jeśli chodzi o nabiał, ale też produkty zbożowe. Natomiast badania pokazują, że jednak zdecydowana większość Polaków (88%) deklaruje, iż najczęściej na śniadanie jedzą kanapki. Wiąże się z to przede wszystkim z faktem, że rano spieszymy się do pracy czy szkoły nie za bardzo jest czas na przygotowanie wymyślnych dań śniadaniowych. Natomiast z pewnością oferta produktów, z jakich można przygotować kanapkę jest zdecydowanie bogatsza niż ta, z którą mieliśmy do czynienia w PRL. Firma Hochland oferuje szeroką gamę serów żółtych, topionych, twarogowych, które są idealnym rozwiązaniem śniadaniowym – różnorodnym i smacznym. Dla konsumentów bardzo ważne kryteria przy wyborze serów stanowią właśnie smak i jakość. Dlatego w firmie Hochland stawiamy na naturalne składniki, wysoką jakość mleka.
Jakie są główne wartości i cele strategiczne firmy Hochland Polska na kolejne lata?
W Hochland Polska realizujemy lokalną strategię, zbudowaną w oparciu o wytyczne Grupy Hochland, którą będziemy kontynuować w kolejnych latach. Adresujemy w niej kilka kluczowych obszarów. Z pewnością będziemy koncentrować się na utrzymaniu pozycji jednego z liderów na rynku serów w Polsce i realizować politykę rozwoju firmy. Chcemy oferować wysokiej jakości, doskonałe, zrównoważone produkty i usługi oraz budować rentowny wzrost w ramach Grupy Hochland. Naszym priorytetem jest także gospodarka obiegu zamkniętego i pozytywny wpływ na środowisko, aby chronić kolejne pokolenia, dzieci i wnuków. Plany inwestycyjne firmy na ten rok to także inwestycja w ludzi. Jesteśmy pracodawcą dbającym o pracowników, ich rozwój, dającym poczucie bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia. Hochland obniża również koszty konwersji produktów o małej ilości do poziomu produktów o dużej ilości, stosując najnowocześniejsze technologie. Stajemy się liderem branży w digitalizacji oraz przechodzeniu na procesy cyfrowe i stale doskonalimy się poprzez efektywne generowanie i wykorzystywanie danych. Funkcjonujemy w czasach, gdzie najważniejsza jest elastyczność, zwinność i umiejętność dostosowywania się do nowych warunków oraz zmian w otoczeniu, co pozwoli nam również wykorzystywać nadarzające się okazje rynkowe.