Hochland Polska szacuje, że w ciągu najbliższych lat rynek serów wzrośnie w granicach 2-3 proc. rocznie. Segmenty mniejsze, jak sery pleśniowe, typu feta oraz z mleka koziego osiągną wzrosty większe niż segmenty wolumenowe. A siłą poszczególnych kategorii będzie dywersyfikacja produktów i otwartość konsumentów na nowości.
Rynek serów w Polsce obecnie wart jest 5 mld zł. To jedna z najchętniej kupowanych kategorii spożywczych w naszym kraju, stanowiąca trzecią kategorię koszyka spożywczego. Największa jej część to sery żółte (30 proc.), potem twarogi (20 proc.), różne serki białe (głównie wiejskie itp.) – 17 proc., kremowe (16 proc.), topione (10 proc.), pozostałe, w tym pleśniowe (7 proc.).
Spożycie sera na osobę w Unii Europejskiej wynosi 17,8 kg na osobę, a w Polsce ok. 12,5 kg i cały czas rośnie, chociaż daleko nam do innych krajów, jak Francja, Włochy czy Niemcy. Jeszcze kilka lat temu Polacy kupowali głównie sery żółte, dziś wybieramy coraz bardziej różnorodne sery kremowe twarogowe, topione, pleśniowe, czy solankowe typu feta.
– Rynek FMCG zmienia się bardzo dynamiczne, ale największe piętno odciska zmiana oczekiwań konsumenckich. Dlatego siłą poszczególnych kategorii serów jest dywersyfikacja produktów i otwartość Polaków na nowości na półce. – mówi Piotr Nagalski, Dyrektor Marketingu Hochland Polska. – Większość kluczowych kategorii Hochland może pochwalić się wskaźnikami dystrybucji na poziomie 98% co oznacza, że tylko w 2 sklepach na 100, nie ma serów z oferty Hochland. Te wyniki stawiają produkty Hochland na topowych miejscach w rankingu najlepiej dystrybuowanych dóbr konsumenckich w Polsce – dodaje.
Ten rok upływa pod znakiem aktywności promujących markę Hochland w segmencie serów pleśniowych. Dziś ta kategoria odnotowuje wzrost o 5 proc. rok do roku, przy jednoczesnej penetracji kategorii na poziomie zaledwie 44 proc., co oznacza duży potencjał rynkowy.
– Sery pleśniowe to najszybciej rosnąca kategoria warta obecnie prawie 300 mln zł. Dlatego Hochland Polska po raz kolejny podejmuje wyzwanie kreowania innowacyjnych segmentów rynkowych i kontynuuje wprowadzanie nowości produktowych. Ostatnio grupa serów Valbon została wzbogacona o kolejne dwa nowe smak – Valbon Brie z suszonymi pomidorami i Valbon Camembert z morelami – mówi Piotr Nagalski, Dyrektor Marketingu Hochland Polska.