Sprzedaż w hipermarketach w 2019 r. spadła o 2,2% – wynika z danych Euromonitor International przygotowanych dla „Rzeczpospolitej”. Prognozy na 2020 r. nie są optymistyczne, przewiduje się spadek o 2,4%.
Zaznaczono, że liczba hipermarketów wynosi około 370, a ich liczba spada o kilka rocznie. Liderem rynku jest Auchan z udziałem na poziomie 34,5% (+1,1 pkt. proc rok do roku). Drugie miejsce zajmuje Kaufland, mając 25,8% udziałów (+0,6 pkt. proc rok do roku). Trzecie jest Tesco, które zmniejszyło swoje udziały z 18,9% w 2018 r. do 16,7% w 2019 r. Czwartym największym graczem w sektorze hipermarketów pozostaje Carrefour (15,8% w 2019 r.; +0,4 pkt. proc rok do roku).
Wyniki osiągane przez placówki o powierzchni sali sprzedaży powyżej 2,5 tys. mkw. związane są ze zmianami przyzwyczajeń zakupowych konsumentów. Euromonitor w komentarzu do danych podaje, że konsumenci zaczynają wybierać częstsze, ale mniejsze, zakupy w sklepach położonych blisko domu lub pracy, a nie w marketach położonych zwykle na obrzeżach miast. Na osiągane przez największe placówki wyniki ma również wpływ ograniczenie niedzielnego handlu. Jak zaznaczono na łamach „Rzeczpospolitej”: „nawet duży tłok w sobotę nie spowoduje odrobienia strat”.
Foto: Pixabay