Henkel odnotowuje dobre wyniki za trzeci kwartał

Aktualności

Henkel odnotowuje dobre wyniki za trzeci kwartał

13 listopada 2014

– Mimo trudnych warunków rynkowych, w trzecim kwartale 2014 r. zdołaliśmy odnotować dobre wyniki. W każdym z segmentów działalności zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym oraz dalszą poprawę rentowności − powiedział Kasper Rorsted, Prezes Zarządu Henkel. – Rynki wschodzące miały po raz kolejny ponadprzeciętny wpływ na odnotowane wyniki, co miało swoje źródło w silnym organicznym wzroście sprzedaży na tych rynkach. Sfinalizowane w trzecim kwartale tego roku przejęcie The Bergquist Company przyczyni się do umocnienia czołowej pozycji rynkowej działu Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu). Z myślą o wzmocnieniu portfela naszych produktów, w tym roku łącznie we wszystkich trzech segmentach działalności zainwestowaliśmy około 1,7 mld euro.

Komentując perspektywy firmy na ostatni kwartał 2014 r., Kasper Rorsted powiedział: Na naszą działalność wpływa toczący się obecnie konflikt rosyjsko-ukraiński i utrzymująca się niestabilna sytuacja na Bliskim Wschodzie. Najogólniej rzecz ujmując, warunki gospodarcze stają się coraz trudniejsze. W takim otoczeniu rynkowym o sukcesie decydować będzie głównie elastyczność działania i umiejętność dostosowywania się do panujących warunków. Dlatego też zamierzamy nadal upraszczać i modyfikować nasze struktury.

Perspektywy działalności w 2014 r.

Kasper Rorsted przedstawił prognozy dotyczące działalności Henkel w 2014 r. – Nadal oczekujemy, że wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym zamknie się w przedziale od 3% do 5%. Zmieniliśmy natomiast prognozy dotyczące skorygowanej marży EBIT – obecnie oczekujemy, że osiągnie ona poziom nieco poniżej 16,0%. Spodziewamy się również dalszego wzrostu skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną, który osiągnie wysoki jednocyfrowy poziom.

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za trzeci kwartał 2014 r.

W trzecim kwartale 2014 r. przychody ze sprzedaży wzrosły do poziomu 4,236 mld euro, czyli o 1,2% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Po skorygowaniu o niekorzystny wpływ wahań kursów wymiany (2,2%), wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 3,4%. W ujęciu organicznym, tj. bez uwzględnienia wpływu różnic kursowych oraz efektów transakcji przejęć i zbycia aktywów, wzrost ten wyniósł 2,3%.

W dziale Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotowano wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 3,5%. Dział Beauty Care (kosmetyki) wykazał wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym rzędu 0,8%. Podobnie dział Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) wyraźnie zwiększył sprzedaż w ujęciu organicznym – o 2,7%.

Skorygowany zysk operacyjny, z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji, wzrósł z 672 mln euro do 693 mln euro (3,1%). Wykazany zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 603 mln euro, w porównaniu z 649 mln euro w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) uległa poprawie o 0,3 p.p., do 16,4%. Wykazana rentowność sprzedaży wyniosła 14,2%, wobec 15,5% rok wcześniej.

Wynik na działalności finansowej wyniósł -11 mln euro i wzrósł z poziomu -25 mln euro odnotowanego w trzecim kwartale 2014 r., głównie za sprawą lepszego wyniku odsetkowego netto możliwego m.in. dzięki wykupowi obligacji uprzywilejowanych, a także wygaśnięciem kontraktów terminowych na stopę procentową w marcu 2014 r. Stopa opodatkowania wyniosła 24,0%, wobec 24,8% w analogicznym kwartale ubiegłego roku.

Zysk netto w tym kwartale ukształtował się na poziomie 450 mln euro, wobec 469 mln euro w poprzednim roku. Po odjęciu 10 mln euro zysku przypadającego na udziały niekontrolujące, zysk netto wyniósł 440 mln euro (wobec 458 mln euro w porównywalnym kwartale poprzedniego roku). Skorygowany zysk netto w ujęciu kwartalnym po odliczeniu udziałów niekontrolujących wzrósł o 6,7%, z 476 mln euro do poziomu 508 mln euro. Zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wyniósł 1,01 euro, w porównaniu z 1,06 euro w trzecim kwartale 2013 r., natomiast skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 6,4% – z 1,10 euro do 1,17 euro.

Wskaźnik kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży uległ poprawie, osiągając poziom 5,6%, wobec 4,5% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Według stanu na 30 września 2014 r. pozycja finansowa netto Henkel wzrosła rok do roku o 255 mln euro, do poziomu 740 mln euro.

Wyniki działalności w okresie od stycznia do września 2014 r.

Za sprawą niekorzystnego wpływu wahań kursów wymiany przychody ze sprzedaży osiągnęły w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. wartość 12,302 mld euro, tj. 1,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jednocześnie w ujęciu organicznym odnotowano wzrost przychodów ze sprzedaży o 3,3%, do czego przyczyniły się dobre wyniki odnotowane przez wszystkie działy. Skorygowany zysk operacyjny zwiększył się o 2,8% – z 1,932 mld euro do 1,986 mld euro. Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) wzrosła z 15,5% do 16,1%. Również w tym wypadku o poprawie wyników zadecydowały działania podejmowane przez wszystkie działy.

Skorygowany zysk netto za dziewięć miesięcy roku, po odliczeniu części przypadającej na udziały niesprawujące kontroli, wzrósł o 7,8% względem poprzedniego roku, tj. z 1,354 mld euro do 1,459 mld euro. Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) osiągnął wartość 3,37 euro, o 7,7% wyższą w ujęciu rok do roku.

Wyniki za trzeci kwartał 2014 r. w podziale na segmenty operacyjne

W trzecim kwartale 2014 r. dział Laundry & Home Care (środki piorące i środki czystości) ponownie wypracował rentowny wzrost oraz odnotował znaczną poprawę sprzedaży w ujęciu organicznym, jak również silny wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 1,8% w ujęciu rok do roku, z 1,167 mld euro do 1,188 mld euro.

Tak dobre wyniki w ujęciu organicznym należy przypisać głównie działalności na rynkach wschodzących, gdzie dział ponownie odnotował dwucyfrowy wzrost, przede wszystkim za sprawą rynków z regionu Afryki i Bliskiego Wschodu. Regiony Ameryki Łacińskiej i Europy Wschodniej również osiągnęły bardzo dobre wyniki w zakresie wzrostu sprzedaży. Na rynkach rozwiniętych przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym kształtowały się nieznacznie poniżej poziomu z trzeciego kwartału 2013 r. W Europie Zachodniej odnotowano pozytywną dynamikę przychodów ze sprzedaży, podczas gdy sprzedaż na rynku Ameryki Północnej była niższa, głównie za sprawą nasilonej konkurencji na kurczących się rynkach.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 7,4%, do poziomu 200 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży wyniosła 16,8%, wobec 15,9% w trzecim kwartale 2013 r. Wykazany zysk operacyjny wyniósł 171 mln euro w porównaniu z 185 mln euro w analogicznym kwartale ubiegłego roku.

W dziale Beauty Care (dział kosmetyków), gdzie utrzymywał się długoterminowy trend zrównoważonego rozwoju, odnotowano dodatnią dynamikę przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym oraz znaczny wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży za trzeci kwartał. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 3,6%, z 886 mln euro do 918 mln euro.

Dział Beauty Care (dział kosmetyków) po raz kolejny osiągnął silny organiczny wzrost sprzedaży na rynkach wschodzących. Odnotowano dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży w Azji (z wyłączeniem Japonii). Segment odnotował bardzo silny wzrost w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu, a także dobry wzrost sprzedaży na rynkach Europy Wschodniej. Na rynkach rozwiniętych, które w trzecim kwartale niezmiennie kurczyły się oraz charakteryzowały się dalszym wzrostem działalności promocyjnej i coraz silniejszą presją cenową, sprzedaż w ujęciu organicznym spadła poniżej poziomu notowanego w analogicznym okresie roku ubiegłego. W regionie Europy Zachodniej odnotowano natomiast dodatnią dynamikę wzrostu. Rozwinięte rynki regionu Azji i Pacyfiku także wykazały pozytywne wyniki. W Ameryce Północnej sprzedaż spadła poniżej poziomu z trzeciego kwartału 2013 r. ze względu na niekorzystny wpływ zaostrzającej się konkurencji cenowej.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 5,9%, do 140 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży zwiększyła się o 0,3 p.p., do 15,2%. Wykazany zysk operacyjny wyniósł 98 mln euro w porównaniu z 122 mln euro w analogicznym kwartale ubiegłego roku.

W trzecim kwartale dział Adhesive Technologies (klejów budowlanych i konsumenckich oraz klejów i technologii dla przemysłu) kontynuował silny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 0,3%, do poziomu 2,100 mld euro.

Na rynkach wschodzących ponownie odnotowano silny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. W regionie Afryki i Bliskiego Wschodu tempo wzrostu przychodów ze sprzedaży kształtowało się w przedziale dwucyfrowym. Odnotowano także bardzo dobre wyniki w Azji (z wyłączeniem Japonii) i silny wzrost sprzedaży w Ameryce Łacińskiej. Mimo trudnej sytuacji politycznej utrzymującej się w niektórych częściach Europy Wschodniej silny wzrost odnotowano także i w tym regionie. Na rynkach rozwiniętych przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym kształtowały się ogółem nieznacznie poniżej poziomu z trzeciego kwartału 2013 r. W Ameryce Północnej odnotowano pozytywną dynamikę wzrostu przychodów ze sprzedaży, natomiast sprzedaż na rynkach Europy Zachodniej była niższa niż w trzecim kwartale 2013 r. Z kolei rynki rozwinięte regionu Azji i Pacyfiku wykazały pozytywne wyniki.

Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 373 mln euro i był porównywalny z wysokim wynikiem za analogiczny kwartał ubiegłego roku. Skorygowana rentowność sprzedaży wyniosła 17,8%, pozostając na poziomie zbliżonym do wartości z analogicznego okresu roku poprzedniego. Wykazany zysk operacyjny (EBIT) zmniejszył się w ujęciu rok do roku z 365 mln euro do 354 mln euro.

Wyniki za trzeci kwartał 2014 r. w podziale na rynki geograficzne

W regionie Europy Zachodniej, charakteryzującym się bardzo intensywną konkurencją, w trzecim kwartale 2014 r. przychody ze sprzedaży wzrosły o 0,2% w ujęciu organicznym, do czego przyczynił się przede wszystkim silny wzrost notowany na rynku niemieckim. Ogółem przychody ze sprzedaży w regionie Europy Zachodniej wyniosły 1,423 mld euro. Natomiast w Europie Wschodniej, gdzie panowały trudne warunki rynkowe, sprzedaż w ujęciu organicznym wzrosła o 3,1%. Działalność prowadzona na rynku rosyjskim miała ponadprzeciętny wpływ na notowany wzrost mimo napięć politycznych w regionie. Z kolei w wypadku Ukrainy odnotowano spadek sprzedaży. Przychody ze sprzedaży w Europie Wschodniej wyniosły ogółem 792 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu w dalszym ciągu hamowała niestabilna sytuacja polityczna i niepokoje społeczne, jakie miały miejsce w niektórych krajach tej części świata. Mimo trudnych warunków w regionie po raz kolejny odnotowano dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym, które wyniosło 14,9%. Łącznie przychody ze sprzedaży w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu wzrosły z poziomu 255 mln euro do 279 mln euro.

Przychody ze sprzedaży w regionie Ameryki Północnej zmniejszyły się 3,7%. Na wynik działalności negatywny wpływ miała utrzymująca się ostra konkurencja promocyjna w segmentach dóbr konsumpcyjnych. Łączne przychody ze sprzedaży w regionie wyniosły 755 mln euro. W regionie Ameryki Łacińskiej przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym wzrosły o 1,5%. Silny wzrost notowany w Meksyku z nawiązką skompensował spadek sprzedaży w Brazylii, który był spowodowany niskim tempem wzrostu gospodarczego. Przychody ze sprzedaży w regionie Ameryki Łacińskiej osiągnęły ogółem poziom 266 mln euro. W regionie Azji i Pacyfiku odnotowano wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 9,7%. Do tak dobrego wyniku przyczyniło się przede wszystkim dwucyfrowe tempo wzrostu notowane w Indiach i Chinach. Łącznie przychody ze sprzedaży w regionie wzrosły z 631 mln euro do 691 mln euro.

W trzecim kwartale 2014 r. szczególnie istotny udział w wynikach miały po raz kolejny rynki wschodzące Europy Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i Azji (z wyłączeniem Japonii), gdzie osiągnięto dynamikę wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 6,7% dzięki wzrostowi przychodów w ramach wszystkich trzech segmentów działalności. Przychody na rynkach wschodzących, w łącznej kwocie 1,914 mld euro, stanowiły, podobnie jak w analogicznym kwartale ubiegłego roku, 45% przychodów ogółem.

Perspektywy działalności Grupy Henkel w 2014 r.

Nadal przewiduje się, że w roku obrotowym 2014 wzrost sprzedaży Grupy Henkel w ujęciu organicznym wyniesie między 3% a 5%, przy czym przyjmuje się, że poziom ten zostanie osiągnięty w działach Laundry & Home Care (dział środków piorących i czystości) i Adhesive Technologies (dział klejów budowlanych i konsumenckich oraz klejów i technologii dla przemysłu). W wypadku segmentu Beauty Care (dział kosmetyków) spodziewany wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym wynosi ok. 2%. Zgodnie z przyjętą strategią do 2016 r., Henkel spodziewa się również nieznacznego wzrostu udziału rynków wschodzących w przychodach ze sprzedaży. Henkel uszczegóławia prognozę wzrostu skorygowanej rentowności sprzedaży (EBIT), podnosząc ją do blisko 16,0% (2013 r.: 15,5%). Spodziewamy się również dalszego wzrostu skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną, który osiągnie wysoki jednocyfrowy poziom.