Handel apeluje o zmiany w godzinach dla seniorów

Detal/Hurt

Handel apeluje o zmiany w godzinach dla seniorów

15 października 2020

Od dzisiaj znów w wybranych sklepach obowiązywać mają godziny dla seniorów, podczas których zakupy będą mogły robić jedynie osoby po 60. roku życia. Branża handlowa uważa jednak, że rozwiązanie, które funkcjonowało już w czasie wiosennego lockdownu okazało się nieskuteczne i apeluje o jego modyfikację. Powód? Wiele sklepów w tym czasie świeciło pustkami, a seniorzy i tak przychodzą po zakupy przez cały dzień.

Branża handlowa uważa, że lepsze byłoby przesunięcie ich na wcześniejszą porę czy zapewnienie pierwszeństwa obsługi osób starszych w sklepach. Przedstawiciele handlu tłumaczą, że wiosną w tych godzinach ruch w wielu sklepach praktycznie zamierał.

PIH opublikował dane CMR Panel, które potwierdzają spadek ruchu w godzinach dla seniorów w pierwszej dekadzie kwietnia. Wynika z nich, że w małych sklepach o wielkości do 300 metrów kw. i supermarketach o powierzchni od 301 do 2500 metrów kw. w okresie obowiązywania godzin dla seniorów łączne obroty w godz. 10.00-12.00 były o prawie 40 proc. niższe niż godzinę później, gdy zakupy mogli robić już wszyscy klienci. Widać było zresztą, że wiosną przed południem przed wieloma sklepami ustawiały się różne kolejki.

– Niemal puste sklepy przez dwie godziny dziennie to straty finansowe dla branży, to brak wpływów z podatków, a tym samym straty dla budżetu państwa. Jest to także rozwiązanie, które utrudnia życie społeczeństwu – uważa Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Ptaszyński podkreśla także, że w przeciwieństwie do tego, co było wiosną, obecnie wiele młodszych osób musi normalnie funkcjonować.

W kwietniu firmy zwracały również uwagę, że godziny dla seniorów sprzyjają powstawaniu konfliktów. Nie każdy klient chciał się dostosować i ekspedienci musieli wypraszać młodsze osoby. Był to kłopot zwłaszcza w małych placówkach, gdzie nie ma ochrony. Pojawiał się też problem co z klientami, którzy zaczęli robić zakupy wcześniej, a skończyli już po 10.00.

Branża ma własne pomysły na wsparcie osób starszych. POHiD proponuje przesunięcie godzin dla seniorów na przedział 8.00-10.00, zapewnienie uprzywilejowanych kas dla seniorów lub pierwszeństwa obsługi seniorów oraz rygorystyczne utrzymanie przestrzegania nakazu noszenia masek lub przyłbic. PIH z kolei proponuje skrócenie godzin dla seniorów i również pierwszeństwo w obsłudze dla osób po 60. roku życia – w tej sprawie organizacja wysłała list do resortu zdrowia.

źródło: businessinsider
oprac.: EW