Spożycie mleka w Polsce w latach 2000–2023

Aktualności

Spożycie mleka w Polsce w latach 2000–2023

18 października 2024

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) dotyczących spożycia mleka krowiego na mieszkańca w Polsce w latach 2000–2023, widać wyraźny trend wzrostowy w konsumpcji tego produktu.

W 2000 roku spożycie mleka krowiego wynosiło 193 litry na mieszkańca, ale do 2005 roku spadło do 173 litrów. Przyczyn takiej sytuacji możemy dopatrywać się w zmianach preferencji żywieniowych. Pojawiają się alternatywy dla mleka krowiego, takie jak napoje roślinne (sojowe, ryżowe, migdałowe). Z pewnością wpływ na taką sytuację miały też zmiany demograficzne. Mniejsza liczba dzieci, zmniejszenie spożycia mleka w szkołach oraz zmieniający się styl życia mogły również przyczynić się do spadku spożycia. Mleko nie zniknęło jednak z diety Polaków, za to zwiększyła się jego różnorodność, wzrosło zainteresowanie produktami bezlaktozowymi i poddanymi fermentacji.

Po spadku w latach 2000–2005, od 2010 roku konsumpcja mleka rosła, osiągając 246 litrów na mieszkańca w 2020 roku. Mleko krowie i przetwory mleczne zaczęły być bardziej promowane jako ważne źródło białka, wapnia, a także witamin. Jednocześnie zwiększona konsumpcja przetworów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry i sery, które są wliczane w tę kategorię, mogła przyczynić się do wzrostu całkowitego spożycia mleka. Nie bez znaczenia dla wzrostu było wznowienie programów promujących spożycie mleka wśród dzieci i młodzieży.

Kolejne wzrosty konsumpcji mleka obserwujemy w ostatnich latach. W 2021 roku jego spożycie wzrosło do 251 litrów, by w 2023 roku osiągnąć 276 litrów na mieszkańca. W okresie pandemii konsumenci częściej gotowali w domu, co mogło zwiększyć zapotrzebowanie na mleko jako składnik domowych posiłków i przetworów. Wzrasta popularność diet wysokobiałkowych.

Mleko krowie jako bogate źródło białka zyskało na znaczeniu w kontekście diet skoncentrowanych na budowie masy mięśniowej oraz zdrowym odżywianiu. Do tego dochodzi coraz bardziej zróżnicowana oferta produktów pochodzenia mlecznego, pojawiły się też nowe na polskim rynku produkty, takie jak skyr, ayran, mleka dla baristów itp., co wzmaga chęć spróbowania nowych produktów i włączania ich do codziennej diety.

źródło: Poradnik Handlowca/GUS
oprac.: red.