W lutym br., czwarty miesiąc z rzędu, wzrósł wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK). Oznacza to, że Polacy trochę lepiej oceniają ogólną sytuację gospodarczo-finansową i z większą nadzieją patrzą w przyszłość.
BWUK odbija się od dna, które osiągnął w październiku 2022 roku — minus 45,5 pkt. W lutym 2023 roku wartość wskaźnika była wyższa o 2,1 p.p. niż miesiąc temu i wynosiła minus 36 pkt. To niewielki, ale systematyczny wzrost. Dane za luty są nadal znacznie niższe niż rok temu — o 8,3 p.p.
Z kolei, wskaźnik WWUK odnoszący się do przyszłych tendencji konsumpcyjnych, także wzrósł w lutym w stosunku do stycznia 2023 r. i wyniósł minus 25,3 pkt. Jest to o 2,3 p.p. więcej niż miesiąc temu.
Na wzrost nastrojów konsumenckich wpływ miała lepsza ocena sytuacji ekonomicznej w kraju i sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zmniejszyły się obawy Polaków o utratę pracy i zmalały oczekiwania inflacyjne, czyli konsumenci spodziewają się raczej spadku cen, niż ich wzrostu.
źródło: businessinsider.com.pl
Przeczytaj także: GUS: Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023 r.