Rozmowa z Małgorzatą Grycan, współwłaścicielką, Grycan – Lody od pokoleń.
Klaudia Walkowiak: Marka „Grycan – Lody od pokoleń” obchodzi w bieżącym roku 20-lecie istnienia na polskim rynku. Co wyróżnia markę oraz co stoi za jej sukcesem?
Małgorzata Grycan: Nasze lody to nie tylko niezapomniany smak, najlepsze składniki i tradycyjne metody wytwarzania, ale także siła marki rodzinnej, za którą stoi ponad 100 lat tradycji cukierniczej, bezkompromisowe podejście do jakości oraz zaufanie konsumentów, znajdujące odzwierciedlenie w naszych wynikach sprzedaży. W tym roku jeszcze bardziej koncentrujemy się na wzmacnianiu marki. Wprowadziliśmy nowe opakowania lodów, bardziej podkreślające smak i ułatwiające identyfikację wariantów. Stawiamy także na szeroko zakrojoną komunikację – z wykorzystaniem reklamy telewizyjnej, kinowej i internetowej oraz obecności reklamowej w przestrzeni miejskiej, prasie oraz wybranych sklepach. To wszystko składa się na sukces naszej marki, która już od 20 lat daje radość i towarzyszy celebracji chwil w różnych momentach życia konsumentów.
Jak zmieniły się preferencje konsumentów w ciągu tych lat?
Konsumenci od lat wybierają dobrze znane i zaufane produkty, takie jak lody Grycan. Dodatkowo, w ostatnich latach kupują lody bardzo świadomie oraz uważnie, wolą wydać pieniądze na pewny produkt, na którym na pewno się nie zawiodą. Lubią także intrygujące nowości, dlatego nieustannie staramy się ich zaskakiwać. W tym sezonie proponujemy lody Śmietankowe z sosem karmelowym, nawiązujące do klasycznej śmietanki, a za sprawą złocistego sosu karmelowego własnej produkcji, zachwycające niepowtarzalną strukturą. Drugą nowością jest tropikalny Sorbet Mango-Marakuja, to niezwykle zbalansowana i orzeźwiająca propozycja.
Według danych Centrum Monitorowania Rynku Grycan jest liderem sprzedaży w kategorii lodów familijnych w sklepach małoformatowych do 300 m2. 1/3 rynku należy do Państwa. Jak udaje się firmie obronić swą pozycję na rynku?
Jakość i doskonały smak, to dla nas kwestie bezkompromisowe. Lody produkujemy zgodnie z tradycyjnymi recepturami oraz używamy najwyższej jakości składników, które starannie selekcjonujemy, a to jest gwarancją ich wyśmienitego smaku. Rozpoznawalność oraz zaufanie, którymi darzą nas konsumenci, mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe. To wszystko sprawia, że już od wielu lat jesteśmy niekwestionowanym liderem rynku lodów familijnych.
Jakie trendy w preferencjach smakowych widać na rynku lodów w Polsce, szczególnie w kontekście tradycyjnych i niestandardowych propozycji?
Wymagania konsumentów dotyczące produktów stale wzrastają. Oczekują oni wysokiej jakości, dobrego smaku oraz akceptowalnej ceny. Dokonują zakupów w sposób przemyślany i są przywiązani do zaufanych, klasycznych smaków. Dla naszej marki podstawą sprzedaży są bestsellery, to nasza bazowa oferta budująca wolumen. W formacie 500 ml są to lody Czekoladowe, Waniliowe, Bakaliowe i Truskawkowe oraz Sorbety – z Mango oraz z Malin. W formacie 1100 ml najlepiej rotują: lody Bakaliowe, Czekoladowe, Waniliowe i Śmietankowe.
Nowości są uzupełnieniem naszych propozycji, przyciągają konsumentów, zaciekawiają i zwracają uwagę na markę, a także poszerzają koszyk zakupowy. Bestsellery oraz nowości odzwierciedlające najnowsze trendy, stanowią dobre połączenie i idealnie się uzupełniają. Ostatnio istotnym trendem jest zestawianie smaków oraz struktur, jak np. w naszej nowej kompozycji – Sorbecie Mango-Marakuja, który łączy nuty kwaskowe z delikatnie słodkimi oraz z wyraźnie wyczuwalnymi chrupiącymi pestkami marakui. Wcześniej w naszym portfolio pojawił się doskonale przyjęty Sorbet Malina Banan Pomarańcza oraz lody Śmietankowe z czekoladą i sosem wiśniowym. W ostatnich latach konsumenci chętnie sięgają po produkty bez glutenu, bez laktozy czy po propozycje wegańskie. Na ten trend także odpowiadamy – nasza oferta obejmuje certyfikowane lody wegańskie, tj. linia Grycan Vegan i oferta Sorbetów, natomiast wszystkie lody w pudełkach są bezglutenowe.
Grycan to także sieć lodziarnio-kawiarni w wielu miejscach w Polsce. Ile placówek liczy obecnie sieć i jakie są plany związane z jej dalszym rozwojem?
W ciągu 20 lat istnienia rozwinęliśmy największą rodzinną sieć lodziarnio-kawiarni firmowych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Obecnie liczymy ponad 130 lokali, a w ostatnim czasie, podążając za najnowszymi trendami oraz potrzebami konsumentów, zrewitalizowaliśmy wnętrza i poszerzyliśmy asortyment w lodziarnio-kawiarniach obecnych w centrach handlowych. Pierwszy lokal w nowej odsłonie został otwarty z końcem 2023 roku w Atrium Promenada w Warszawie. Obok lodów i deserów lodowych, główną rolę odgrywa szeroka oferta kaw. Lokale w nowej odsłonie, pod szyldem Grycan Café, będą pojawiały się systematycznie w kolejnych lokalizacjach.