Inwestycje w ekologię i odpowiedzialność społeczną długofalowo wzmacniają pozycję rynkową – przekonuje Grupa Żywiec. Firma zwiększa efektywność, rozwija ofertę piw 0,0% i promuje zwracanie butelek. Efekt? Niższe emisje, większe oszczędności i zaufanie konsumentów. Rozmowa z Izabelą Wanatowską, Dyrektorką Sprzedaży, Grupa Żywiec.
Jak Grupa Żywiec planuje rozwijać strategię gospodarowania opakowaniami, ze szczególnym uwzględnieniem opakowań zwrotnych i recyklatu?
Opakowania to kluczowy element naszego łańcucha wartości w branży piwnej, jednocześnie są one ważnym punktem styku z naszym konsumentem. Opakowania odpowiadają jednocześnie za znaczną część emisji CO₂ w naszym łańcuchu wartości. Od lat stosujemy eko-projektowanie: pocieniamy puszki i butelki czy zwiększamy udział materiałów z recyklingu. Naszym celem do 2030 r. jest m.in. osiągnięcie 43% wolumenu sprzedaży w opakowaniach wielorazowych (czyli butelkach zwrotnych oraz kegach) oraz 50 % udział recyklatów w nowych opakowaniach – to część ambitnej strategii Grupy HEINEKEN, której jesteśmy częścią. W opracowaniu strategii nawiązano współpracę z Fundacją Ellen MacArthur – światowym liderem w tym obszarze.
Jakie miejsce w strategii Grupy zajmuje segment piw bezalkoholowych w kontekście odpowiedzialnej konsumpcji?
Działanie na rzecz umiarkowanej i odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z 3 kluczowych filarów naszej strategii. Chcemy oferować naszym konsumentom wybór. W naszym portfolio znajdują się propozycje 0,0% pod 4 markami: Żywiec, Heineken, Desperados oraz Warka. Posiadamy w swojej ofercie zarówno bezalkoholowe lagery, radlery i piwa smakowe. To co cieszy, to fakt, że segment piw bezalkoholowych w ciągu dekady urósł dziesięciokrotnie i dziś stanowi już 6,4% całej kategorii piwa. Co ważne, stoimy na twardym stanowisku, że piwo 0,0% to produkt dla dorosłych i rekomendujemy sprzedawcom weryfikację wieku osób sięgających po wszystkie nasze produkty.
Jak łączycie Państwo cele zrównoważonego rozwoju z utrzymaniem konkurencyjności na rynku FMCG?
Na rynku piwa jest wielu producentów, a oferta jest bardzo szeroka. Utrzymanie konkurencyjności jest dla nas jednym z priorytetów. Działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju tylko nam w tym pomaga – optymalizacja energetyczna i wodna to realne oszczędności, szczególnie w czasach wysokiej inflacji kosztów operacyjnych. Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju jest bardzo racjonalne, wierzymy, że właściwe działania generują wartość dodaną zarówno dla biznesu, jak i środowiska.
Czy widzą Państwo wzrost świadomości konsumenckiej w obszarze zrównoważonego rozwoju? Jak wpływa to na Waszą ofertę?
Kwestia świadomości konsumentów to bardzo złożony temat. Konsumenci oczywiście oczekują od producentów rozwijania się w zrównoważony sposób, ale wciąż silne jest zjawisko tzw. value-action gap. Oznacza to, że na poziomie wartości konsumenci deklarują, że wpływ produktu na środowisko i inne aspekty ESG są dla nich istotne, ale nie przekłada się to na ich realne decyzje zakupowe. Jako producenci zdajemy sobie również sprawę z problemu greenwashingu i panującego w przestrzeni publicznej szumu informacyjnego wokół tego tematu. Dużą uwagę przykładamy do takiej komunikacji z konsumentami, która opiera się na zaufaniu i odpowiedzialności. Zawsze przyświeca nam też zasada „najpierw rób, potem mów” – nasze deklaracje mają swoje odzwierciedlenie w konkretnych działaniach.
Jakie nowe inicjatywy Grupa Żywiec planuje w 2025 roku w obszarze ESG?
W tym roku będziemy kontynuować działania w ramach naszych długofalowych programów. Zbliżamy się do szczytu sezonu piwnego, dlatego wraz z całą branżą aktywnie szkolimy sprzedawców alkoholu z odpowiedzialnej sprzedaży poprzez platformę Odpowiedzialny Sprzedawca.pl. W lecie poprzez projekt Trzymaj Pion będziemy też prowadzić działania edukacyjne dotyczące trzeźwości za kierownicą rowerów i hulajnóg. Rozwijamy dialog na temat retencji wody na Żywiecczyźnie i wspieramy ochronę zasobów wodnych w ramach Koalicji Dbamy o Wodę, którą współtworzymy już piąty rok. Usprawniamy też logistykę i produkcję, obniżając emisje oraz rozwijamy program Ż Rolnikami, wspierając rolnictwo regeneratywne.