Grupa Żywiec S.A. opublikowała dziś raport finansowy za 2013 r. Tak jak inni producenci piwa, także Grupa Żywiec musiała zmierzyć się w ubiegłym roku z licznymi wyzwaniami, bo 2013 nie był łatwy dla branży piwnej w Polsce. Na sprzedaż miała wpływ wciąż niepewna sytuacja makroekonomiczna, wzrost kosztów, a także niekorzystna pogoda w pierwszej połowie roku oraz późne rozpoczęcie sezonu piwnego.
Sprzedaż piwa i rynek
Spadek nastrojów konsumenckich w Polsce spowodował, że w 2013 r. konsumenci częściej sięgali po piwa tańsze. Jednocześnie w sprzedaży piwa stale wzrastało znaczenie kanału handlu nowoczesnego, w tym dyskontów. Choć nie ma jeszcze ostatecznych danych jeśli chodzi o sprzedaż branży piwnej w 2013 r., należy jednak szacować, że po wzroście o prawie 5 p.p. w 2012 r., w którym Polacy skonsumowali 37,9 mln hektolitrów piwa, polski rynek w 2013 r. zanotował spadek.
W ubiegłym roku Grupa Żywiec, która jest producentem m.in. Żywca, Warki, Heinekena i Tatry sprzedała ponad 11 mln hl piwa. W 2013 r. skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniosły 3 503 mln zł, a skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej 273 mln zł.
– W 2013 roku podjęliśmy wiele działań, dzięki którym częściowo udało nam się zbilansować negatywny wpływ na sprzedaż takich czynników jak gorsze nastroje konsumentów czy niekorzystna pogoda w pierwszej połowie roku. – powiedział Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec S.A. – Do pozytywnych trendów należy zaliczyć wzrost sprzedaży w 2013 roku naszej flagowej marki Żywiec – dodał.
Pomimo spadkowego trendu na polskim rynku piwa, sprzedaż Żywca w 2013 r. wzrosła o 4 proc., a Żywca Portera o 7 proc. Aż dwucyfrowo zwiększyła się sprzedaż piwa z guaranną Desperados Red. Rosnącą popularnością cieszyły się również piwa specjalne dystrybuowane przez Grupę Żywiec, m.in. Paulaner i Guinness.
Piwa Grupy Żywiec trafiają bezpośrednio i pośrednio na rynki prawie 40 krajów na całym świecie. Najbardziej znanym polskim piwem za granicą jest Żywiec, ale zainteresowaniem naszych partnerów biznesowych w kilkudziesięciu krajach cieszą się też Warka, Tatra, Tatra Mocna, Strong, a nawet piwa regionalne Grupy Żywiec jak Specjal i Leżajsk. 2013 to kolejny rok z rzędu, w którym Grupa Żywiec zanotowała wzrost eksportu, tym razem o ponad 15 proc. Kraje, do których Grupa Żywiec eksportuje najwięcej piwa pod względem wielkości sprzedaży to Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone, Kanada, Irlandia. Na wszystkie te rynki trafiają opakowania z oznaczeniami, które są zgodnie z lokalnym przepisami dotyczącymi odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.
Nowości rynkowe
Grupa Żywiec oferuje na polskim rynku 26 piw, z których każdy piwosz może wybrać swoje ulubione. Co roku firma stara się wprowadzać kolejne nowości do swojego portfolio, a w 2013 r. był to nowy wariant Warki Radler o smaku jabłkowym. Po sukcesie cytrynowego wariantu wprowadzonego w 2012 r., Warka Radler Jabłko pozwoliła Grupie Żywiec umocnić się na pozycji lidera sprzedaży w tym segmencie. Dodatkowo sprzedaż Warki Radler Cytryna w 2013 r. wzrosła o 14 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Miksy piwa, w tym głównie dwie odmiany Warki Radler, stały się niekwestionowanym przebojem 2013 r. i obecnie stanowią 2 proc. całego rynku piwa.
Wpływ Grupy Żywiec na otoczenie społeczno-gospodarcze
W 2013 r. Grupa Żywiec opublikowała, przy współpracy z PwC, jeden z pierwszych w Polsce raportów pokazujących całkowity wpływ firmy na otoczenie społeczno-gospodarcze w Polsce, z którego wynika, że całkowita wartość dodana generowana przez firmę w 2012 r. przekroczyła 4,77 mld zł, a Grupa Żywiec oraz przedsiębiorstwa z powiązanych branż wpłaciły do budżetu państwa 2,7 mld zł podatków. Za sprawą Grupy Żywiec pracę w 2012 r. miało w Polsce 37,9 tys. osób, a jej działalność biznesowa generuje ponad 0,3 proc. PKB Polski.