Zbliża nas sport, a różnią poglądy polityczne – wynika z badania SW Research zrealizowanego na zlecenie Grupy Żywiec, w ramach kampanii Worlds Together. Według 41 % respondentów jako naród nie jesteśmy otwarci na inne punkty widzenia, ale 34 % szuka kompromisu podczas trudnych rozmów.
O czym rozmawiamy „przy piwie”?
Kiedy spotykamy się ze znajomymi na przysłowiowe piwo, najczęściej nasze rozmowy zajmują tematy życia codziennego jak dom, praca, rodzina – uważa tak 54,3 % pytanych. Blisko 40 % Polaków dyskutuje o wydarzeniach w kraju i na świecie, a 31 % z nas rozmawia o polityce.
Łączy nas sport i pomaganie, a różni polityka
Najbardziej zbliża nas kibicowanie sportowcom oraz uczestnictwo w akcjach charytatywnych – obydwa te aspekty wskazało po 37 % badanych. Pomoc w zbiórkach publicznych zajęła trzecie miejsce (35 %). Ważnym momentem integrującym nasze społeczeństwo są także święta lokalne oraz uroczystości upamiętniające wydarzenia narodowe. Bliskość z innymi Polakami odczuwa w takich chwilach ponad 27 % ankietowanych.
Mimo punktów wspólnych, rozmowy często dzielą Polaków. 48 % z nas najczęściej konfliktują tematy polityczne. Co piąty respondent wśród tematów, które nas różnią wskazuje kwestie społeczne (jak mniejszości czy równość wobec prawa).
Czy potrafimy się dogadać?
41 % badanych uważa, że Polacy nie są otwarci na opinie innych. Do różnicy zdań dochodzi najczęściej podczas spotkań towarzyskich (33 %) oraz w przestrzeni mediów społecznościowych (18,3 %). W trudnych sytuacjach rozmówcy starają się jednak unikać eskalacji. 39 % respondentów woli wysłuchać drugiej strony bez komentarza, 38 % zmienia temat, a 32 % próbuje rozładować napięcie za pomocą żartu. Jedna trzecia badanych, czyli 34 %, stawia na szukanie kompromisu.
Na pytanie, co może pomóc społeczeństwu w byciu bardziej otwartym, najczęściej (39 %) wskazywane były równolegle: edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Na uwagę zasługuje również potrzeba zmiany narracji mediów, którą wskazało aż 35 % respondentów.
Worlds Together – czyli, jak zbliżać ludzi z różnych światów
Wyniki badań pokazują, że mamy potencjał, by łączyć siły w ważnych chwilach, ale edukacja i dialog pozostają kluczowe dla budowania bardziej otwartego społeczeństwa.
– Dlatego w ramach prowadzonej przez nas kampanii Worlds Together połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnić w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej – dodaje Magdalena Brzezińska, Dyrektorka ds. Korporacyjnych w Grupie Żywiec.
O badaniu
Badanie zrealizowane zostało w dniach 26/11 – 27/11/2024, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
Cel badania: poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.
Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.
Próba badawcza: 1002 ankiety.
źródło: Grupa Żywiec
oprac.: Klaudia Walkowiak