Opracowanie i ogłoszenie zmian do strategii rozwoju, która zakłada skokową poprawę rentowności, to najważniejsze wydarzenia pierwszego kwartału dla Grupy Otmuchów. Grupa zanotowała w tym okresie przychody ze sprzedaży, zbliżone do osiągniętych przed rokiem. Natomiast konsekwentne umacnianie pozycji na rynkach zagranicznych skutkowało kolejnym wzrostem sprzedaży eksportowej.
Skonsolidowane przychody Grupy wyniosły 58,9 mln zł wobec 62,0 mln zł przed rokiem. Zysk netto wyniósł 0,5 mln zł wobec 1,3 mln zł w I kwartale zeszłego roku.
„Słabsze rezultaty, to efekt niższej sprzedaży do sieci dyskontowych, a także zmian na rynku spożywczym w ostatnim czasie. W I kwartale 2016 roku przeanalizowaliśmy dokładnie ofertę Grupy, czego efektem jest nowa strategia. Zgodnie z nią będziemy inwestować w produkty o największym potencjale wzrostu sprzedaży, szczególnie eksportowej, jak i marży. Zamierzamy rozwijać się w segmencie śniadaniowym, batonach oraz żelkach i w tych kategoriach wyróżniać się innowacyjnością. Pozostałe obszary będą przedmiotem dalszej analizy i możliwych dezinwestycji” – powiedział Mariusz Popek, Prezes Zarządu ZPC Otmuchów S.A.
Zgodnie z nowo przyjętą strategią, celem Grupy jest dywersyfikacja i wzrost sprzedaży do głównych klientów w obszarze private label i B2B, wzrost poziomu innowacyjności produktów, a także wzrost udziału eksportu w całości sprzedaży. W samym I kwartale 2016 r. Grupa zwiększyła udział eksportu do 19,8% co oznacza wzrost o ponad 5 p.p. w stosunku do roku ubiegłego.
Grupy produktów, na których chce koncentrować się jeden z największych, polskich producentów słodyczy w segmencie private label to: produkty śniadaniowe, batony i żelki. Są to produkty, dzięki którym spółka może się wyróżnić innowacyjnością i jakością na rynkach światowych. Niedawno spółka poinformowała, że pozyskała licencję Angry Birds, która będzie wsparciem dla jej wyrobów, m.in. w tych obszarach produktowych.
Zakładana wartość inwestycji to 40-60 mln zł w ciągu dwóch lat. W tym roku wyniesie ona ok. 20 mln zł. Inwestycje będą miały na celu odnowienie parku maszynowego, jak również zakup nowych linii technologicznych umożliwiających wprowadzenie do sprzedaży nowych produktów. W pierwszym kwartale Grupa wydatkowała na ten cel 5,2 mln zł.
Grupa będzie kontynuowała zainicjowane w 2015 roku działania optymalizacyjne. W tym celu będzie rozwijać swoją działalność logistyczną i magazynową. Poprawienie procesów produkcyjnych, w tym zmniejszenie kosztów, będzie również możliwe dzięki wykorzystaniu takich narzędzi jak: Lean Manufaturing i Six Sigma.