ZPC Otmuchów S.A., notowany na warszawskiej giełdzie producent słodyczy i słonych przekąsek, opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze bieżącego roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 118,8 mln zł, a zysk netto 1,6 mln zł. Grupa Otmuchów wprowadza obecnie szereg inicjatyw oszczędnościowych, co w konsekwencji ma prowadzić do poprawy wyników finansowych w kolejnych kwartałach.
W pierwszym półroczu Grupa zanotowała 118,8 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Wygenerowana EBITDA kształtowała się w pierwszych sześciu miesiącach br. na poziomie 8,0 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 1,6 mln zł.
– Wyniki za pierwszą połowę roku nie odpowiadają naszym ambicjom. Są one w dużej mierze efektem zmian w polityce zakupowej dyskontów. Pogłębiająca się w 2Q2015 dywersyfikacja dostawców oraz istotne zmniejszenie udziału produktów P&L w sprzedaży ogółem w tych sieciach i mniejsza liczba akcji in-out przyczyniły się do osiągnięcia słabszych od zakładanych wyników finansowych. Jednak nawet w tak trudnych warunkach Grupa Otmuchów potrafiła zanotować zysk netto, dodatni wynik EBITDA oraz pozytywne przepływy pieniężne. Istotnie obniżyliśmy również zadłużenie finansowe. Druga połowa roku jest dla nas tradycyjnie lepszym okresem. Rozpoczęliśmy także intensywne zmiany w obszarze sprzedaży dostosowujące nasz profil do nowej sytuacji rynkowej oraz uruchomiliśmy działania mające na celu obniżenie bazy kosztowej – powiedział Mariusz Popek, Prezes Zarządu ZPC Otmuchów S.A.
Po nieco słabszych wynikach w pierwszym kwartale 2015 r. Grupa zdecydowała się wprowadzić inicjatywy oszczędnościowe, które pozwolą obniżyć koszty prowadzenia działalności i lepiej dostosować się do nowej sytuacji. Oszczędności z tego tytułu mają sięgnąć kilku milionów złotych w perspektywie rocznej i pojawią się już w kolejnych kwartałach tego roku. Ponadto ważnym elementem poprawy wyników w kolejnych kwartałach powinny być nowe umowy pośrednictwa sprzedaży zawarte z ZPC Bałtyk oraz Teekanne.
Spadki sprzedaży Grupa stara się rekompensować poprzez rozbudowę portfolio produktów oferowanych obecnym klientom, pozyskiwanie nowych klientów krajowych oraz produkcję B2B (m.in. Danone, P&G). Bardzo ważnym z punktu widzenia Grupy jest także kontynuacja rozwoju na rynkach zagranicznych. W I połowie roku udział eksportu w całości sprzedaży wyniósł 16%, co oznacza wzrost o 2,3 pkt. proc. wobec stanu przed rokiem. Największy udział sprzedaży w pierwszym półroczu Grupa Otmuchów zanotowała na rynku czeskim, niemieckim oraz węgierskim. Największy przyrost obrotów z handlu zagranicznego Grupa osiągnęła na rynkach brytyjskim, belgijskim oraz włoskim.
Dalszy rozwój Grupy powinny zapewnić inwestycje rozwojowe planowane na kolejne lata, które obejmować będą modernizacje i zakup nowych linii technologicznych oraz wprowadzenie produktów, które z perspektywy Zarządu mogą wyróżnić się na tle rynku i branży.