Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,6% wyższa niż przed rokiem, ale liczba transakcji spadła o niemal 5%.
Mniejsza niż przed rokiem liczba klientów to w dużej mierze efekt tego, że Wigilia i sylwester, czyli dni wzmożonych ostatnich zakupów uzupełniających przed świętami, w 2023 r. wypadły w niedzielę. W tygodniu przedświątecznym w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji ma miejsce zwykle 23 grudnia, ale spora część klientów odwiedza takie placówki także w samą Wigilię. W grudniu 2023 r. najwięcej transakcji w tym formacie sklepów odnotowano w piątek 22 grudnia, ale niemal tak samo dobra pod względem liczby kupujących była sobota 23 grudnia, jednak w wigilijną niedzielę otwartych sklepów, a tym samym kupujących w nich klientów było niewiele.
Łącznie w 2023 r. w Wigilię i dwa poprzedzające ją dni łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 12% niższa niż w takim samym czasie rok wcześniej, a łączne obroty tych placówek obniżyły się o 2%. Podobna sytuacja miała miejsce w ostatni weekend 2023 r. – w dniach od piątku do sylwestrowej niedzieli sklepy małoformatowe odwiedziło o 10% mniej klientów niż w trzy ostatnie dni 2022 r. (kiedy sylwester wypadał w sobotę), jednak łączne obroty placówek małoformatowych były o niemal 5% wyższe niż przed rokiem.
Średnio klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy w grudniu 26,73 zł (o 10% więcej niż rok wcześniej) i wkładali do koszyka 3,9 opakowania produktu. Najwyższe kwoty na paragonach pojawiały się 23 grudnia – klienci kupowali wówczas średnio 5 produktów i płacili za zakupy średnio 36 zł. Ponadprzeciętne wydatki na zakupy (średnio około 32 zł) odnotowano również w dwóch ostatnich dniach roku.
Jak pokazują dane CMR w grudniu 2023 r. największe wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały innowacyjne produkty nikotynowe, takie jak pody i elektroniczne papierosy jednorazowe, a także wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje funkcjonalne i izotoniczne, kawa mrożona, a także gotowe drinki. Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się najważniejsze kategorie alkoholi – wódki czyste (spadek wolumenu sprzedaży o 5%), wódki smakowe i piwa, więcej niż rok wcześniej sprzedało się tu natomiast whisky (wzrost wolumenu o 6%), niewielki wzrost odnotowały też wina musujące.
W grudniu 2023 r. w placówkach małego formatu sprzedało się więcej mąki i cukru niż rok wcześniej (w obu kategoriach odnotowano w tym czasie wyraźny spadek cen). Spadki sprzedaży w ujęciu rdr dotknęły jednak inne kategorie, których ceny obniżyły się w porównaniu z grudniem 2022 r., takie jak mleko, masło, margaryna czy olej. Nieco rzadziej niż przed rokiem na paragonach w sklepach małoformatowych pojawiały się również dodatki do wypieku ciast, czekolady i figurki czekoladowe, a także majonez czy warzywa w puszkach.
W porównaniu z listopadem łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu 2023 roku wzrosły o 7,9%, mimo iż liczba transakcji była o 3,5% niższa.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
źródło: CMR
Oprac.: red.