W trakcie godzin dla seniorów obroty w małych sklepach spadają średnio o 24% w porównaniu do pozostałych części dnia – wynika z badania agencji CMR.
Jak czytamy w jej raporcie, w trakcie obowiązywania godzin dla seniorów (10-12) obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były średnio o 24% niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.
Podano, że w tygodniach od 19 października do 8 listopada, kiedy obowiązywały godziny dla seniorów, na czas pomiędzy godz. 10 a 12 przypadało nieco ponad 10% transakcji, w analogicznym okresie rok wcześniej było to około 12%. Na znaczeniu zyskały godziny przed i po okienku dla seniorów.
Według CMR, w porównaniu z kwietniowym lockdownem, kiedy również obowiązywały godziny dla seniorów, sprzedaż jest obecnie bardziej równomiernie rozłożona na cały dzień (w tym na godziny poranne i popołudniowe) – tak jak to było w czasach przed pandemią.
Z analizy wynika też, że godziny dla seniorów wyraźnie wpływają na rozkład sprzedaży w średnioformatowych sklepach (supermarketach), dla niemal wszystkich analizowanych kategorii odnotowano spadek liczby transakcji w godzinach od 10 do 12 w porównaniu z godzinami tuż przed i po okienku dla seniorów.
„Najmniejszy wpływ godziny dla seniorów mają na rozkład sprzedaży podstawowych produktów spożywczych (makarony, mleko, olej, herbata), w mniejszym stopniu wpływają też na rozkład sprzedaży alkoholu, który najlepiej sprzedaje się w godzinach popołudniowych” – podano. Dodano, że duże spadki liczby transakcji w okienku dla seniorów widoczne są natomiast dla produktów impulsowych, napojów (w tym również wody i napojów gazowanych) oraz kategorii śniadaniowych (jak sery czy parówki).