GfK: Trendy w europejskim sektorze handlu detalicznego

Aktualności

GfK: Trendy w europejskim sektorze handlu detalicznego

Instytut GfK przedstawił kompleksową analizę branży handlu detalicznego w 32 krajach europejskich. Opracowanie zawiera analizy siły nabywczej, efektywności powierzchni sprzedażowej, prognoz obrotów na 2017, wskaźników makroekonomicznych, w tym szacunki wzrostu sprzedaży. Według raportu w ramach Unii Europejskiej największy przyrost siły nabywczej odnotowały kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

W 2016 r. europejscy konsumenci ze wszystkich krajów Unii dysponowali średnio kwotą 16 153 € na osobę, co oznacza wzrost (nominalny) siły nabywczej o 0,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost siły nabywczej nastąpił pomimo różnic kursowych, które miały negatywny wpływ na poziom tego wzrostu, w szczególności spadek wartości brytyjskiego funta. Prognoza obrotów handlu detalicznego przewiduje  w 2017 spore wzrosty w 28 krajach UE

Według prognoz GfK, w 2017 r. w Unii Europejskiej obroty w handlu wzrosną o 1,4 proc. Po wyłączeniu rynku Wielkiej Brytanii ze wspólnoty, obroty sektora handlu detalicznego wzrosną o 2,2 proc. Dla regionów, w których obserwowane były wzrosty w ubiegłym roku, również i w tym roku prognozowany jest wzrost. Wyjątkową dynamiką wzrostu mogą pochwalić się Rumunia (9,8 proc.) oraz Węgry (5,7 proc.). Prognozy GfK wskazują, iż Chorwacja, Bułgaria i kraje bałtyckie odnotują zwyżki na poziomie 4 i 5,5 proc. W Polsce prognozowany wzrost ma wynieść 5,3 proc. ze względu na umocnienie polskiej waluty oraz rosnące dochody i ceny. Nawet grecki handel, po dwóch latach malejących obrotów, może w 2017 roku zanotować niewielki wzrost, na poziomie jednego procenta.

Nasycenie powierzchnią sprzedaży: nierówny rozwój powierzchni sprzedażowej w Europie

Ogólnie rzecz biorąc powierzchnia sprzedaży w krajach UE zwiększyła się w 2016 r. o 0,7 proc. Równocześnie, w tym samym okresie, zwiększyła się także liczba ludności, co powoduje, że faktyczne nasycenie powierzchnią sprzedaży per capita urosło o 0,4 proc. osiągając 1,17 m². W różnych krajach europejskich te wskaźniki osiągają różne wartości. Austria i Holandia w 2016 r. nie zanotowały takiego nasycenia powierzchnią sprzedaży, co w roku ubiegłym. Mimo to oba to kraje wraz Belgią ciągle znajdują się w czołówce z najwyższymi wskaźnikami w grupie krajów objętych badaniem. W Europie Środkowej i Wschodniej nasycenie powierzchnią handlową wzrosło w kontekście pozytywnych nastrojów konsumenckich oraz ponadprzeciętnego wzrostu wyników branży detalicznej. Podobnie w Hiszpanii i we Włoszech – ekspansja oraz otwieranie nowych sklepów wielkopowierzchniowych przyczynia się do wyższych wartości wskaźników nasycenia.

Efektywność powierzchni sprzedaży: kontynuacja trendu zwyżkowego

Na nasyconych zachodnioeuropejskich rynkach konsolidacja sieci sklepów oraz wolniejszy rozwój handlu online w niektórych grupach produktowych, pozytywnie przełożył się na efektywność powierzchni sprzedażowych w sklepach stacjonarnych ogółem. Jeśli, ze względu na sygnalizowane wcześniej różnice kursowe, wykluczyć z tego zestawienia Wielką Brytanię, w pozostałych 27 krajach UE efektywność powierzchni sprzedaży wzrosła o 0,9 proc. W licznych wypadkach, szczególnie w branży spożywczej, wzrost spowodowany jest także skuteczną polityką marketingową, nastawioną na pozyskiwanie klientów coraz lepszą ofertą handlową. Podobnie jak w poprzednich latach, najwyższą efektywność powierzchni sprzedażowej odnotowano w Luksemburgu, Szwajcarii, Norwegii i Szwecji. Ranking zamyka Ukraina, ze współczynnikiem efektywności na poziomie 27 proc. wartości osiąganej w Luksemburgu.

Źródło: GfK

Zdjęcie: Shutterstock