W obliczu pandemii GfK Polonia sprawdziła, czy i w jakim stopniu ostatnie miesiące wpłynęły na kluczowe wartości i trendy konsumenckie. Jak wykazał raport „TrendKey w Koronie” dotychczasowe zachowania i przyzwyczajenia konsumentów zmieniają się szybciej niż moglibyśmy się tego spodziewać.
Według najnowszego raportu GfK „TrendKey w Koronie” dominujący trend konsumencki tj. trend wymagającej konsumpcji (ang. discerning consumption) wciąż utrzymuje się na wiodącej pozycji. Dotyczy on osób, które po kupowanych produktach spodziewają się, że będą idealnie odpowiadały na ich potrzeby, spełniając przy tym wysokie standardy w zakresie jakości.
Ostatnie miesiące sprawiły jednak, że znacząco zwiększyła się siła wpływu dwóch z ośmiu pozostałych trendów. Trendy troski o środowisko (ang. eco-conscience) i poszukiwania bezpieczeństwa (ang. seeking safety) od czasu pandemii przesunęły się odpowiednio o cztery i dwie pozycje wyżej w rankingu. – W Polsce i na całym świecie, doświadczyliśmy ogromnej zmiany w codziennym funkcjonowaniu i obecnie próbujemy oswoić się w nowej rzeczywistości. Jako społeczeństwo wspólnie tworzymy dziś nową normalność i czujemy coraz większe poczucie wpływu na przyszłość własną, lokalnej społeczności i całej planety. Doskonale widać to w naszych badaniach – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. Marketing & Consumer Intelligence w GfK Polonia.
Widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu producentów sprawia, że konsumenci z coraz większą uwagą starają się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Jak wynika z raportu GfK „CoronaMood”, dziś takie deklaracje składa 46% Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 r. Jednocześnie, najważniejszym czynnikiem wyboru produktów pozostaje naturalność, na którą wskazało aż 54% badanych. Dla blisko 40% konsumentów kluczowym aspektem wyboru pozostają także zdrowe i ekologiczne produkty.
Z obserwacji GfK wynika, że w kwestiach związanych z bezpieczeństwem Polacy nadal są uważni, ale nie tak bardzo jak choćby w marcu czy kwietniu br. Konsumenci rzadziej zwracają uwagę na covidowe procedury, takie jak dezynfekcja rąk, zakładanie masek i rękawiczek czy zachowanie dystansu. Znacznie większą wagę przykładają zaś do usprawnień związanych z zakupami, w tym np. możliwości sprawdzenia dostępności produktów online i różnych udogodnień związanych z dostawą. Bezpieczeństwo nadal jest ważne, ale Polacy zaczynają je interpretować jako szybkość dokonania zakupów. Niezwykle ważna jest także dostępność różnych metod płatności.
Foto: bigstockphoto.com
oprac. P.Ł.