Dokładnie 12 miesięcy temu powiew optymizmu wywindował poziom nastroju polskich konsumentów na poziom nie widziany od początku pandemii COVID. Od czerwca’24 obserwujemy powolne pogarszanie sentymentu.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w styczniu 2024 r. wyniósł -2,7 pkt, co oznacza niewielki wzrost o 0,5 pkt m/m.
Nastroje konsumenckie w większości państw UE są gorsze niż w Polsce, średni wskaźnik dla Unii Europejskiej jest o ponad 10 pkt. niższy niż w Polsce i nie zmienił się w porównaniu z wynikiem obserwowanym przed miesiącem.
Z danych GfK – An NIQ Company wynika, że w styczniu br. w porównaniu z pomiarem sprzed roku (styczeń’24) wyraźnie pogorszyła się część wskaźników związanych z postrzeganiem przyszłej sytuacji finansowo-gospodarczej, zarówno w kontekście oceny kondycji gospodarki kraju, jak i warunków majątkowych własnych gospodarstw domowych. Należy jednak podkreślić, że porównaniu z pomiarem na początku 2024 roku nie pogorszyła się ocena stanu finansów w ciągu mijającego roku, zarówno jeżeli chodzi i własną sytuację konsumentów jak i stan gospodarczy kraju.
Warto zauważyć, że od odczytu w maju ’23, indeks osiąga wyniki powyżej jego średniego poziomu obserwowanego w długim okresie.
– W ciągu ostatniego roku polscy konsumenci znacząco obniżyli swoje oczekiwania dotyczące przewidywanej dynamiki zmian kondycji finansowej, zarówno własnej, jak i państwa. Jednocześnie poziom oceny mijającego roku pozostaje niezmieniony, co skutkuje nieznacznym obniżeniem ogólnego sentymentu konsumenckiego w Polsce na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Trend spadkowy był szczególnie widoczny po czerwcu 2024 roku. W tej chwili trudno jednak ocenić, czy trend ten nabiera trwałego charakteru i czy w najbliższych miesiącach należy oczekiwać dalszego pogorszenia nastrojów.
– Wyniki nieprzewidywalnej w ostatnim czasie światowej gry geopolitycznej mogą odegrać kluczową rolę w kształtowaniu dalszych nastrojów konsumenckich. Jednakże, największy impuls dla kierunku zmian nastrojów w Polsce może przynieść wynik majowych wyborów prezydenckich – mówi Michał Pawelczyk, project manager w GfK an NIQ Company.
W styczniu 2025 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
Informacje o badaniu
Badanie zrealizowano w dniach 10-15 stycznia 2025 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.
źródło: GfK– an NIQ Company
oprac.: K. Walkowiak