Lutowe badanie nastrojów polskich konsumentów ujawniło wzrost optymizmu dotyczącego przyszłej sytuacji gospodarczej w kraju. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w lutym 2025 r. wyniósł -0,8 pkt, co oznacza wzrost o 1,9 pkt m/m.
Nastroje konsumenckie w większości państw UE od początku wojny w Ukrainie są gorsze niż w Polsce, średni wskaźnik dla Unii Europejskiej jest stale o ponad 10 pkt. niższy niż w Polsce i w niewielkim stopniu zmienił się w porównaniu z wynikiem obserwowanym przed miesiącem – obecnie wynosi -12,9.
Z danych GfK – An NIQ Company wynika, że w lutym br. w porównaniu z pomiarem sprzed miesiąca (styczeń’25) nieco poprawiła się część wskaźników związanych z postrzeganiem przyszłej sytuacji finansowo-gospodarczej, zarówno w kontekście oceny kondycji gospodarki kraju, jak i warunków majątkowych własnych gospodarstw domowych. Warto tutaj zaznaczyć, że rok temu Polacy prezentowali jednak jeszcze wyższy optymizm w kwestii perspektyw gospodarczych naszego państwa.
– Lutowy pomiar indeksu nastrojów konsumenckich przyniósł dosyć niespodziewaną poprawę, wynikającą głównie z nieco większego optymizmu (lub raczej mniejszego pesymizmu), w jakim oceniamy nadchodzący rok w kontekście zmian własnej sytuacji finansowej, jak i przede wszystkim perspektyw gospodarczych Polski. Grupy szczególnie silnie obdarzone tym zastrzykiem nadziei na przyszłość, to ludzie stosunkowo młodzi, dobrze wykształceni, ale niekoniecznie najlepiej zarabiający. Nadal jednak obserwujemy wyniki niższe od rekordowo optymistycznych danych z pierwszej połowy roku 2024.
– Lutowa fala badania zakończyła się 12 dnia miesiąca, zatem jeszcze przed wydarzeniami zapoczątkowanymi przez konferencję w Monachium. Z niecierpliwością czekamy zatem na wynik pomiaru marcowego, który może, choć nie musi przynieść duże zmiany w poziomie konsumenckiego sentymentu w całej Europie. – mówi Michał Pawelczyk, project manager w GfK an NIQ Company.
Informacje o badaniu
Badanie zrealizowano w dniach 6-12 lutego 2025 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w Internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych, które odzwierciedlają rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.
źródło: NIQ
oprac.: K. Walkowiak