GfK – An NIQ Company: Po wyborach poprawiają się nastroje konsumentów

Gospodarka

GfK – An NIQ Company: Po wyborach poprawiają się nastroje konsumentów

23 listopada 2023

Z badania przeprowadzonego w dniach 27-30 października br. wynika, że 43% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa jest gorsza w porównaniu do okresu sprzed 12 miesięcy. To wynik, który nie napawa optymizmem, ale jest wyraźnie lepszy niż jeszcze pół roku temu. W marcu br. taki pogląd podzielało jeszcze więcej, bo aż 53% badanych. Spadła także liczba osób, które w najbliższej przyszłości spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego (27% vs 37%). Z kolei niemal co 4 osoba liczy na jej poprawę. To wnioski z najnowszego badania Current Consumer Mood przeprowadzonego przez GfK – An NIQ Company.

Ostatnie dwa i pół roku to dla polskich konsumentów czas wielkiej próby – zwłaszcza w kontekście finansowym. Kryzys, wysoka inflacja oraz rosnące koszty utrzymania dotknęły wszystkich, choć w różnym stopniu. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji badania Current Consumer Mood zrealizowanego przez GfK – An NIQ Company: aż 43% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z poprzednim rokiem. To dużo, choć jeszcze nieco ponad pół roku temu podobnego zdania było 53% badanych, a więc o 10 p.p. więcej.

– Sytuacja ekonomiczna polskich gospodarstw domowych nadal jest daleka od tej, jaka miała miejsce jeszcze przed pandemią. Dane, które gromadzimy na przestrzeni kolejnych edycji badania Current Consumer Mood, pokazują jednak lekką odbudowę nastrojów i oceny stanu domowych budżetów. To już trzecia kolejna fala badania, w której liczba osób negatywnie postrzegających swoją sytuację finansową sukcesywnie spada – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company.

Nabywcy widzą światełko w tunelu

Pozytywnych symptomów jest więcej. Raport GfK – An NIQ Company pokazuje, że zmniejszył się także odsetek Polaków, którzy spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w najbliższej przyszłości. Takie przewidywania ma obecnie 27% respondentów, chociaż jeszcze w marcu tego roku liczba ta wynosiła 37%, a w grudniu 2022 roku aż 44%. Mamy więc do czynienia z widocznym trendem spadkowym, który może oznaczać, że polscy konsumenci po wielu miesiącach recesji w końcu dostrzegają światełko w tunelu. Jednocześnie ponad połowa badanych sądzi, że ich położenie finansowe nie ulegnie zmianie, a 23% uważa nawet, że najbliższe miesiące przyniosą poprawę w tym obszarze.

– Biorąc pod uwagę wszystkie analizowane zmienne, możemy stwierdzić, że Polacy z nieco większym spokojem myślą o przyszłości. Negatywne przeświadczenia ustąpiły miejsca nieco bardziej zrównoważonemu podejściu. Potwierdza to także wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumentów GfK – An NIQ Company, który od kilku miesięcy pozostaje na stabilnym poziomie – mówi Dominika Grusznic-Drobińska i dodaje, że na ten moment niezwykle trudno określić, jak zmienią się zachowania konsumentów w perspektywie długofalowej. – Olbrzymia dynamika zmian na poziomie geopolitycznymi i gospodarczym sprawia, że przewidywanie tego, co wydarzy się za kilkanaście miesięcy obarczone jest relatywnie wysokim ryzykiem błędu. Znacznie bardziej precyzyjna i wiarygodna jest perspektywa krótko- i średnioterminowa. W najbliższym czasie spodziewamy się, że część konsumentów odstąpi od strategii silnego oszczędzania, a co za tym idzie –  skorzysta z promocji w trakcie Black Week oraz mniej oszczędnie podejdzie do przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia  – dodaje ekspertka.

 

źródło: GfK
Oprac.: Klaudia Walkowiak