Fundacja Biedronki będzie pomagać potrzebującym seniorom

Detal/Hurt

Fundacja Biedronki będzie pomagać potrzebującym seniorom

50 mln zł – taką kwotą będzie dysponowała w 2020 r. Fundacja Biedronki, która w roku, w którym sieć obchodzi swoje 25-lecie, rozpocznie działalność w Polsce. Fundacja powstaje po to, by nieść pomoc osobom starszym i przyczyniać się do poprawy jakości ich życia. Pierwszym programem Fundacji Biedronki będzie program kart przedpłaconych „Na codzienne zakupy”, obejmujący 10 tys. potrzebujących seniorów. Na ten cel Fundacja Biedronki przeznaczy blisko 15 mln zł.

– 25-lecie Biedronki jest dla nas dobrą okazją, by podziękować polskiemu społeczeństwu za zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni i by wzmocnić nasze zobowiązania społeczne. Prowadząc biznes, który zaspokaja podstawowe ludzkie potrzeby i działa na dużą skalę, mamy możliwość przyczyniać się do znajdowania rozwiązań, które odpowiadają na wyzwania lokalnej społeczności i niosą realną pomoc potrzebującym. To dzięki Polsce Biedronka mogła się tak rozwinąć, a my czujemy związaną z tym odpowiedzialność. Właśnie z tego powodu uruchamiamy Fundację Biedronki, która skupi się na grupie osób, zmagających się z bardzo poważnymi wyzwaniami – mówi Pedro Soares dos Santos, Prezes Zarządu Grupy Jeronimo Martins

Cele Fundacji Biedronki

Fundacja Biedronki będzie wspierać starsze osoby, by żyły godnie, mogły dłużej cieszyć się zdrowiem i lepiej funkcjonowały na co dzień. Celami nowo powstałej Fundacji jest m.in. przeciwdziałanie ubóstwu, niedożywieniu, samotności i wykluczeniu społecznemu osób starszych. W tym celu Fundacja będzie prowadziła też działania na rzecz rozwoju wolontariatu na rzecz seniorów.

W 2020 r. Fundacja Biedronki będzie dysponowała budżetem 50 mln zł, a w kolejnych latach Fundator, czyli Jeronimo Martins Polska planuje przeznaczyć na wsparcie Fundacji od 7,5 mln do 20 mln euro rocznie.

Rada Fundacji Biedronki

Wytyczaniem strategicznych osi działania nowej organizacji będzie zajmować się Rada Fundacji, w której skład wejdą autorytety z doświadczeniem i wiedzą w obszarze problematyki społecznej. W Radzie Fundacji znajdą się:

prof. dr hab. Anna Giza–Poleszczuk, socjolog i specjalistka w dziedzinie kapitału społecznego

siostra Małgorzata Chmielewska, przełożona wspólnoty „Chleb Życia”, prowadząca domy dla osób bezdomnych, chorych oraz dla samotnych matek

prof. dr hab. Jerzy Hausner, promotor ekonomii wartości opartej na solidaryzmie społecznym

przedstawiciele Grupy Jeronimo Martins: Pedro Soares dos Santos, Prezes Grupy, Sara Miranda, dyrektor komunikacji i CSR Grupy oraz Marta Maia, dyrektor personalna Grupy.

Pierwszym projektem, który będzie realizowany we współpracy Fundacji Biedronki i Caritas Polska, jest program „Na codzienne zakupy”. W 2020 r. pomocą nim zostanie objętych 10 tys. potrzebujących seniorów. Od kwietnia br. do stycznia 2021 r. będą oni otrzymywać wsparcie finansowe w wysokości 100 zł lub 150 zł miesięcznie na karcie przepłaconej. Kart będzie można używać na zakupy w sklepach Biedronka.

Dzięki takiej formie pomocy seniorzy sami decydują, na jakie produkty chcą przeznaczyć pieniądze, co wspiera ich poczucie niezależności i godności. Dotychczas program ten był prowadzony w całej Polsce wspólnie z siecią Biedronka. Badania Caritas Polska pokazują, że dzięki niemu seniorzy lepiej się odżywiają – częściej kupują produkty, na które wcześniej nie było ich stać, np. owoce, warzywa, mięso i nabiał. Mają też więcej środków na lekarstwa i leczenie.

Osoby objęte programem mogą liczyć na opiekę wolontariusza Caritas, który pomaga im w zakupach albo towarzyszy w codziennych zajęciach. Ta forma wsparcia jest bardzo ceniona przez uczestników programu, a program materialnie przyczynia się do rozwoju wolontariatu w Caritas.  Dodatkowo w ramach współpracy z Caritas Polska, Caritas Diecezjalnych i Fundacji Biedronki, seniorzy będą mogli uczestniczyć w dodatkowych aktywnościach, np. wspólnych wyjściach czy wyjazdach, które mają na celu wzmacnianie więzi społecznych i przeciwdziałanie samotności.