Liderzy firm rodzinnych coraz optymistyczniej oceniają perspektywę rozwoju prowadzonych przez siebie biznesów. 84% z nich oczekuje wzrostu przychodów w kolejnych dwóch latach – to najwyższy wskaźnik od 2007 r. Właściciele polskich biznesów rodzinnych są jeszcze bardziej pozytywni w ocenie przyszłości, aż 93% badanych spodziewa się lepszych wyników – to wnioski z najnowszej edycji raportu firmy doradczej PwC „Global Family Business Survey 2018”.
Dopiero dziesięć lat po kryzysie finansowym właściciele firm rodzinnych na świecie odzyskali pewność siebie notowaną wcześniej. 84% respondentów badania PwC na świecie deklaruje, że w perspektywie kolejnych dwóch lat przychody ich firm będą wyższe. Co ciekawe, 16% z nich przewiduje wręcz dynamiczny wzrost przychodów. Na tle swoich globalnych kolegów polscy liderzy rodzinnych biznesów wypadają jeszcze lepiej – 93% spodziewa się lepszych wyników, choć tylko 7% mówi o dynamicznym rozwoju.
Najbardziej optymistyczne są firmy na Bliskim Wschodzie i w Afryce – 28% respondentów spodziewa się dynamicznego wzrostu w kolejnych miesiącach. Również wysoki odsetek takich odpowiedzi zanotowały Azja (24%), Europa Wschodnia (17%) i Ameryka Północna (16%).
– Spodziewany dynamiczny wzrost na rynkach wschodzących to biznesowy potencjał, który dostrzegają także polskie przedsiębiorstwa już działające na zagranicznych rynkach lub planujące ekspansję. Często zdarza się, że bardziej odległe czy egzotyczne kierunki ekspansji wybierają firmy, w których stery objęli lub są zaangażowani w prowadzenie biznesu sukcesorzy, czyli często pokolenie od zawsze funkcjonujące w globalnym świecie – mówi Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider praktyki polskich firm prywatnych
Z badania PwC wynika, że liderzy firm rodzinnych dużą wagę przywiązują do wartości, co ich zdaniem odróżnia ich od pozostałych przedsiębiorstw i pozwala osiągać lepsze wyniki. 75% respondentów na świecie (70% w Polsce) uważa, że ich kultura organizacyjna zbudowana na wartościach daje im istotną przewagę konkurencyjną na rynku. Jednak tylko 49% analizowanych firm (14% w Polsce) zdecydowała się na spisanie i komunikowanie wartości, którymi kieruje się w swojej działalności.
Ważną kwestią, podkreślaną przez autorów raportu, jest również planowanie strategiczne. Z badania wynika, że nadal 21% firm rodzinnych nie posiada planu strategicznego, a w przypadku 30% taki plan istnieje, ale nie jest szczegółowy. Z kolei wśród firm, które opracowały strategię średnioterminową (49%), w minionych dwóch latach 42% osiągnęły dwucyfrowy wzrost przychodów.
Trzy najważniejsze wyzwania, na które wskazują firmy rodzinne na świecie, to: innowacje (66%), dostęp do talentów i kluczowych umiejętności (60%) oraz cyfryzacja (44%).
Dodatkowo, w przypadku polskich firm rodzinnych, od kilku lat jednym z kluczowych wyzwań pozostaje sukcesja. Wielu właścicieli takich przedsiębiorstw chciałoby przekazać w przyszłości stery członkom rodziny (60% polskich respondentów). W przypadku 79% polskich firm rodzinnych następne pokolenie, czyli potencjalni sukcesorzy, pracuje w firmach swoich rodziców. Mimo tego, aż 53% rodzinnych biznesów nie posiada żadnego planu sukcesji.
– Sukcesja to wieloletni, zaplanowany proces, w którym sukcesorzy mają jasno określoną ścieżkę przygotowania do przyszłej roli. W cały proces włączeni powinni być nie tylko członkowie rodziny, ale i pracownicy oraz klienci. Sukcesor powinien zbudować z nimi partnerskie relacje. Ważne jest także jasne określenie roli nestorów po sukcesji – przyznaje Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider praktyki polskich firm prywatnych.
Foto: Pixabay