Faktoria Win otwarciem 4000 sklepu świętuje 3 lata działalności

Aktualności

Faktoria Win otwarciem 4000 sklepu świętuje 3 lata działalności

24 listopada 2016

3 lata temu wystartowała marka Faktoria Win, której twórcy za cel postawili sobie zmianę systemu sprzedaży wina w małych i średnich sklepach. Dzisiaj półki marki znaleźć można w 4000 sklepów w całej Polsce.

Faktoria Win przyczyniła się do wzrostu kategorii win stołowych w małych sklepach, który w tym roku w porównaniu do roku 2016 jest 2 razy większy i wynosi prawie 13%*. Zespół marki może również pochwalić się prestiżowymi nagrodami branży marketingowej oraz innowacyjnymi działaniami komunikacyjnymi, wyznaczającymi nową jakość w kategorii.

Faktoria Win od początku postawiła na duże, niespotykane dotąd w kategorii, uproszczenie. Takie rozwiązanie było odpowiedzią na wniosek płynący z badań rynku – kategoria win jest na tyle skomplikowana, że sama w sobie stanowi barierę zarówno dla sprzedających jak i kupujących. Zespół marki zaprojektował specjalne półki z winem dostosowane do różnych potrzeb klientów. Podział win na okazje i przejrzysta prosta nawigacja po raz pierwszy pojawiły się na polskim rynku. Właścicielom sklepów marka zaproponowała efektywny model całkowitego outsourcingu sprzedaży wina. To dzięki ich zaufaniu, Faktoria jest obecna w 4000 polskich sklepów. W sklepach z półkami marki średni wzrost sprzedaży wina wynosi 30%, zdarzają się i takie, w których wzrost przekracza 100%. Z rozwiązania korzystają głównie małe i średnie sklepy, ale można je także spotkać w sieciach: Delikatesy Centrum, 1 minute, Groszek, Lewiatan, Eko, Abc, PSD oraz na stacjach: Orlen i Shell, Lukoil, Statoil.

Faktorię Win wyróżnia również sposób komunikacji z konsumentami. Na półce znaleźć można bezpłatny magazyn, który w 2014 roku został wyróżniony w najbardziej prestiżowym konkursie branży custom publishing nagrodą Szpalty Roku, przyznawaną przez Stowarzyszenie Prasy Firmowej. Jury doceniło publikacją za czytelny przekaz w wyrafinowanej formie. Publikacja wydawana jest w zależności od numeru w nakładzie między 50 0000 a 100 000, co czyni ją największym wydawnictwem kategorii.

W trakcie pierwszych 2 lat działalności Faktoria mocno pracowała również nad działaniami pr-owymi. Marka stworzyła m.in cykl Faktoria Win Zaprasza, w ramach którego zorganizowano degustacje dla 15 000 uczestników przeszło 90 wydarzeń kulturalnych odbywających się w najważniejszych polskich teatrach, muzeach, galeriach i kinach. W roku 2015 po raz pierwszy przeprowadzona została również duża akcja konsumencka. W internetowym teście Faktoria Win zapytała Polaków o ich preferencje smakowe, w prosty sposób pokazując jak mogą one wpływać na wybór wina. W konkursie Test Smaku udział wzięło 20 000 osób, które wybrały Prosecco Amanti jako wino najbardziej odpowiadające gustom.

Rok 2015 przyniósł również pierwszą nagrodę marketingową. Faktoria została doceniona w jednym z najważniejszych konkursów branży reklamowej – Effie Awads. Jury konkursu przyznało marce złote Effie w kategorii Retail za przemyślany koncept, dający znakomity i długotrwały efekt sprzedażowy. Na kolejne wyróżnienie nie trzeba było czekać długo. W 2016 roku koncept został nagrodzony złotem w kategorii Insight w konkursie Innovation Award.

Rok 2016 był bez wątpienia przełomowym dla marki, zarówno na polu operacyjnym jak i komunikacyjnym. W maju ruszyła komunikacja w social media – na kanałach Facebook i Instagram. W sezonie letnim Faktoria po raz pierwszy pojawiła się w otwartej przestrzeni miejskiej. W najbardziej popularnych miejscówkach letnich w Warszawie (Plac Zabaw, Iskra, Plażowa) Wrocławiu (ZaZoo BeachBar) i Poznaniu (KontenerART) stanęły wine bary marki. W wine barach zastosowano ponownie proste, ale odpowiadające potrzebom konsumentów rozwiązania. Bywalcom letnich miejsc Faktoria zaproponowała estetyczne, drewniane bary z ofertą 10 win sprzedawanych na kieliszki, przejrzystą ekspozycję butelek i menu. Ten sposób sprzedaży spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem i pozytywnymi opiniami. Z wypowiedzi odwiedzających płynie wniosek, że takiego podejścia do kategorii wina w plenerze brakowało.

30 listopada w Delikatesach Centrum w Elblągu otworzy się 4000 sklep z Faktorią Win. W tym samym czasie rozpocznie się kampania świąteczna marki, która obejmie m.in. spoty video na Facebooku, aktywację konsumencką, działania pr i promocję w sklepach. Marka pozostaje cały czas w fazie dynamicznego rozwoju i w roku 2017 planuje kolejne otwarcia oraz działania komunikacyjne.