25 października w hotelu Novotel w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja European Retail Congress, podczas której przedstawiciele branży debatowali o wyzwaniach, jakie stoją przed handlem detalicznym. Tematami podejmowanymi podczas Kongresu były między innymi strategie cenowe, szanse i zagrożenia wynikające z postępującej cyfryzacji oraz wyzwania inwestycyjne przedsiębiorców w branży retail.
„Bardzo się cieszymy, że spotykamy się w tak licznym i znakomitym gronie Prelegentów, przedstawicieli najważniejszych przedsiębiorstw oraz liderów branży. Podczas dzisiejszej konferencji, wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, w którą stronę rozwinie się branża retail w ciągu najbliższej dekady” – mówiła Beata Radomska, Prezes Executive Club wraz z Prof. Michałem Kleiberem, Przewodniczącym Rady Klubu, podczas przywitania uczestników wydarzenia.
Wstęp do pierwszego panelu stanowiła prezentacja „Pricing w podejściu behawioralnym i numerycznym”, w której odniesiono się do ekonomii behawioralnej i decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów. Podczas tego wystąpienia przytoczone zostały konkretne taktyki związane z wykorzystywaniem pricingu do modulowania wyborów klientów, takie jak odpowiednia prezentacja cen oraz haseł stosowanych przy promocjach.
Dyskusja w panelu plenarnym stanowiła kontynuację wystąpienia i dotyczyła między innymi nowych możliwości pricinu, w kontekście wyzwań i trendów związanych z rewolucją cyfrową. Obecnie detaliści starają się dotrzeć do klientów, którzy pozostają w zasięgu sklepu, ale nie są częścią zlojalizowanej grupy.
Kolejną część konferencji otworzyła prezentacja dotycząca praktyk finansowania oraz wdrażania innowacji. „Innowacje są ważnym składnikiem wszystkich zmian jakie dokonuje się w modelach biznesu we wszystkich przedsiębiorstwach” – mówił dr inż. Tomasz Kaniowski. Drugi panel dyskusyjny skupił się na szansach i zagrożeniach związanych z gromadzeniem i przetwarzaniem danych.
Po przerwie uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać krótkiej prezentacji dotyczycącej sieci franczyzowych. Wystąpienie wygłosiła Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Monika Dąbrowska, która rozpoczęła optymistycznym stwierdzeniem, że z roku na rok liczba systemów franczyzowych rośnie.
Wyzwania inwestycyjne były osią debaty w trzecim panelu. Wśród podejmowanych tematów były oczekiwania inwestorów instytucjonalnych względem branży retail i obiektów handlowych.
Patronem medialnym wydarzenia był „Poradnik Handlowca”.