Produkty spożywcze są polskim hitem eksportowym. Zanosi się, że w 2017 r. sprzedaż za granicę osiągnie wartość około 27,5 mld zł. Największą popularnością cieszą się mięso, tytoń i produkty mleczne.
Eurostat podał dane dotyczące polskiego eksportu za pierwsze 9 miesięcy 2017 r. Wynika z nich, że sprzedano za granicę produkty spożywcze o wartości 20 mld zł. To wynik o 13 proc. lepszy niż rok wcześniej. Cytowany przez „Rzeczpospolitą” analityk rynków rolnych banku BZ WBK twierdzi, że w ciągu całego roku eksport może wynieść nawet 27,5 mld zł.
Największym powodzeniem wśród zagranicznych kupców cieszą się mięso, produkty mleczne i tytoń stanowiące 31 proc. całego eksportu. Duże wzrosty zanotowała zwłaszcza branża mleczarska. Eksport masła i tłuszczów odnotował dwukrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Zwiększyła się również sprzedaż mleka w proszku i serów. Bardzo dobry rok zanotowali producenci lodów. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2017 r. wysłali za granicę więcej produktów niż przez cały 2016 r. Jedna trzecia z nich trafiła do Niemiec.
Eksport mięsa oszacowano na 3,5 mld zł. Duży wzrost popytu zaobserwowano w USA , o 85 proc. w ciągu roku. Dla branży drobiarskiej szczególnie ważnym okazał się z kolei rynek chiński, który otworzono po ptasiej grypie.
Do statystyk żywności włączono również tytoń. Jego sprzedaż wyniosła w całym roku ok. 10 mld zł. Głównymi rynkami dla polskich papierosów są Niemcy, Holandia i Włochy.
Źródło: Rzeczpospolita
Foto: Pixabay