Okresy największego natężenia handlu oferują sprzedawcom detalicznym szczególne okazje zwiększenia zysków dzięki dobrze przemyślanym promocjom. Jednakże niedawne badanie przeprowadzone przez Sapio Research wykazało, że traconych jest nawet 35% wydatków, które konsumenci planują w szczycie sezonu handlowego.
Zjawisko to wywiera wyraźny istotny wpływ na wyniki detalistów w okresie, w którym podejmują oni intensywne wysiłki związane z opracowywaniem i realizacją planów z myślą o maksymalizacji przychodów. Zatem dlaczego i jak tracone są tak znaczące możliwości w zakresie sprzedaży?
Efektywne zarządzanie promocjami to podstawa sukcesu detalistów w szczycie sezonu, jednak badanie wykazało, że aż 40% konsumentów miało problemy z promocją, a 45% z nich w rezultacie zrezygnowało z zakupu produktu. Co więcej, ponad jedna trzecia badanych konsumentów doświadczyła sytuacji, w której nie było już na stanie produktu oferowanego w specjalnej promocji. Dla detalisty koszt związany z niedostępnością produktu w szczytowym okresie jest wysoki, gdyż może ostatecznie prowadzić do sytuacji, w której klient będący w pośpiechu łatwiej po prostu zrezygnuje z zakupu.
W sytuacji, gdy 62% detalistów przyznaje, że nie dysponuje informacjami o dostępności produktów w czasie rzeczywistym, a 72% nie ma stosownych zdolności do powiadamiania klientów o problemach związanych z realizacją zleceń lub dostawach w okresie największego natężenia handlu powoduje, że klienci są coraz bardziej sfrustrowani i całkiem rezygnują z zakupów, zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym.
Konsumenci są o 22% bardziej skłonni do kupowania gdy mają możliwość zwrotu towaru, jednak ponad jedna czwarta pytanych detalistów ujawniła, że ma mniejsze możliwości zarządzania zwrotami w szczytowych okresach handlowych.
– Detaliści są pod coraz większą presją związaną z realizacją zamówień podczas okresów największego natężenia handlu. W sytuacji, w której wyprzedaże i promocje są istotnym czynnikiem skłaniającym klientów do zakupów w szczytowych okresach handlowych, detalista, który nie zapewni aktualnych informacji o cenach i promocjach oraz spójnych danych o stanach magazynowych we wszystkich kanałach, ponosi podwójne konsekwencje. Nie tylko traci on przychody ze sprzedaży, lecz także może na tym ucierpieć reputacja jego i jego marki. Detaliści powinni zadbać, aby ich systemy wycen i etykietowania były dostosowane w całym sklepie oraz aby dane były dostępne i dokładne – wyjaśnił Gareth Thomas, Retail Business Consultant w Zetes.
Foto: iStock.com