Promocja odpowiedzialnych zachowań w kontekście spożywania alkoholu jest ważnym elementem edukacji polskich kierowców. Kultura bezpiecznej jazdy jest w interesie nas wszystkich. Dlatego 6. edycja programu „Trzeźwo myślę” realizowanego latem przez Carlsberg Polska skupiła się na temacie bezpieczeństwa za „kółkiem”.
Głównym elementem 6. edycji programu były trzy filmy edukacyjne nt. „trzeźwego myślenia” za kierownicą z udziałem ambasadorów akcji. Wspierająco prowadzono, działania w mediach społecznościowych. Natomiast punktem wyjścia do rozmów były wyniki ogólnopolskiego badania opinii „Jazda Polaków na podwójnym gazie”, przeprowadzonego w maju br. Badanie wykazało, że mimo poprawy sytuacji i wysokiej świadomości Polaków na temat zagrożeń, jakie niesie wsiadanie za kierownicę pod wpływem alkoholu, nadal zdarzają się tego typu sytuacje. Potwierdza to, że istotna jest nieustanna edukacja i promocja odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.
O ważnych tematach zawsze trzeba rozmawiać
W tym roku program „Trzeźwo myślę” wspierali: aktorka – Dominika Gwit-Dunaszewska, Marek Konkolewski – ekspert ds. ruchu drogowego, Marcin „Borkoś” Borkowski – ratownik medyczny oraz Edyta Bartosiak – instruktor nauki jazdy. Rozmowy prowadzone za kierownicą samochodu, obalały wiele mitów wciąż funkcjonujących w polskim społeczeństwie, a związanych z jazdą po alkoholu. Ambasadorzy dzielili się swoimi doświadczeniami, poruszyli kwestie naszych praw i obowiązków na drodze, gdy spotkamy pijanego kierowcę. Nie zabrakło również dyskusji o współodpowiedzialności pasażera za bezpieczeństwo na drodze.
Eksperci zachęcali do odpowiedzialnego podejścia do konsumpcji alkoholu a w sytuacji, gdy jesteśmy kierowcą do bezwzględnego i całkowitego wstrzymania się od jego picia. Nie straszyli, nie moralizowali. Przyjęli narrację bazującą na pozytywnych przekazach i budowaniu pozytywnych wzorców wartych naśladowania. Skłaniali do refleksji nad postępowaniem i odwagi obywatelskiej, w granicach rozsądku i z dbałością o własne bezpieczeństwo.
„Trzeźwo myślę” w liczbach
Programowi „Trzeźwo Myślę” towarzyszyły klasyczne działania media relations. W mediach pojawiło się 1461 publikacji o łącznym zasięgu 1 mln 171 tys. Przekazy „Trzeźwo myślę” obecne były również na monitorach metra, towarzysząc warszawiakom w ich codziennych podróżach – dzięki czemu dotarły do prawie 4 milionów osób.
– Program „Trzeźwo myślę” ma uzmysłowić konsumentom, że trzeźwe myślenie i podejmowanie odpowiedzialnych decyzji, jeśli chodzi o konsumpcję alkoholu jest niezwykle ważne dla jakości i pełni życia. Edukacja, budowanie „mody” na odpowiedzialne podejście do alkoholu, tolerancji dla tych, którzy odmawiają go w niektórych sytuacjach oraz brak akceptacji dla nierozsądnej konsumpcji to podstawa do trwałych pozytywnych zmian – podkreśla Teresa Aldea, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, Carlsberg Polska.
Patronat nad programem „Trzeźwo myślę” objął Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie, a partnerem merytorycznym zostało „Partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego”. Kolejna edycja już za rok.