Dr M. Ziółkowska, SGH: Trendy rynkowe dla franczyzy w 2024 roku

Aktualności

Dr M. Ziółkowska, SGH: Trendy rynkowe dla franczyzy w 2024 roku

18 stycznia 2024

W 2024 roku firmy prawdopodobnie pozostaną ostrożne, jeśli chodzi o wydatki i inwestowanie w radykalnie nowe pomysły. Istnieje jednak szereg trendów technologicznych i społecznych, które są po prostu zbyt istotne, aby je zignorować lub odłożyć na tzw. „lepsze czasy”. To obszary, w których możemy spodziewać się ciągłych innowacji i inwestycji, a w tym tekście podkreślę najważniejsze z nich.

Jak to miało miejsce w ciągu ostatnich kilku lat, prognozy trendów koncentrują się głównie na technologii. Dzieje się tak, dlatego że dzisiejsze trendy biznesowe są w dużej mierze przez nią napędzane. Jednak wraz z lepszym zrozumieniem technologii – sztuczna inteligencja (AI) jest oczywistym przykładem – rozumiemy już również, czym ona nie jest. W 2024 roku doprowadzi to do nowego spojrzenia na to, co czyni nas ludźmi – temat, który moim zdaniem znajduje odzwierciedlenie w tegorocznych prognozach.

Generatywna sztuczna inteligencja jest wszędzie

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe robią furorę od ponad dekady i są w pełni zintegrowane z wieloma produktami i usługami, które kupujemy od największych firm. Teraz generatywna sztuczna inteligencja daje moc tworzenia inteligentnej automatyzacji obsługi klienta – a także operacji wewnętrznych – w rękach prawie każdej organizacji.

Sztuczna inteligencja (AI) wpływa na sposób, w jaki firmy w każdym spektrum biznesowym wykorzystują cenne dane klientów w celu usprawnienia operacji i podejmowania świadomych decyzji. W 2024 roku zwiększy ona również wydajność gromadzenia danych, analizy i optymalizacji we franczyzach. Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w sposobie, w jaki systemy franczyzowe promują swoją działalność, identyfikują i kategoryzują klientów oraz efektywniej przydzielają zasoby. Wiele z nich zintegrowało już czaty oparte na sztucznej inteligencji i inne programy języka naturalnego (NLP), które umożliwiają komputerom czytanie tekstu, słuchanie i interpretowanie informacji oferowanych przez klientów oraz dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym. Jednak dla franczyz NLP to dopiero początek możliwości, jakie sztuczna inteligencja wnosi do sposobu analizowania danych transakcyjnych, marketingowych i cen konkurencji oraz tworzenia treści. Polegając na rekomendacjach opartych na algorytmach uczenia maszynowego, franczyzy mogą wcześniej identyfikować trendy, dostosowywać lokowane kampanie na bazie konkretnych, unikalnych cech i efektywnie zarządzać wieloma jednostkami za pomocą strategii specyficznych dla każdej z nich, a wszystko to dzięki danym, które można wykorzystać. Nadszedł czas na wdrożenie sztucznej inteligencji, aby zwiększać produktywność biznesu lub ponieść ryzyko pozostania w tyle.

Automatyzacja, personalizacja i umiejętności miękkie

Z uwagi na fakt, iż automatyzacja technicznych aspektów pracy – na przykład kodowania, badań lub zarządzania danymi – staje się coraz bardziej wykonalna, zdolność do wykorzystywania umiejętności miękkich do zadań, które nadal wymagają udziału ludzi, staje się krytyczna. Z tego powodu w 2024 roku będziemy świadkami zwiększania przez organizacje inwestycji w rozwój oraz pielęgnowanie umiejętności i atrybutów, takich jak: inteligencja emocjonalna, komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie problemów i myślenie przywódcze.

Dla rynku franczyzy w 2024 roku automatyzacja i personalizacja będą miały coraz większe znaczenie jako sposób na utrzymanie stałego kontaktu z klientami. Korzystając z kompleksowych systemów zarządzania treścią, które płynnie integrują dane klientów z procesem decyzyjnym, każda komunikacja może stać się bardziej spersonalizowana i efektywna przychodowo. Franczyzodawcy mogą ustalać jakimi wiadomościami i w jakim czasie dzielą się z klientami w oparciu o wypracowane relacje i koordynować każdą z nich indywidualnie, personalizując promocje, oferty jubileuszowe czy urodzinowe. Mogą one być zróżnicowane z uwagi na lokalizację i wcześniejsze zakupy.

Automatyzacja przesyłania wiadomości i elastyczność w dostosowywaniu ich treści do zainteresowań klientów daje franczyzom możliwość pozostawania w kontakcie i bycia na bieżąco. Mogą one zwiększać znaczenie stron internetowych dla odwiedzających, dzięki zautomatyzowanym, zlokalizowanym treściom, a także segmentować klientów w celu usprawnienia obsługi klienta i skrócenia czasu oczekiwania. Klienci postrzegają każdą komunikację jako usługę lub rozwiązanie i dlatego nie ignorują wiadomości franczyzowych.

Zrównoważony biznes

Jednym czynnikiem takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie popyt ze strony klientów, ponieważ badania wciąż pokazują, że konsumenci coraz częściej preferują firmy, które solidnie angażują się w zmniejszanie wpływu na środowisko. Z drugiej strony, wraz z rozwojem zielonej gospodarki, dowiadujemy się, że ekologiczne rozwiązania często prowadzą do wzrostu wyników finansowych.

Podejście systemowe do marketingu franczyzowego

W 2024 roku franczyzodawcy i franczyzobiorcy będą w większym stopniu stosować i przyjmować systemowe podejście do struktury treści marketingowych za pośrednictwem stron internetowych, druku, poczty elektronicznej i mediów społecznościowych, a także jako sposób na wyeliminowanie nieefektywności między kanałami i strategiami brandingowymi. Najlepsze platformy treści marketingowych oferują przyjazny dla użytkownika interfejs, który umożliwia dostosowanie do różnych przepływów pracy i stylów zarządzania, a także są skalowalne, aby były opłacalne dla każdej wielkości firmy.

Podejście systemowe pomaga franczyzom płynnie współpracować, przydzielać zadania i utrzymywać członków zespołu na tej samej stronie, nawet zdalnie, a także daje pracownikom narzędzia do planowania, realizacji, zarządzania i korzystania z aktualizacji w czasie rzeczywistym. Zapewnia to większą spójność, przy ściślejszej kontroli nad wartościami marki, wizerunkiem i przekazem we wszystkich kanałach, co jest bardzo ważne, jeśli franczyzy chcą nadal rozwijać swoją działalność. Warto podkreślić, iż nigdy nie jest za wcześnie, aby franczyzy podjęły kroki w celu wyprzedzenia konkurencji. Zrozumienie krajobrazu marketingowego franczyzy i planowanie wykorzystania korzyści płynących z integracji nowych technologii pomoże budować lepsze i trwalsze relacje z klientami.

Potrzeba prawdziwych kampanii wielokanałowych

Znaczenie prawdziwej kampanii wielokanałowej polega na rozszerzonym sposobie na poprawę widoczności franczyzy. Realizuje się to za pośrednictwem strony internetowej, poczty elektronicznej, mediów społecznościowych, aplikacji mobilnej, a nawet oznakowania zewnętrznego i wewnętrznego – na wielu urządzeniach, na których potencjalni klienci polegają, w celu uzyskania informacji podczas dokonywania zakupu. Spójność i dostępność stanowią podstawę każdej wielokanałowej kampanii marketingowej, której celem jest szerzenie świadomości marki, generowanie silniejszego zaangażowania odbiorców oraz budowanie większej długoterminowej lojalności zgodnie z preferencjami klientów w danym momencie. Marketing wielokanałowy zapewnia zaangażowanie w wielu punktach styku i spotyka się z kupującymi w kanałach, z których korzystają podczas podejmowania decyzji o zakupie. Interesującym jest fakt, iż systemy franczyzowe zwracają się ku platformom marketingu treści i zarządzania przepływem pracy, aby poradzić sobie ze złożonością prowadzenia kampanii wielokanałowych i optymalizować swoje inwestycje w każdym kanale. W związku z tym wykorzystanie platform marketingu kanałowego i wielokanałowego marketingu treści będzie nadal zyskiwać na znaczeniu. W 2024 roku stanie się on dominującym sposobem komunikacji między systemami franczyzowymi a ich klientami.

Dobrostan klientów i pracowników

Zdrowie i dobre samopoczucie będą dominować w krajobrazie biznesu w 2024 roku, także na rynku franczyzy. Coraz większego znaczenia będą nabierać potrzeby pracowników i klientów w zakresie ich ogólnego dobrostanu. Dobrostan staje się kwestią nadrzędną — zarówno w domu, jak i w pracy. Pracownicy oczekują, że firma zapewni im środowisko, które będzie przystosowane do ich potrzeb i umożliwi im wydajną pracę. Firmy, które przywiązują wagę do dobrostanu pracowników, dostrzegają wyższy poziom zaangażowania, doświadczają niższej rotacji i łatwiej przyciągają talenty. Każda firma pragnie, aby jej pracownicy czuli się zaangażowani, podekscytowani i dumni z wykonywanej pracy.

Natomiast w zakresie klientów, będą oni oczekiwać od systemów franczyzowych dbania o ich potrzeby związane z dobrostanem. Branża zdrowia i dobrego samopoczucia była świadkiem bezprecedensowego wzrostu popytu w ciągu ostatniej dekady. Ludzie na całym świecie coraz większą wagę przywiązują do swojego zdrowia fizycznego i psychicznego, co prowadzi do znaczącej zmiany zachowań konsumenckich, które odzwierciedlają fundamentalną zmianę wartości społecznych w kierunku zdrowszego, bardziej zrównoważonego stylu życia.

Z uwagi na fakt, iż konsumenci dążą do holistycznego dobrostanu, franczyzodawcy ewoluują, aby sprostać tym wymaganiom, integrując sztuczną inteligencję, marketing cyfrowy i najnowocześniejsze technologie, jednocześnie podkreślając znaczenie doświadczenia klienta i wygody. Ta dynamiczna synergia między zdrowiem i dobrym samopoczuciem a pojawiającymi się trendami franczyzowymi przekształca krajobraz rynku franczyzy i będzie nadal to robić w nadchodzących latach.

Warto podkreślić, iż innowacje technologiczne, a także większa koncentracja na doświadczeniu klienta oraz integracja małych firm z uznanymi systemami franczyzowymi będą napędzać dalszy wzrost w rynku franczyzy.