Celem każdego systemu franczyzowego jest osiągnięcie spójnej, zrównoważonej replikacji marki dla konsumentów oraz osiągnięcie sukcesu finansowego na każdym poziomie. Szkolenie jest głównym elementem realizacji tego celu. Nawet doświadczeni operatorzy pochodzący z innych, podobnych systemów franczyzowych lub niezależnych biznesów wymagają szkolenia w nowym systemie. Powodem tego jest fakt, że choć jeden system franczyzowy może wyglądać podobnie do innego, kultura firmy, sposób, w jaki oferuje swoje produkty, usługi czy standardy marki mogą się różnić. Upewnienie się, że wszyscy w systemie franczyzowym rozumieją, jak ma działać, jest ważne dla sukcesu zarówno franczyzodawcy, jak i każdego z franczyzobiorców.
Czym jest szkolenie?
Szkolenie franczyzowe to kształcenie zapewniane franczyzobiorcom po podpisaniu przez nich umowy z franczyzodawcą i przed rozpoczęciem prowadzenia działalności. Takie programy kładą nacisk na budowanie potencjału biorców, aby mogli oni z powodzeniem reprezentować markę na wybranym przez siebie obszarze. Podczas szkolenia są przygotowywani w zakresie umiejętności przedsiębiorczych, umiejętności zarządzania zasobami ludzkim, jak utrzymać spójność marki, jak rozwijać pasję do pracy, jak motywować siebie i innych itp.
Kogo franczyzodawca będzie szkolił?
Każdy system franczyzowy jest inny, a to, kogo należy przeszkolić, zostanie określone w dokumencie informacyjnym i umowie franczyzowej. Chociaż liczba przeszkolonych osób będzie się różnić w zależności od franczyzodawcy i branży, szkolenie wstępne zazwyczaj obejmuje franczyzobiorcę i jego kierownika jednostki. W najlepszym interesie obydwu stron jest, aby jak najwięcej osób z zespołu zostało przeszkolonych bezpośrednio przez franczyzodawcę.
Rodzaje szkoleń
Istnieją trzy główne typy szkoleń franczyzowych powszechnie stosowanych przez większość sieci franczyzowych. Są to:
• Szkolenie w siedzibie głównej/ biurze domowym
W tym momencie rozpoczyna się pierwsze praktyczne szkolenie, którego miejscem jest główna siedziba dawcy. Podczas niego nowi franczyzobiorcy są informowani o tym, jak działa model biznesowy. Szkolenie trwa zazwyczaj kilka dni lub tydzień. Następnie przeprowadzane są testy i oceny w celu określenia stopnia zrozumienia oraz przyswojenia przekazanej wiedzy przez franczyzobiorców. Na przykład 7-Eleven wymaga, aby franczyzobiorcy przylecieli do swojego Store Support Center w Dallas w Teksasie na „światowej klasy szkolenie LAUNCH”.
• Szkolenie na miejscu
Szkolenie na miejscu odbywa się w nowej lokalizacji jednostki franczyzowej. W tym czasie biorca zapoznaje się ze strukturą biznesową, standardowymi procedurami operacyjnymi działalności franczyzowej, sposobem obsługi ewentualnych narzędzi i innymi obszarami związanymi z codziennymi procesami operacyjnymi. Szkolenie to można uznać za rozszerzenie jego odpowiednika w siedzibie głównej. Przedstawiciel dawcy jest często obecny, aby pomóc franczyzobiorcy w tym czasie w skonfigurowaniu i sprawnym prowadzeniu placówki. Na przykład Marriott International przeprowadza szkolenia na miejscu przed otwarciem hotelu i zaczyna od wyboru zespołu pracującego w jednostce franczyzowej. Czas szkolenia na miejscu wynosi średnio 14, ale może trwać do 21 dni.
• Szkolenia ciągłe
Podobnie jak większość programów szkoleniowych w innych sektorach, szkolenie franczyzowe nie jest jednorazowym wydarzeniem. Franczyzobiorcy powinni być na bieżąco ze zmianami w zarządzaniu, aktualizacjami produktów/usług, trendami rynkowymi itp. Przekwalifikowanie, ponowna certyfikacja i odświeżanie wiedzy mogą pomóc biorcom skupić się na celach franczyzy.
Gdzie, kiedy i jak długo trwa szkolenie wstępne?
Dokument ujawniający, który otrzymuje się od franczyzodawcy, dostarcza informacji na temat szkolenia, miejsca, w którym zostanie ono przeprowadzone, przez kogo oraz jak długo potrwa. W dokumencie informacyjnym znajdują się również obszary tematyczne, które są uwzględnione w szkoleniu. Większość franczyzodawców zapewnia zarówno szkolenia w salach wykładowych czy konferencyjnych, jak i w miejscu pracy, zwykle w swojej siedzibie lub w innym miejscu szkoleniowym. Długość kursu może wahać się od kilku dni do wielu miesięcy, ale w przypadku większości franczyzodawców wynosi zwykle od jednego do czterech tygodni.
Szkolenie wstępne jest często przeprowadzane w ciągu kilku miesięcy przed przewidywaną datą otwarcia lokalu przez franczyzobiorcę. Niektórzy dawcy rozpoczynają kurs niemal natychmiast po podpisaniu umowy w zakresie wyboru i rozwoju lokalizacji. Wraz ze zmianami technologicznymi franczyzodawcy wykorzystują moduły szkoleniowe, które biorca może ukończyć w domu w formie e-learningu.
W przypadku wstępnego szkolenia prowadzonego przez franczyzodawcę w jego siedzibie lub innym miejscu, nie wszyscy uczestnicy mogą brać udział w tym samym module. Niektóre z nich mogą być specyficzne dla franczyzobiorcy i dyrektora operacyjnego, podczas gdy szkolenie dla kierownika jednostki może koncentrować się bardziej na kwestiach operacyjnych. Wielu franczyzodawców wymaga jednak, aby wszyscy uczestniczyli i ukończyli komplet kursów w stopniu satysfakcjonującym dawcę.
Dodatkowe szkolenia
Jest dość powszechną praktyką, że franczyzodawca ma swoich pracowników, którzy pomagają franczyzobiorcy w okresie otwarcia, aby wspierać go w przygotowaniu biznesu i w szkoleniu własnego personelu. W przeszłości zespół otwierający franczyzodawcy szkolił bezpośrednio personel franczyzobiorcy; jednak coraz więcej dawców pomaga obecnie biorcy we wdrażaniu personelu i upewnia się, że franczyzobiorca jest w stanie kontynuować takie szkolenie w przypadku personelu zastępczego. Powodem zmiany jest chęć utrzymania standardów marki, a bycie skutecznym trenerem pozwala franczyzobiorcy osiągnąć ten cel.
Warunki skutecznych programów szkoleniowych pracowników jednostek franczyzowych
Po zakończeniu fazy wdrażania, franczyzobiorcy i jego pracownicy przechodzą obowiązkowe szkolenie personelu. Zarówno dawca, jak i biorca mogą szkolić pracowników.
Jeśli chodzi o skuteczne programy szkoleniowe dla franczyzobiorców, nie różnią się one od kursów dla pracowników innych branży. Trzeba sprawić, by były one przystępne, angażujące, zawierały przykłady z życia wzięte i zapewniały regularne informacje zwrotne.
• Tworzyć pozytywne środowisko pracy Nastrój jest wszystkim. Pracownicy jednostki franczyzowej powinni czuć się pozytywnie od momentu wejścia do biura. Należy tworzyć oraz pielęgnować kulturę wsparcia jako warunek wstępny szkolenia i rozwoju pracowników. W takim środowisku można oczekiwać motywacji, współpracy i chęci do nauki u swoich franczyzobiorców.
• Inwestowanie w regularne sesje szkoleniowe
Chcąc rozwijać dobrze poinformowanych i inteligentnych pracowników franczyzowych, ważne jest, aby zapewnić im możliwość uczenia się w regularnych odstępach czasu. Pozwoli im to rozwinąć nowe umiejętności, których jednostka franczyzowa naprawdę potrzebuje.
• Zapewnienie ciągłej edukacji
Jak wspomniano wcześniej, nauka nigdy nie może być jednorazowym wydarzeniem. Musi to być proces ciągły. Gdy zapewnia się pracownikom możliwości rozwoju własnego i kariery, są oni bardziej skłonni do pozostania w firmie. Eurocash wyróżnia się kompleksowością i różnorodnością oferty edukacyjnej dla swoich franczyzobiorców na polskim rynku. Akademia Umiejętności Eurocash zapewnia szeroki wachlarz szkoleń, warsztatów i ustawiczną edukację, współfinansuje także uczestnictwo w studiach po
dyplomowych prowadzonych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
• Włączanie wartości marki do szkoleń
Niezależnie od tematu kursu, należy podkreślać wartości marki franczyzowej, zwłaszcza to, w jaki sposób zaspokaja ona potrzeby klientów za pomocą swoich produktów i usług. Franczyzobiorcy powinni dobrze kojarzyć się z marką dawcy,
aby klienci również to zauważali i przez to chętniej korzystali z jego usług bądź kupowali oferowane w danym systemie produkty.
• Zgoda, aby profesjonaliści przejęli kontrolę
Potrzeba uzyskania innego spojrzenia na niektóre obszary franczyzy sprawia, że istotne znaczenie ma zatrudnianie zewnętrznych profesjonalistów. Z uwagi na fakt, iż zewnętrzni partnerzy lub konsultanci specjalizują się w szkoleniach, mogą przyspieszyć rozwój pracowników szybciej i lepiej niż jakikolwiek wewnętrzny przełożony lub menedżer. Dla przykładu, kompetencje i umiejętności zdobyte podczas profesjonalnych studiów podyplomowych Zarządzanie Franczyzą prowadzonych
w SGH w Warszawie pozwalają budować efektywne franczyzy i rozwijać swoje przedsięwzięcia biznesowe.
• Regularne przekazywanie informacji zwrotnych
Istotne jest to, by na czas przekazywać uczestnikom szkolenia informacje zwrotne. Informować ich, jak sobie radzą, co robią najlepiej, w jakich obszarach mogą się poprawić itd. W ten sposób uczestnicy mogą stale poznawać swoje mocne i słabe strony oraz pracować nad nimi.
Korzyści ze szkoleń
Szkolenie franczyzowe jest kluczem do sukcesu każdej jednostki. Szkolenia wstępne i uzupełniające wyjaśniają, jak działa ten system, jaka jest rola każdego pracownika i jak wspólnie mogą osiągnąć cele określone w umowie. Dzięki takiemu kształceniu franczyzobiorcy są również zgodni z tym, co reprezentuje franczyzodawca. Oto niektóre z korzyści, jakich można oczekiwać od szkolenia: • uczy franczyzobiorców, jak powielać franczyzową jednostkę biznesową • wyposaża biorców w niezbędną wiedzę i umiejętności, aby odnieść sukces • zapoznaje ze wszystkimi dostępnymi narzędziami i zasobami oraz najlepszymi sposobami ich wykorzystania • uzyskanie informacji na temat technicznych aspektów działalności franczyzowej • pomaga biorcy w pełni wykorzystać swój potencjał w zakresie zarządzania franczyzą i budowania reputacji marki • pomaga rozwijać zmotywowanych i zaangażowanych franczyzobiorców, którzy zbudują dobrze prosperującą jednostkę.
Autor: Dr Marta Ziółkowska, SGH