Downsizing? ZM Silesia mówi nie

Nowości

Downsizing? ZM Silesia mówi nie

Zakłady Mięsne Silesia, producent kabanosów „Nasze Polskie”, nie zamierzają stosować downsizingu w swojej polityce sprzedażowej. W każdym opakowaniu konsumenci znajdą nadal 12 kabanosów ważących łącznie 120 gramów.

W przypadku wyrobów spożywczych downsizing jest celowym zmniejszaniem wagi produktów w opakowaniu przy zachowaniu tej samej ceny. Zabieg ten stosowany jest zazwyczaj w celu redukcji kosztów. Część konsumentów wybierając produkt, nie zwraca na to uwagi. Dlatego downsizing jest traktowany przez niektórych producentów jako sposób na dodatkowe zyski. Dla konsumenta oznacza to z kolei, że kupuje mniej za tę samą cenę. Eksperci wskazują, że downzising jest w rzeczywistości zakamuflowaną formą inflacji.

– Downsizing może wprowadzać w błąd konsumentów, dlatego nie zamierzamy iść tą drogą. Kabanosy „Nasze Polskie” zachowają swoją masę. W opakowaniu konsumenci wciąż mogą znaleźć 12 sztuk kabanosów o łącznej wadze 120 gramów i to się nie zmieni – deklaruje Beata Mroziuk, dyrektor marketingu w Zakładach Mięsnych „Silesia”. Spółka na początku czerwca rozpoczęła skierowaną do konsumentów kampanię informacyjną „Trzymamy masę”, której celem jest zwrócenie uwagi na ten problem.

Downsizing wykorzystuje, że konsumenci na ogół nie zwracają uwagi na nieco zmniejszoną wielkość opakowań i niższą gramaturę, kierując się w swych decyzjach zakupowych głównie ceną. Przyzwyczajenia te wykorzystuje część producentów, oferując nieco mniej wyrobów w opakowaniu. Zjawisko jest dość powszechne w krajach zachodnich. Według brytyjskiego urzędu statystycznego w latach 2012-2017 downsizing zastosowano w przypadku ponad 2,5 tys. opakowań produktów żywnościowych sprzedawanych w Wielkiej Brytanii.

Nie jest to jednak jedyny wymiar zjawiska. Równie zwodnicze dla konsumentów są opakowania reklamowane np. jako „XXL” czy „Mega paczka”. Są one znacznie większe od standardowych opakowań danego produktu, do jakich przyzwyczajony jest konsument. W rzeczywistości zwiększona wielkość opakowań nie zawsze przekłada się wprost proporcjonalnie na większą masę sprzedawanego produktu.

Linia kabanosów „Nasze Polskie” pod marką „Duda” produkowana są w zakładach Silesii w Sosnowcu z mięsa wieprzowego pochodzącego wyłącznie z Polski. – W tej sprawie również nic się nie zmieni. Jako firma z polskim kapitałem chcemy współpracować przede wszystkim z rodzimymi dostawcami. Jest to ważne szczególnie teraz, w czasie kryzysu – mówi Beata Mroziuk.