Dominika Rąba, Członek Zarządu, Zakłady Mięsne Henryk Kania S.A.

Wywiady

Dominika Rąba, Członek Zarządu, Zakłady Mięsne Henryk Kania S.A.

04 kwietnia 2016

„Poradnik Handlowca”: Jakie wyroby mięsno-wędliniarskie, w oparciu o analizę sprzedaży firmowego asortymentu, spożywa najczęściej statystyczny Polak?

Dominika Rąba: Wartość całego rynku wędlin w Polsce w 2015 r. wyniosła ponad 14 mld zł. Produkty pod markami Henryk Kania i Henryk Kania Maestro trafiły do blisko 7,5 mln gospodarstw domowych, czyli ponad 55% wszystkich rodzin. To także więcej o ok. milion rodzin w stosunku do poprzedniego roku. Najdynamiczniej rosnącym segmentem w wędlinach, który jako jedyny przyciągnął nowych nabywców rok do roku, są kabanosy. Największymi segmentami rynku wędlin w ujęciu wartościowym są jednak nadal szynki i kiełbasy tradycyjne. Konsumenci coraz chętniej sięgają z kolei po parówki, których udziały wartościowe w rynku dają im trzecią, a wolumenowo drugą lokatę – przed szynkami, a za kiełbasami tradycyjnymi. Parówki są również bezkonkurencyjne zarówno ilościowo, jak i wartościowo, w kategorii wędlin paczkowanych. Chcąc wykorzystać ten trend, w IV kwartale 2015 r. poszerzyliśmy nasze portfolio o parówki pod marką „Na Dzień Dobry” w trzech odsłonach – classic, z filetem z kurczaka oraz z szynki zawierającą 93% mięsa.

Linia Maestro to propozycja wyrobów marki Henryk Kania z grupy premium. Jakie walory decydują o powodzeniu tej grupy produktów?

Linia Maestro swoje powodzenie i uznanie wśród konsumentów zawdzięcza przede wszystkim unikalnym smakom produktów oraz ich wysokiej jakości. A właśnie na jakość wielu klientów bardzo mocno zwraca uwagę przed dokonaniem zakupu. Czytają i analizują etykiety ze składem. Są coraz bardziej świadomi tego, co wkładają do koszyka. Dlatego produkty linii Maestro są wśród nich tak popularne. Wyróżnia je m.in. wysoka mięsność oraz bogata paleta smaków i aromatów. Dla przykładu powiem, że szynkę Maestro wędzimy przy użyciu drewna bukowo-olchowego oraz perfekcyjnie przyprawiamy wyszukaną mieszanką przypraw, a biała kiełbasa z szynki swój doskonały, subtelny smak zawdzięcza m.in. najwyższej jakości mięsu wieprzowemu. Dodatkowo, w przypadku każdego z produktów Maestro gwarantujemy perfekcyjne zapakowanie i wydłużenie terminu przydatności do spożycia względem wędlin kupowanych na wagę, bez używania substancji przedłużającej trwałość.

Oferują Państwo wysokiej jakości pakowane wędliny plastrowane. Jaką przewagę mają tego typu produkty nad tymi, kupowanymi na wagę?

Przez lata, gdy polski klient pojawiał się przy stoisku z wędlinami, kupować mógł jedynie produkty „na wagę”. I przywykł do tego, bo nie miał okazji, by poznać zalety wyrobów konfekcjonowanych. Od kilku lat sytuacja jednak dynamicznie się zmienia. A zaległości nadrabiamy błyskawicznie. Tylko w super- i hipermarketach rocznie sprzedaje się w Polsce ok. 2,5 tys. ton wędlin paczkowanych. Ich wartość przekracza 100 mln zł. Wędliny plastrowane są bardzo wygodne w użyciu, jednocześnie zapewniając konsumentom bezpieczeństwo i wyższe walory użytkowe. Przy kupowaniu wędlin na wagę, komfort zakupu, dostępność produktów, informacja i bezpieczeństwo są na zdecydowanie niższym poziomie. Potwierdzają to liczne badania opinii konsumentów. Ich wyniki jasno wskazują, że klienci widzą wiele zalet plastrowanych wędlin paczkowanych. Do najważniejszych należą właśnie wygoda użytkowania, trwałość, komfort zakupu, wgląd w skład i datę przydatności do spożycia, różnorodność smaków oraz gramatura dostosowana do pojedynczych posiłków.

Dziękujemy za rozmowę.