Dobry początek roku obrotowego 2014 dla firmy Henkel

Aktualności

Dobry początek roku obrotowego 2014 dla firmy Henkel

08 maja 2014

– Pomimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku, Henkel odnotował dobre wyniki na początku roku obrotowego 2014. W każdym z segmentów działalności zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym oraz poprawę rentowności − powiedział Kasper Rorsted, Prezes Zarządu. − Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki na rynkach wschodzących i jednocześnie zanotowaliśmy wzrost sprzedaży na rynkach rozwiniętych. Jednak niekorzystny wpływ różnic kursowych na wykazane przychody ze sprzedaży był jeszcze silniejszy niż w roku poprzednim.

− Nie przewidujemy, aby w perspektywie krótkoterminowej sytuacja w zakresie różnic kursowych uległa poprawie − powiedział Kasper Rorsted, odnosząc się do bieżącego roku obrotowego. − Otoczenie gospodarcze pozostanie niesprzyjające, zaś wydarzenia w Europie Wschodniej będą źródłem dodatkowej niepewności na tych rynkach. W konsekwencji trudno jest przewidzieć, jak sytuacja gospodarcza będzie się kształtować w ciągu roku. Gotowość i elastyczność w działaniu pozostają kluczem do sukcesu. Dlatego też nadal będziemy upraszczać i usprawniać nasze procesy i struktury.

Podtrzymanie prognozy wyników na 2014 r.

Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, Kasper Rorsted potwierdził wcześniejsze prognozy: − W roku obrotowym 2014 przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie od 3% do 5%. Przewidujemy również, że skorygowana marża EBIT wzrośnie do poziomu ok. 15,5%, natomiast skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną osiągnie wysoki jednocyfrowy poziom.

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za pierwszy kwartał 2014 r.

W pierwszym kwartale 2014 r. waluty rynków wschodzących w szczególności, ale również dolar amerykański, pozostawały pod dużą presją. W rezultacie przychody ze sprzedaży wyniosły 3,929 mld euro i były o 2,6% niższe w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Natomiast sprzedaż w ujęciu organicznym, tj. bez uwzględnienia wpływu różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, wzrosła o 4,3%.

 

W dziale Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotowano wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 6,0%. Również znaczny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 3,0%, odnotował dział Beauty Care (kosmetyki). Podobnie dział Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) zwiększył sprzedaż w ujęciu organicznym o 4,1%.

Skorygowany zysk operacyjny (EBIT), z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji, wzrósł z 600 mln euro do 619 mln euro (+ 3,3%). Wykazany zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 7,6%, z 565 mln euro do 608 mln euro.

Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) wzrosła o całe 0,9 pp, z poziomu 14,9% do 15,8%. Wykazana rentowność sprzedaży zwiększyła się z 14,0% do 15,5%.

Wynik działalności finansowej wzrósł o 15 mln euro, osiągając poziom -15 mln euro, głównie za sprawą lepszego wyniku odsetkowego netto oraz zysków ze sprzedaży pozostałych inwestycji. Wzrost wyniku odsetkowego netto spowodowany był częściowo wykupem obligacji uprzywilejowanych w czerwcu 2013 r. i marcu 2014 r. Stopa opodatkowania wyniosła 23,1%, wobec 24,7% w analogicznym kwartale ubiegłego roku.

Zysk netto wzrósł o 13,2%, z 403 mln euro do 456 mln euro. Po wyłączeniu kwoty 7 mln euro przypadającej na udziały niekontrolujące, zysk netto wyniósł 449 mln euro (wobec 393 mln euro rok wcześniej). Skorygowany zysk netto, po odliczeniu części przypadającej na udziały niesprawujące kontroli, wzrósł o 8.4%, z 417 mln euro do 452 mln euro. Zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł z 0,91 euro do 1,04 euro, natomiast skorygowany zysk na akcję zwiększył się o 8,3% i wyniósł 1,04 euro w porównaniu z 0,96 euro w pierwszym kwartale 2013 r.

Stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży uległ dalszej poprawie, osiągając poziom 4,8%. W pozycji finansowej netto według stanu na 31 marca 2014 r. wykazano środki pieniężne netto w wysokości 923 mln euro, czyli o 809 mln euro więcej niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku.